Side 1 av 1

Seriøst tenningsproblem 86 900

Lagt inn: 27 okt 2006, 19:35
av Anders N95
Hei. Har i lengre tid hatt et problem der hver gang jeg skal legge inn et nytt gir så begynner bilen å fjuske, og "henger" seg opp noen sekunder før det begynner å ta igjen. Har tenkt at dette måtte være et tenningsproblem, og tenkte først å stille tennings-tidspunktet. Var dette en bra løsning? noen som har forslag? det er forøvrig en 86 900 turbo 8.

Etter at vi prøvde å stille tenning så dukket det opp ett nytt og større problem. Dette skjedde etter jeg trodde det var ferdig innstilt og alt var bra. Nå nekter plutselig motoren å tenne på sylinder 1 og 2, det høres en kraftig tikkelyd (som om strøm slår over en plass). Hva er det som har skjedd nå? Jeg har byttet coil, tennplugger, tennkabler og gått over alt for å se om det står bra til, men finner ingenting. Denne tikkelyden har jeg hørt fra bilen før og, men bar når det er kald start, og det har gitt seg etter noen sekunder. Tror kanskje det kan være en enkel forklaring på dette, men forstår ikke helt hva:) Noen som har gode forslag? begynner bli lei... :evil:

Lagt inn: 27 okt 2006, 20:44
av Pål N526
bytta rotor og fordelerlokk?

Lagt inn: 28 okt 2006, 14:16
av Anders N95
Oh yes...

Lagt inn: 28 okt 2006, 14:19
av Morten-N146
Kan det ikke være magnetventilen som tikker?

Lagt inn: 28 okt 2006, 14:21
av Anders N95
Hmmmmm- Mulig. det er den helt framme, som ser ut som blekksprut? med mange vakumslanger på. Jeg mistenker at strøm har slått over fra coil-kabelen til m.ventilen...Såg gnist der framme i mørket.

Lagt inn: 28 okt 2006, 14:27
av Morten-N146
Anders N95 skrev:Hmmmmm- Mulig. det er den helt framme, som ser ut som blekksprut? med mange vakumslanger på. Jeg mistenker at strøm har slått over fra coil-kabelen til m.ventilen...Såg gnist der framme i mørket.
Den kan jo være defekt. Burde få lånt en MV fra noen og testet. Til og begynne med kan du ta av kontakten og høre om tikkingen blir borte. Bilen vil vel da gå på grunnladetrykk

Lagt inn: 31 okt 2006, 02:06
av Anders N95
Etter å ha lest div. poster på forumet så konkluderer jeg med at magnetventilen er gåen. Det siver luft når jeg blåser i den som skal være tett. Og det tikker der og masse rart. MEN, har denne noe med at to sylindre ikke går? er det en sammenheng der?

Lagt inn: 31 okt 2006, 09:55
av Ingvar N629
Anders N95 skrev:har denne noe med at to sylindre ikke går? er det en sammenheng der?
Nei!

Lagt inn: 31 okt 2006, 10:44
av Pål N526
Hvis du har bytta absolutt ALLE tenningsdelene, og du er SIKKEr på at de funker, så kan du begynne å bevege deg over på fuel problemre.. prøv og bytt om på dysene, eller før du gjør det, blås med litt trykkluft i dysene... ta å mål kompresjonen også..

Mvh. Pål

Lagt inn: 31 okt 2006, 23:05
av Anders N95
kompresjonen er tipp topp den. hmm...