spørsmål vedr. bytte av motor.
Moderator: Moderatorer
spørsmål vedr. bytte av motor.
Vurderer å bytte til turbomotor i en OG900 2.1 I-93 mod.gått ca.1800 mil. Motoren og evt. drivverk kan taes fra en OG900 900S-92 mod. gått ca. 1600 mil. Hva må byttes i 93-modellen for at dette skal bli bra ? Kan innsugsiden fra denne brukes ? Hva må gjøres med 900s-motoren for å ta ut maks tillatt effekt for biltypen ?
Er det noen i østlandsområdet som evt. kan ta et slikt motorbytte privat ?
Mvh. Torgeir.
Er det noen i østlandsområdet som evt. kan ta et slikt motorbytte privat ?
Mvh. Torgeir.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hei Torgeir..
Har gjort denne jobben før et par ganger.Ene gangen var det også en 2,1 liter.
Det som gjøres her, er at motoren i bilen din nå, + ledningsnettet og eksos blir skrudd ut av bilen din.
På delebilen din:
Der tar du å skrur ut hele ledningsnettet. Dette følger motoren og må kobles opp i den andre bilen. Alt interiøret må ut, og du kobler deg inn i ledningsnettet som er under baksetet.
Driverket er det samme på begge bilene, så der røres ingenting.
900S er en lettrykks turbo. Er ikke 100% sikker her, men tror det er bare å bytte til en riktig turbo. og eventuelt putte inn et APC system hvis det ikke finns på den modellen.
Har gjort denne jobben før et par ganger.Ene gangen var det også en 2,1 liter.
Det som gjøres her, er at motoren i bilen din nå, + ledningsnettet og eksos blir skrudd ut av bilen din.
På delebilen din:
Der tar du å skrur ut hele ledningsnettet. Dette følger motoren og må kobles opp i den andre bilen. Alt interiøret må ut, og du kobler deg inn i ledningsnettet som er under baksetet.
Driverket er det samme på begge bilene, så der røres ingenting.
900S er en lettrykks turbo. Er ikke 100% sikker her, men tror det er bare å bytte til en riktig turbo. og eventuelt putte inn et APC system hvis det ikke finns på den modellen.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Du trenger ikke å bytte turbo, da en 900 S (hvis den er norsk) kun mangler APC for å bli en fulltrykker Du kan også med fordel beholde 2,1 innsuget da dette er større
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Stemmer, koble på eit komplett APC-system so har en ein fulltrykkar. Avhengig av kvar bilen vart seld (kva marked) må en også montere IC, enkelte 900S har IC, andre ikkje. Når det gjeld turbo har S-en ein turbo som kjem tidligare enn ein vanlig fulltrykksturbo, du kan trygt bruke turboen som står i S-en.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
For aa klargjoere litt:
1) Du kan ikke bare sette paa et 2,1 innsug, det vil bli daarligere enn originalt. Flytter du derimot ogsaa over toppen fra 2,1 literen, blir det riktig bra. Kompletter med 3" downpipe med batteriboey.
2) Turboen fra 900S er en bedre og mer moderne turbo enn den paa fulltrykkeren, men skal du lade mye (naa snakker vi i stoerrelsesorden 1,5 bar) saa vil den leve et noe hardt liv. Skal du lade saa mye saa er en TD04 aa foretrekke.
3) Det eneste som trengs for aa konvertere en 900S til fulltrykker er ic og APC, begge deler er en enkel operasjon. Jeg ville ha valgt en annen ic enn den fra og900 fulltrykker.
Lykke til!
1) Du kan ikke bare sette paa et 2,1 innsug, det vil bli daarligere enn originalt. Flytter du derimot ogsaa over toppen fra 2,1 literen, blir det riktig bra. Kompletter med 3" downpipe med batteriboey.
2) Turboen fra 900S er en bedre og mer moderne turbo enn den paa fulltrykkeren, men skal du lade mye (naa snakker vi i stoerrelsesorden 1,5 bar) saa vil den leve et noe hardt liv. Skal du lade saa mye saa er en TD04 aa foretrekke.
