Side 1 av 1

9000 popoff

Lagt inn: 29 jan 2004, 11:26
av Morten N88
Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....

Re: 9000 popoff

Lagt inn: 29 jan 2004, 12:55
av alex_ander3@hotmail.com
MortenT200 skrev:Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....
Hvordan dette er med automat veit jeg ikke, men bilen vil ikke gå bedre, turboen lader ikke opp raskere, men du opprettholder turtallet på turboen litt før det detter ned igjen.

garantert gå for en fra turboXS, det er bra saker. Men som sagt veit jeg ikke hvordan dette er med automat.

Lagt inn: 29 jan 2004, 13:00
av Trond N47
Min barnelærdom tilsier at du får bedre respons med original
bypassventil. Den holder turboen i gang når du slipper gassen
slik at du unngår mottrykk mot gasspjellet. Turboen fortsetter å
snurre mens du girer slik at du raskt får opp trykket igjen.

Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?

Det er jo en funksjon i bypassventilen som åpner når trykket
passerer ca 1,4 bar på tohundrehesteren. Denne kan justeres,
men er neppe problem på din som ikke er trimmet.

Lagt inn: 29 jan 2004, 14:01
av Øyvind
Det er ingen forskjell på turboens turtall om det er resirkulerende ventil eller ikke. En resilkulerende ventil er vanlig på biler med luftmassemåler, dette pga at ventilen ikke skal slippe ut luft som er regnet inn i motorens brenselsberegning. Setter du på en "dumpventil" vil du få fetere blanding rett etter at ventilen har åpnet. Altså akkurat i det øyeblikket du har giret og gir gass i gjen. Så i teorien vil da motoren ikke fungere optimalt i det øyeblikket dunpventilen skal optimalisere. Men dette er jo teori, og i praksis er det ikke sikkert dette er merkbart. Og hva gjør man ikke for fet HARRY lyd i bilen sin........
Kjører man med høyere ladetrykk en standar bør man skifte ventil som er beregnet for dette. Man får også resirkulerende ventiler som tåler høyere trykk.

Lagt inn: 30 jan 2004, 16:04
av Morten N88
Jepps... Takker for svar!! Foresten,noen som vet om det er forskjell på maks nm påbiler med automat? Vanlig med man har jo 323nm,mener å ha sett et annet tall et sted. Det hører med til historien at bilen er importert fra Tyskland...

Lagt inn: 30 jan 2004, 20:57
av alex_ander3@hotmail.com
Trond N47 skrev:Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?

eeeh kremt kremt :wink:

Lagt inn: 26 feb 2004, 21:54
av Lars_N289
Sat nettop og las eit 60siders langt dokument om turboar. Der stod det at ein popoff-ventil er noko som blei brukt i staden for WG. Den slepper ut trykket ved eit bestemt trykk. Nokon må rette meg visst eg tar fullstendig feil!

Lagt inn: 26 feb 2004, 22:23
av Hjelle, N6
lassis70 skrev:Sat nettop og las eit 60siders langt dokument om turboar. Der stod det at ein popoff-ventil er noko som blei brukt i staden for WG. Den slepper ut trykket ved eit bestemt trykk. Nokon må rette meg visst eg tar fullstendig feil!
Før SAAB fann opp at en kunne bruke WG til denne oppgåva var dette "vanlig" ja.
Enkelte klasser i motorsport brukte også ein slik ventil som ein slags kontroll på at ingen lada meir enn tillat i klassa, dette også etter at SAAB kom med WG-systemet.

Lagt inn: 26 feb 2004, 23:16
av Lars_N289
Ja, det var akkurat det eg las om og. Veit du om nokon som skaffar ein slik, tenke eg kunne bruke det til det lille prosjektet med turbo på 900i. Hadde passa fint om den slepp ut trykket mellom 3-4bar.

Lagt inn: 27 feb 2004, 09:00
av Øyvind
Det er ikke noen god ide å regulere ladetrykket med en popoff ventil, det er en grunn til at dette konseptet er glemt for 25 år siden. Likedann med "sug gjennom systemer" med en forgasser forran turboen. Vil du ha 3-4 bar så kjøp en turbo uten WG og sett på en ekstern som kan reguleres. Det finnes mye bra literatur om turbolading, feks. Maximum boost som du får kjøpt på amazon.com

Nei popoff ventilen som sitter på biler i dag har ikke noe med ladetrykkregulering å gjøre. Den skal som man vet hindre trykkstøt etter kompressoren.

Avlastningsventiler

Lagt inn: 27 feb 2004, 11:43
av Bent N208
Heisan.

Grunnladetrykk må være riktig, original eller uoriginal på en utrimmet bil = samme effekt >>> uoriginal gir mer lyd.

Ønsker bedre luftsirkulasjon> prøv open air.

Mvh
Bent :lol:

Lagt inn: 27 feb 2004, 14:27
av Lars_N289
opps!! Jeg mente ikke 3-4bar, men 0.3-0.4bar. Det er jo en i motor, så den tåler ikke mer.