Side 1 av 1

Nettopp kjøpt og900 '93! Kupp? Varsellampe: anti-lock

Lagt inn: 22 des 2006, 19:07
av Saabfan
Kjøpte min andre saab i dag. Dette er specsa:

Det bra:
- 174000 km
- hvit, 1993 - 5d
- 2.1 liter 16 valve (140 hester/103kW)
- svært lite rust under
- ikke rust på hjulbuer
- ikke/svært lite rust på bærende konstr.
- litt rust nederst på dører
- abs-bremser, airbag, sentrallås og alt det der
- eu-godkjent til septemer 07
- bremser jevnt og bra, drar ikke til sidene ved bremsing
- maler som en katt og gir god pedalrespons

Det kjiipe:
- varsellampen til håndbrekket lyser ikke når brekket er på. (visstnok liten og enkel jobb?)
- det lyser "anti-lock", gul skrift i instrumentpanelet. Hva er dette? bremser?
- låsen på passasjersiden kan ikke vris noen vei. (Når den låses opp med nøkkel)
- bakgrunnslyset i instrumentpanelet er ikke der. Hadde samme prob med den forrige saaben, en 900c 1987. Må jeg ta ut hele greia?
- litt overflaterust, små prikker noen steder. Skal fjernes.

Jeg ga 9000 for den og synes jeg har fått MYE. Trodde det var for bra til å være sant, men det ser ut til å ikke være noe tull med bilen. Hva synes dere?! Og hva kan jeg gjøre med varsellampene? Spesielt den "antilock"-greia?!

Svar og innspill verdsettes!

Lagt inn: 22 des 2006, 20:15
av Frode N073
antlock lyset e jo te abs systemet.

kan ver pompå te abs'en e kaputt. har du testa om det virke med å låsa julå ved brems?

ein kamerat av meg som har ein Chevrolet hadde og det lyset tent heile veien. då måtte han bytta abs-pompe-enheten. (har ikkje peiling på ka den delen hette). eg vett ikkje prisen på den ny men an e sikkert ikkje billige. kameraten min måtte ut med ca 30000,- her i Norge bare for delen men slapp onna med 15000,- i statene.

Lagt inn: 22 des 2006, 20:35
av Saabfan
Ja tenkte det måtte være noe med abs'en. Men da jeg bremset hørte (og merket) jeg at hjulene "stoppet litt og litt" sånn som abs skal gjøre, hjulene ble altså ikke helt låst.

At en del til et bremsesystem skal koste 30000 høres jo helt vilt ut. Det er jo helt latterlig, håper ikke det er noe sånt.

Hva annet kan det være? Hva slags, og hvor mange deler/enheter består et abs-system av?

Er det evt farlig å kjøre med dette lyset på?

Lagt inn: 22 des 2006, 20:45
av Morten N88
Å kjøpe brukte deler er billigere,men du vet selvsagt ikke hvor lenge delen holder.. Men et alternativ er det,spesielt hvis du skrur selv. :)

Lagt inn: 22 des 2006, 22:05
av Hjelle, N6
Det kan også være at ein ABS-sensor er gåen evt. har eit kabelbrudd. Det finns ein sensor ved kvart hjul. Om eg ikkje huskar feil skal motstanden i sensorane være rundt 1000 ohm.

Lagt inn: 22 des 2006, 23:34
av Saabfan
hvordan ser slike sensorer ut og hvordan tester jeg dem? Skrur en del selv ja, men den 87 mod 900c jeg hadde før var jo ikke så veldig komplisert. Litt mer moderne teknologi i den nye.

Brukte deler høres ut som et alternativ. Hvor begynner jeg å feilsøke? Har tenkt å få med meg bilen opp til Trondheim, er det noen krise å kjøre en såpass lang tur mens den lampen lyser?

Fant noe info på saabcentral.com, kan hende den slutter å lyse av seg selv. Hadde vært veldig greit.

Noen som har peiling på hvordan jeg lettest mulig kopler ut alarmen? SItter en defa i bilen som er delvis koplet ut (lyden). Forrige eier mistet fjernkontrollen. Er det pes å skaffe en ny, eller enklest å bare rive ut hele greia?