3) Det eneste som trengs for aa konvertere en 900S til fulltrykker er ic og APC, begge deler er en enkel operasjon. Jeg ville ha valgt en annen ic enn den fra og900 fulltrykker.
Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Mye jobb!
Ekstremt mye jobb for kun 5 hk mer!
i-2,1-16V = 140hk
900S = 145hk
Hvis du ikke kjøper ALT som trengs til å bygge om til fulltrykker da...
Men da må du jo ha enda en delebil.....
Da tror jeg nok det er like greit å kjøpe en fulltrykker delebil istedet!
(men mye jobb er det nå uansett da...)
i-2,1-16V = 140hk
900S = 145hk
Hvis du ikke kjøper ALT som trengs til å bygge om til fulltrykker da...
Men da må du jo ha enda en delebil.....
Da tror jeg nok det er like greit å kjøpe en fulltrykker delebil istedet!
(men mye jobb er det nå uansett da...)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er ikke ekstremt mye jobb for 5 hester
Fordi 900S motoren er, vipps, fulltrykkare med APC og intercooler.
Eventuellt chip og bleeding valve (0,8 bar) = 180HK.
900s er en vinner i forsikringssammenheng. Og fulltrykker på en-to-tre
Utgaver av fulltrykkere har mitsubitshi turboen originalt, en herlig turbo med masse dreimoment på lavt turtall.
Kjører selv 1,2 bar på min 900s med original IC og modifisert APC, pluss chip da.
Tips: LTT har Lucas, 1990 modellen har de grønne sprederene, disse gir mest flow og er kjekke å ha med tanke på trimming (eller bytte til grønne etterpå).
Fordi 900S motoren er, vipps, fulltrykkare med APC og intercooler.
Eventuellt chip og bleeding valve (0,8 bar) = 180HK.
900s er en vinner i forsikringssammenheng. Og fulltrykker på en-to-tre
Utgaver av fulltrykkere har mitsubitshi turboen originalt, en herlig turbo med masse dreimoment på lavt turtall.
Kjører selv 1,2 bar på min 900s med original IC og modifisert APC, pluss chip da.
Tips: LTT har Lucas, 1990 modellen har de grønne sprederene, disse gir mest flow og er kjekke å ha med tanke på trimming (eller bytte til grønne etterpå).
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Mye jobb!
HÆ???Viggen-51 skrev:Ekstremt mye jobb for kun 5 hk mer!
i-2,1-16V = 140hk
900S = 145hk
Hvis du ikke kjøper ALT som trengs til å bygge om til fulltrykker da...
Men da må du jo ha enda en delebil.....
Da tror jeg nok det er like greit å kjøpe en fulltrykker delebil istedet!
(men mye jobb er det nå uansett da...)
Å gjøre om en S til en FTT tar en time med ledningsdraging og småmekk. Å plukke APC fra en bil på skroten tar 10 minutter.
Med 2,1 topp og innsug og modda APC går ekvipasjen lovlig godt, og med mitsu-turboen blir den mer kjørbar enn en original fulltrykker. 900S er derfor et kjempefint utgangspunkt! Og den orginale intercooleren er jo uansett ikke egnet for en bil som skal trimmes...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Mye jobb!
Det jeg skrev var: Mye jobb for å bygge om fra 2,1i16 til 900S ! IKKE fra 900S til fulltrykker!Ingvar N629 skrev:
HÆ???
Å gjøre om en S til en FTT tar en time med ledningsdraging og småmekk. Å plukke APC fra en bil på skroten tar 10 minutter.
Med 2,1 topp og innsug og modda APC går ekvipasjen lovlig godt, og med mitsu-turboen blir den mer kjørbar enn en original fulltrykker. 900S er derfor et kjempefint utgangspunkt! Og den orginale intercooleren er jo uansett ikke egnet for en bil som skal trimmes...
