Side 1 av 2

Hva er dette ? Ekstra innsprøytningsdyse ?

Lagt inn: 19 jan 2007, 19:50
av Rusta N832
Heisann !
Ettersom jeg er litt færsk på og900 motorer, og hva som er gjort med motoren,lurer jeg på hva dette er og hvordan det funker. er det en eksta dyse av noe slag ? Sikkert noen som har peiling her :)
Bilde

Lagt inn: 19 jan 2007, 19:55
av TurboLars N383
Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald

Lagt inn: 19 jan 2007, 20:02
av Rusta N832
TurboLars N383 skrev:Det er kaldstartdysa som gir ekstra bensin når motoren er kald
legg merke til bryteren som blir lagt inn ved bånn gass ...

Lagt inn: 19 jan 2007, 23:32
av Petter 900 T
Farlig form for "trim". Bensinen havner stort sett i bakerste sylinder, mens fireren ikke får noen ting...

Petter

Lagt inn: 20 jan 2007, 02:50
av Paradigm N558
FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^

Lagt inn: 20 jan 2007, 07:52
av Jon Magnus N251
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
ja, det er kaldstartdysa.

men det framgår tydelig av bildet at den er ikke er koblet som orginalt

Lagt inn: 20 jan 2007, 08:09
av Petter 900 T
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
kan være smart å se på bildet før du blir bombastisk....

Du er tydelighvis meget lettskremt du :oops:

Petter

Lagt inn: 20 jan 2007, 13:48
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
den dysa der ei ei bensindyse som kun fungerer når startmotoren går rundt for å gi den litt ekstra punch når man starter bilen.
Bare spørr Datapaal ;)
Vi har mekka litt på kaldstarten på min tidligere Åge, og da stusset vi over samme tingen.. Men vi fant fram til det. ^^
Paradigm:

Litt skjerpings da.... Dette forumet skal jo HJELPE folk med problemer, da må du i allefall være sikker når du svarer så bombastisk!!
Det går jo også an å svare og si at man tror man vet svaret ;)

Lagt inn: 20 jan 2007, 13:50
av Paradigm N558
hehe, skjerpings skal bli ;)
Men jeg har uansett rett :p

Men ja, slik som den er koplet der, så har jeg ingen aning om hva den kan finne på å gjøre... :p
Men vet også at det ligger ei spole der, slik at når du vrir om nøkkelen, og den slipper igjennom bensin, så fungerer den spolen som en beskyttelse for at motoren ikke får for mye bensin hvis bilen er tungstartet..
Dvs. den kutter ut etter en 5 sekunder med starting.. tror det var 5.. eller så var det 10.. uansett, den kan gjøre mye rart :p

Lagt inn: 20 jan 2007, 14:46
av Pål N526
som som er tingen her er at er overhodet ikke er noen form for orginalt kobla, sett bort i fra dyseplasseringa.. man ser heller ikke hvor selveste matinga av fuel kommer i fra. Poenget med denne "jalla" mekken er ekstra fet blanding på max gass, og det er sant som petter sier at dette bare samler seg i bakerste syl. Orginalt så har para litt rett.. slik som det SKAL være skal systemet blåse inn litt mere bensin under start og minke etterhvert som bilen blir varm.. denne justeringa skjer ved hjelp av et bimetall(enheten sitter plassert ved thermo huset).. når bilen blir varm så stenges til slutt denne dysa helt og vil ikke ha noen funksjon lengere..

Og ja, det er rett at dysa kutter etter noen sekunder på starteren, dette er for å forhindre at motoren drukner i fuel(bensin)...

Er lenge sidan jeg har holdt på med dette systemet, med mener å huske at det var noe i den duren..

Mvh. Pål

Lagt inn: 20 jan 2007, 16:01
av Frode N073
men nå e ikkje dette ein T8. hvis dokk ser øverst på bildet (dysene) så e ikkje det mekaniske dyser samt at bilen har lmm. e jo ikkje sikkert et e bensin så komme gjennom den dys hellår. vanninnspr kanskje :shock:

Lagt inn: 20 jan 2007, 18:44
av Pål N526
haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..

Lagt inn: 20 jan 2007, 20:01
av Rusta N832
Datapaal N526 skrev:haha.. godt observert... vi er jo uansett alle enige i om at det er noe ekstrainnsprut.. jeg tipper på bens.. ta å se hvor slangen kommer i fra..
Heisann!

Mange gode forslag, fint at så mange engasjerer seg i mitt spørsmål. Det som kanskje blir konlusjonen er at det er kaldstartsdysa som da blir innkoblet igjen ved fullt gasspådrag ( se bryter). hvor bra dette er kan vel diskuteres. Sånn er det å kjøpe halvskrudd bil :? . Her er ett bilde som viser mer av motoren.



Bilde

Lagt inn: 22 jan 2007, 08:58
av skilpaddaN287
Daniel N683 skrev:
ParADigM N558 skrev:FeilFeilog FEIL!
Jeg er skremt!
Jeg også...

På gamle t8 (mener det var på 79 og 80-modeller) så gir også denne ekstra bensin på høyere hastigheter (mener det var over 120 km/h) for ekstra kjøling av motoren.
Dette er ikke riktig. På 78,79 og 80 er det en magnetventil som senker styretrykket på k-jet og dermed gir ekstra bensin. Denne styres av en bryter på gasspjeldet(ved full gass) eller som du sier, når farta blir høy nok av en giver på speedometerdrevet.

Kaldstartdysa er som allerede nevnt totalt uegnet noen form for trimming på grunn av plasseringa. Hadde den vært plassert ved utløpet på intercooleren så kankje..

Lagt inn: 27 jan 2007, 17:33
av RuneDK
Denne omtalte magnetventilen til at styre styretrykket, er der nogen der har en på lager? For så kommer der snildt 180-190hk ud af min T8 :P