Lagt inn: 22 des 2006, 23:45
av Mats900R
virkar som du har gjort et bra kjøp da

Lagt inn: 23 des 2006, 00:09
av Børre N17
Om du ikke har kodekortet til den hjernen som sitter der, må du skifte den også ikke bare kjøpe ny fjernstyring. Men kabelnettet sitter jo der, så monteringen er rimelig kjapp om du putter inn en ny alarm da. ;-)

ABS følerne kan du sjekke en etter en. Men tenningen av kobler du fra sensoren og måler med et ohm-meter (multimeter) mellom de to kontaktene som går til hjulet. Om du snurrer hjulet skal du ha ca 1000ohm-ca 0 ohm- 1000 - 0 - 1000 osv.
Kontaktene finner du under baksetet, og på hver side av torpedoveggen. Runde kontakter, du ser det enklest under baksetet der går kablene ut ved håndbrekkwirene.

Pumpa tror jeg ikke du skal bekymre deg for, cabben min har gått dobbelt så langt og den har original pumpa fortsatt.

Lagt inn: 23 des 2006, 00:26
av Saabfan
Takk for bra svar!

Hvor sitter sensoren? Kommer det ut to ledninger til hver føler? Regner med at de som sitter ved torpedoveggen går til forhjulene og de under baksetene til bakhjulene.

Og en ting til. Det kommer to kontakter ut fra et tykt rør som samler ledningene. De ligger bare der. Hva er de til? Skal legge ut et bilde. De er like som de som sitter på temperaturføleren på radiatoren, den som styrer vifta. Er ingen kontakter i nærheten av dem som de kan ha løsnet fra. Tips mottas med takk.

Lagt inn: 23 des 2006, 00:32
av TBiel
STCS har en del bra info om ABS, riktignok for 9000, her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910

TBiel, Hamar

Lagt inn: 23 des 2006, 10:58
av Børre N17
Saabfan skrev:Takk for bra svar!

Hvor sitter sensoren? Kommer det ut to ledninger til hver føler? Regner med at de som sitter ved torpedoveggen går til forhjulene og de under baksetene til bakhjulene.
Det sitter en sensor på hvert hjulnav, du ser den om du følger ledningen ut til navet. På 900 er det kun bremserør og den ledningen som går dit, pluss brekkwier bak da. To ledere i samme ledningen, altså bare en kabel.
Saabfan skrev:Og en ting til. Det kommer to kontakter ut fra et tykt rør som samler ledningene. De ligger bare der. Hva er de til? Skal legge ut et bilde. De er like som de som sitter på temperaturføleren på radiatoren, den som styrer vifta. Er ingen kontakter i nærheten av dem som de kan ha løsnet fra. Tips mottas med takk.
Regner med at dette er ved termostaten, og de to røde kontaktene der er til en AC-temp føler. Du ikke har vel ikke AC siden de ikke er koblet til.

Lagt inn: 23 des 2006, 11:50
av Ingvar N629
At du ikke har instrumentbelysning er dårlig kontakt på printet bak instrumentet, gåen reostat (du kan koble deg rundt den) eller rett og slett gåene pærer. Pærene kommer du til gjennom høyttalerdekselet, men er det noe mer må instrumentet ut.

Varsellampa til brekket er sikkert bryteren som sitter ved brekket sin feil. Den sitter i bakkant av brekket, og registrerer om brekket er oppe eller ikke. Skru ut midtkonsollen, så kommer du til.

Et "kupp" har du kanskje ikke gjort, men prisen var bra!! Bare innsugsmanifoilen er verdt bra med kroner, det samme er toppen. Begge er ettertraktede deler for folk som trimmer 900 T16.

En ting til: Skru av dørtrekkene og sprut på med MASSE linolje eller annen rustbeskyttelse for hulrom. Har dørene dine begynt å ruste litt, så går det FORT den gærne veien...

Lagt inn: 23 des 2006, 12:56
av Pål N526
jeg kjøpte en bil som var i MYE dårligere stand en din for 15000.. så lenge du har mulighet til å skru selv, så var dette et røverkjøp ja.. :wink:

God Jul
Mvh. Pål