At effektforskjellen er bare 5hk, var jo bare for å sette ting på spissen (selv om det er en realitet ), så det er ingen grunn til å ta av....
Man trenger vel noe mer enn den selve apc-boksen, for å få en fulltrykker da...., ledningsnettet tilhørende den aktuelle enheten, må vel også være med? For det ligger vel ikke ferdig opplagt i en bil med Lucas?
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Mye jobb!
Ja, men det ledningsnettet er ikke store greia, og hele installasjonen er fort gjort.Viggen-51 skrev:
Man trenger vel noe mer enn den selve apc-boksen, for å få en fulltrykker da...., ledningsnettet tilhørende den aktuelle enheten, må vel også være med? For det ligger vel ikke ferdig opplagt i en bil med Lucas?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Jeg har tenkt en del på hva jeg ville ha gjort hvis jeg hadde en 2,1 900(og en 900s eller 900t delebil)
Jeg ville begynt med å flytte over turbo og eksos fra delebilen og kjøre 2,1 literen som lavtrykksturbo. Vil jo gi ca 160hk. Vet at faren er for brente stempeltopper pga tenningsbank er stor siden det er høykomp stempler. Det bør likevel være verdt et forsøk siden alternativet er å bytte motor uansett. Vet at enkelte har gjort dette med godt resultat, motoren havarerte ikke før de begynte å stille opp ladetrykket (ezk-tenninga skal vel også hjelpe til å gi noe mindre tenningsbank)
Så kommer turen til å montere APC system og bankediode og kan jo da ved hjelp av dioden eksperimentere litt med ladetrykket og se hvor mye som tåles.
Når en så blir lei av å dille rundt med et ladetrykk på 0,4-0,7bar, er det jo bare å hive i turbomotoren alt det andre er jo på plass
Er det noen som har en pen 900 2,1 å selge
Jeg ville begynt med å flytte over turbo og eksos fra delebilen og kjøre 2,1 literen som lavtrykksturbo. Vil jo gi ca 160hk. Vet at faren er for brente stempeltopper pga tenningsbank er stor siden det er høykomp stempler. Det bør likevel være verdt et forsøk siden alternativet er å bytte motor uansett. Vet at enkelte har gjort dette med godt resultat, motoren havarerte ikke før de begynte å stille opp ladetrykket (ezk-tenninga skal vel også hjelpe til å gi noe mindre tenningsbank)
Så kommer turen til å montere APC system og bankediode og kan jo da ved hjelp av dioden eksperimentere litt med ladetrykket og se hvor mye som tåles.
Når en så blir lei av å dille rundt med et ladetrykk på 0,4-0,7bar, er det jo bare å hive i turbomotoren alt det andre er jo på plass
Er det noen som har en pen 900 2,1 å selge
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hadde jo vært artig å se hvordan det gikk, men å bytte motor er da ikke så veldig mye ekstra jobb i forhold til å skru på eksosmanifoil og turbo der boltene har stor fare for å knekke. Dessuten vet du at turbomotoren holder. Men som sagt, artig eksperiment.skilpaddaN287 skrev:Jeg har tenkt en del på hva jeg ville ha gjort hvis jeg hadde en 2,1 900(og en 900s eller 900t delebil)
Jeg ville begynt med å flytte over turbo og eksos fra delebilen og kjøre 2,1 literen som lavtrykksturbo. Vil jo gi ca 160hk. Vet at faren er for brente stempeltopper pga tenningsbank er stor siden det er høykomp stempler. Det bør likevel være verdt et forsøk siden alternativet er å bytte motor uansett. Vet at enkelte har gjort dette med godt resultat, motoren havarerte ikke før de begynte å stille opp ladetrykket (ezk-tenninga skal vel også hjelpe til å gi noe mindre tenningsbank)
Så kommer turen til å montere APC system og bankediode og kan jo da ved hjelp av dioden eksperimentere litt med ladetrykket og se hvor mye som tåles.
