Tung gasspedal og dør på tomgang. Periodevis.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Tung gasspedal og dør på tomgang. Periodevis.

Legg inn av snomannen » 17 nov 2006, 15:57

Hei,

Dette har skjedd par ganger siste uken. TCS lampen kommer på, gasspedalen blir tung og bilen sviv ikkje på tomgang.

Første gangen, stoppet eg bilen, venta litt og startet den igjen, da var den helt fin. Andre gangen var den lik når eg startet den på ny. Koblet fra batteriet eit minuttstid, så var den like fin igjen.

Satte i nytt batteri før dette begynte å skje, men det skulle vel ikkje ha no betydning..??

Noen tips?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 nov 2006, 16:56

Bytt vaccumslangane til TCS-systemet, det går med ca. 5 meter slange.
Hadde same sympton på min turbo S, etter slangebytte har eg ikkje merka noko til problemet.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 17 nov 2006, 16:57

Bilen din går antagligvis over i Limp home modus. Da går styringen av gassen over fra elektronisk til vaierstyrt, dermed blir den tyngre. Du har da antagligvis en feil på TSC systemet dit eller tilhørende deler, kan være alt fra småting, til mer kostbare saker.

Hvis du drar til ett Saab verksted kan du få de til å lese av event. feilkoder med diagnose utstyr, da kan det hende at du er så heldig å finner feilen.

Har tilsvarende bil som deg, med samme symptomer, og det er ikke morsomt.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Sandal
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 198
Registrert: 20 nov 2005, 13:11
Sted: Trondheim

Legg inn av Sandal » 20 nov 2006, 03:24

Det beste du kan gjere er å bytte vacum slangane. Dersom det ikkje er hjelp i so må du på eit saab verksted å få lest ut feil koder. Men vist eg skal tippe so vil eg TIPPE at du har ein TCS ventil som fusker. Sjekk slangen som går ifra gass spjeld huset, den opp på til eine TCS ventilen dersom den er morkna so får du og ditta problemet.
00' 9-3 Viggen
99' Golf IV GTI TDI
x 92' 9000 CS 2,3T BSR
78' 99 Turbo Rest.objekt (gått 18000km!!)
x 74' 99 Turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 nov 2006, 13:12

Uansett kan det være ein tanke å starte feilsøkinga med skikklige slangar, vil tru at det er det fysste SAAB-verkstedet ber deg om å gjere når du kjem og vil ta ut feilkoder.

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Legg inn av snomannen » 20 nov 2006, 14:32

Me prøver slangene først og ser om det hjelper :)

takk så langt!

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Legg inn av snomannen » 29 mar 2007, 20:23

Hei igjen,

Kan noen se på bildet under her, og sjekke om det er dei rette slangene jeg har lokalisert?

Den kvite "ventilen" ved punkt nummer 1 har eg byttet, fordi den gamle var sprukket. Det er noen piler på den som viser hvilken vei den skal monteres, men skal pilen peike mot toppdekselet eller andre veien? ;)

Bilde av motorrom

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 29 mar 2007, 21:40

HotSand skrev:Hei igjen,

Kan noen se på bildet under her, og sjekke om det er dei rette slangene jeg har lokalisert?

Den kvite "ventilen" ved punkt nummer 1 har eg byttet, fordi den gamle var sprukket. Det er noen piler på den som viser hvilken vei den skal monteres, men skal pilen peike mot toppdekselet eller andre veien? ;)

Bilde av motorrom
Skal vel peke fra toppdekselet :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 mar 2007, 11:12

Ventilane på pkt. 2 og 3 er hhv. utluftingventilen og manøverventilen for TCS-systemet. Om du fyl slangane ifrå desse ventilane skal du ha fått bytta dei slangane som er. Hugs å feste den som skal inn under spjellhuset godt ;)

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Legg inn av snomannen » 21 mai 2007, 15:07

Alle slanger er byttet, bilen er fortsatt lik :(

Bilpaviljongen på Sola klarte ikkje å få hentet ut koder fra den.

Noen som vil kjøpe ;)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 mai 2007, 15:18

Du bør finne deg noen som har erfaring med TCS-systemet og som har tilgang til ISAT, de fleste verkstedene bruker den nyere Tech2 og den sliter ofte med å få kontakt med TCS.

Er du i trøndelag en gang så får du rope ut så kan jeg se på den for deg slik den står nå så får du jo ikke noe igjen for den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Legg inn av kalvin » 21 mai 2007, 16:34

HotSand skrev:Alle slanger er byttet, bilen er fortsatt lik :(

Bilpaviljongen på Sola klarte ikkje å få hentet ut koder fra den.

Noen som vil kjøpe ;)

Jeg har akkurat det samme problemet desverre....Hatt den på saab å de kom ikke inn på styreenheten....Men jeg skulle levere den inn igjen så skulle de prøve mer...Kan komme tilbake vis de finner ut hva det kan være...Nå pusser jeg rust så blir ikke med en gang....... :cry:
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Legg inn av kalvin » 07 jun 2007, 19:50

Er dette problemet løst??? I så fall hvordan?? Hva måtte eventuelt byttes???
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

snomannen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 21 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N1860

Legg inn av snomannen » 04 jul 2007, 15:34

Mitt problem er ikke løst iallefall. Feilen er nå konstant, ikkje periodisk som tidligere...

- Den begynte periodisk.
- Så fungerte bilen mens den var "kald". Gikk alltid i Limp home etter litt kjøring
- Så ble det konstant limping, og der står den..

kalvin
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 54
Registrert: 03 mai 2007, 20:10
Sted: Øyer

Legg inn av kalvin » 04 jul 2007, 22:02

Har du hatt noe mer kontakt med pavliongen på sola da???Jeg har ikke rekt å montere bilen min igjen enda så har ikke fått levert den på saab igjen=( men de er instilt på å finne problemet så skal levere den så for jeg får den klar...
Saab 9000CS 2,3T 92mod
VW Golf 1,8 90mod
Opel Omega 2,0i 93mod

Svar