Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her
Hva er dette ? Ekstra innsprøytningsdyse ?
Moderator: Moderatorer
- Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Hva er dette ? Ekstra innsprøytningsdyse ?
Heisann !
Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her

Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
legg merke til bryteren som blir lagt inn ved bånn gass ...TurboLars N383 skrev:Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar

- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
ja, det er kaldstartdysa.ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
men det framgår tydelig av bildet at den er ikke er koblet som orginalt
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kan være smart å se på bildet før du blir bombastisk....ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Du er tydelighvis meget lettskremt du
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9124
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Paradigm:ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Litt skjerpings da.... Dette forumet skal jo HJELPE folk med problemer, da må du i allefall være sikker når du svarer så bombastisk!!
Det går jo også an å svare og si at man tror man vet svaret
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6955
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
hehe, skjerpings skal bli 
Men jeg har uansett rett
Men ja, slik som den er koplet der, så har jeg ingen aning om hva den kan finne på å gjøre...
Men vet også at det ligger ei spole der, slik at når du vrir om nøkkelen, og den slipper igjennom bensin, så fungerer den spolen som en beskyttelse for at motoren ikke får for mye bensin hvis bilen er tungstartet..
Dvs. den kutter ut etter en 5 sekunder med starting.. tror det var 5.. eller så var det 10.. uansett, den kan gjøre mye rart
Men jeg har uansett rett
Men ja, slik som den er koplet der, så har jeg ingen aning om hva den kan finne på å gjøre...
Men vet også at det ligger ei spole der, slik at når du vrir om nøkkelen, og den slipper igjennom bensin, så fungerer den spolen som en beskyttelse for at motoren ikke får for mye bensin hvis bilen er tungstartet..
Dvs. den kutter ut etter en 5 sekunder med starting.. tror det var 5.. eller så var det 10.. uansett, den kan gjøre mye rart
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
som som er tingen her er at er overhodet ikke er noen form for orginalt kobla, sett bort i fra dyseplasseringa.. man ser heller ikke hvor selveste matinga av fuel kommer i fra. Poenget med denne "jalla" mekken er ekstra fet blanding på max gass, og det er sant som petter sier at dette bare samler seg i bakerste syl. Orginalt så har para litt rett.. slik som det SKAL være skal systemet blåse inn litt mere bensin under start og minke etterhvert som bilen blir varm.. denne justeringa skjer ved hjelp av et bimetall(enheten sitter plassert ved thermo huset).. når bilen blir varm så stenges til slutt denne dysa helt og vil ikke ha noen funksjon lengere..
Og ja, det er rett at dysa kutter etter noen sekunder på starteren, dette er for å forhindre at motoren drukner i fuel(bensin)...
Er lenge sidan jeg har holdt på med dette systemet, med mener å huske at det var noe i den duren..
Mvh. Pål
Og ja, det er rett at dysa kutter etter noen sekunder på starteren, dette er for å forhindre at motoren drukner i fuel(bensin)...
Er lenge sidan jeg har holdt på med dette systemet, med mener å huske at det var noe i den duren..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
men nå e ikkje dette ein T8. hvis dokk ser øverst på bildet (dysene) så e ikkje det mekaniske dyser samt at bilen har lmm. e jo ikkje sikkert et e bensin så komme gjennom den dys hellår. vanninnspr kanskje 
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Heisann!Datapaal N526 skrev:haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Mange gode forslag, fint at så mange engasjerer seg i mitt spørsmål. Det som kanskje blir konlusjonen er at det er kaldstartsdysa som da blir innkoblet igjen ved fullt gasspådrag ( se bryter). hvor bra dette er kan vel diskuteres. Sånn er det å kjøpe halvskrudd bil
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)
- skilpaddaN287
- 2.0 bar

- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Dette er ikke riktig. På 78,79 og 80 er det en magnetventil som senker styretrykket på k-jet og dermed gir ekstra bensin. Denne styres av en bryter på gasspjeldet(ved full gass) eller som du sier, når farta blir høy nok av en giver på speedometerdrevet.Daniel N683 skrev:Jeg også...ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
På gamle t8 (mener det var på 79 og 80-modeller) så gir også denne ekstra bensin på høyere hastigheter (mener det var over 120 km/h) for ekstra kjøling av motoren.
Kaldstartdysa er som allerede nevnt totalt uegnet noen form for trimming på grunn av plasseringa. Hadde den vært plassert ved utløpet på intercooleren så kankje..
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