Når en så blir lei av å dille rundt med et ladetrykk på 0,4-0,7bar, er det jo bare å hive i turbomotoren alt det andre er jo på plass
Er det noen som har en pen 900 2,1 å selge
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takker for tilbakemeldinger og tips!
I bilen min er det Bosch- elektronikk og da må jeg vel få tak i en 900s- motor med samme leverandør? Det ledningsnettet som må byttes- hva omfatter dette ? Må instrumentpanelet byttes evt. hva trengs av instrumenter i tillegg til det som er orginalt i min bil ? Det nevnes at alt interiør må ut for å trekke ledninger- hva omfattes av demonteringen ? Hva er I/C og APC ? Dersom jeg velger blokk fra 900s- motoren og beholder innsug og topp fra egen 2.1motor: Passer dette mot hverandre 100 % ? Med evt. 2.1 topp- bør jeg kjøpe turbo og intercooler nytt ? Er det smart å basere seg på en 2.1topp som har gått 1800 mil?
Mange spørsmål her og flere kan det bli..
Torgeir
I bilen min er det Bosch- elektronikk og da må jeg vel få tak i en 900s- motor med samme leverandør? Det ledningsnettet som må byttes- hva omfatter dette ? Må instrumentpanelet byttes evt. hva trengs av instrumenter i tillegg til det som er orginalt i min bil ? Det nevnes at alt interiør må ut for å trekke ledninger- hva omfattes av demonteringen ? Hva er I/C og APC ? Dersom jeg velger blokk fra 900s- motoren og beholder innsug og topp fra egen 2.1motor: Passer dette mot hverandre 100 % ? Med evt. 2.1 topp- bør jeg kjøpe turbo og intercooler nytt ? Er det smart å basere seg på en 2.1topp som har gått 1800 mil?
Mange spørsmål her og flere kan det bli..
Torgeir
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Kan vertfall svare deg på noe
Å finne en 900S med bosch elektronikk er ikke enkelt, da det egentlig ikke finnes. Alle LTT biler hadde Lucas.
At ledningsnett byttes høres skummelt ut men hvis du merker godt vil det nok gå fint, det eneste som må "byttes" inne i bilen er styresystemet til motoren. Alt det andre skal være likt (tror jeg)
Instrumentpanelene passer om hverandre så lenge begge modellene er 89 eller over, for deg hadde det jo vert greit å få på en turbotrykksmåler. Men det kan egentlig være like greit å hoppe rett til en gradert måler.
IC er Intercooler, luftkjøleren som sitter mellom turboen og innsuget
APC er turbo styresystemet, En boks som passer på litt av hvert men hovedsaklig har ansvaret for at du får fullt trykk når du kan
Angående om du trenger ny turbo og intercooler så vil jeg si nei, fint å ta trimmingen steg for steg så kan du heller bli lei av 180 hester først og så 190 og så 200 ...osv.
Fikk ikke med meg alt men du fikk svar på noe
Å finne en 900S med bosch elektronikk er ikke enkelt, da det egentlig ikke finnes. Alle LTT biler hadde Lucas.
At ledningsnett byttes høres skummelt ut men hvis du merker godt vil det nok gå fint, det eneste som må "byttes" inne i bilen er styresystemet til motoren. Alt det andre skal være likt (tror jeg)
Instrumentpanelene passer om hverandre så lenge begge modellene er 89 eller over, for deg hadde det jo vert greit å få på en turbotrykksmåler. Men det kan egentlig være like greit å hoppe rett til en gradert måler.
IC er Intercooler, luftkjøleren som sitter mellom turboen og innsuget
APC er turbo styresystemet, En boks som passer på litt av hvert men hovedsaklig har ansvaret for at du får fullt trykk når du kan
Angående om du trenger ny turbo og intercooler så vil jeg si nei, fint å ta trimmingen steg for steg så kan du heller bli lei av 180 hester først og så 190 og så 200 ...osv.
Fikk ikke med meg alt men du fikk svar på noe
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05