knakelyd i kaldt vær ..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

knakelyd i kaldt vær ..

Legg inn av talladegaturbo » 04 feb 2007, 16:50

Synes å ha lest noe om medlemmer som har opplevd knaking fra ng900 understell i kaldt vær. Har også opplevd dette til tider, men nå etter det ble skikkelig kaldt ute er det nesten blitt flaut å ha passasjerer i bilen. Er dette virkelig noe man bare "må bli vant til" eller er det bare rett å slett slitedeler på bilen som bør byttes? Har nettopp hatt bilen på 90.000 service. Vet at det er slutt på tidene hvor Saab skrøt av "vinterbilen" i reklamene, men dette skal man vel alikevel ikke forvente er ""normalt"?
Ulyden kommer i små humper (altså nesten hele tiden med di veiene vi kjører på hær oppe). Håper andre ng900 eiere kan fortelle meg at det er noe som må byttes å at de ikke har vært borte i dette før :)
Bilen er en 98`900 Turbo.

Mvh.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 feb 2007, 17:29

Jeg kjenner problemet for og si det sånn! Høres skikkelig ille ut, men på min så forsvinner det etter noen få minutters kjøring... Men er veldig stygt og høre på, jeg har en teori om at det er noen foringer som er problemet.

Var innom SAAB med problemet, men de mente det ikke var noe og gjøre med. De kunne bytte foringene. Det kunne kanskje bli bedre akkurat noen uker, men så ville det være tilbake igjen. De anbefalte ikke den påkosten i alle fall. :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Unge_Lafton
Innlegg: 22
Registrert: 26 des 2006, 20:30
Sted: Hønefoss

Legg inn av Unge_Lafton » 04 feb 2007, 17:43

hadde samme problem på min 9-3ss. å etter at jeg byttet foringer å smørte dem opp har lyden blitt helt borte..
var foringene på stabstaga som lagde den jævla lyden hos meg
87 Volvo 740 GL B230A---Vinterbilprosjekt
82 Ford Transit 3,0 v6 Med Tvillinghjul---Festbil
03 Saab 9-3 SS 2,2 TiD Vector---Solgt
94 Ford Mondeo Sedan 2,0l GLX---Solgt

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 04 feb 2007, 17:54

Daniel N683 skrev:Hva om man smører inn foringene med kobberfett? det burde hjelpe mot knirkingen.

snakket med en som MENTE at langfibret fett skulle gjøre susen, skulle visst holde lenge også, kan noen bekrefte dette for meg?

Anders, Petter?
eller noen andre som vet?
900 SE 2.0T RIP

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 04 feb 2007, 19:54

På min forsvant det også etter noen minutters kjøring før, men virker som at jo kaldere det er ute, jo lengere tid tar det. Igår kjørte jeg 14 mil uten at knakingen forsvant (-17grader ute da). Må vel prøve å bytte foringene da. Hmmm... Aldri vært borti dette før, hverken på Saab 9000 jeg hadde før, eller noen andre merker.

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 04 feb 2007, 20:18

hadde samme selv, powerflex løste biffen :wink:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 04 feb 2007, 20:33

Merker du stor forskjell ellers da etter å ha byttet til Powerflex? Ser de koster 2750,- for ett sett fra Speedparts. Noen som vet i farta hva nye foriner koster originalt fra Saab? (men de knirker vel merkelig nok) :(

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 04 feb 2007, 20:35

Et kjent fenomen, disse foringene blir eller skal smøres av verkstedet ved service. Gjør du service selv så frem med silicon eller teflon fett.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 04 feb 2007, 20:48

95Vector skrev:Et kjent fenomen, disse foringene blir eller skal smøres av verkstedet ved service. Gjør du service selv så frem med silicon eller teflon fett.
Teflon er nok det beste, det er "tørrest" og tar ikke opp så mye støv.

Ved smøring skal man tenke på at fett og olje trekker til seg støv, dette blir en bra slipepasta når blandet...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 feb 2007, 01:08

Fett till smøring består av 2 huvudingredienser, olja och såpepulver.
Sen är det an massa andra tillsatser i oxo, men det är såpepulvret som håller fast oljan så att den inte rinner av.
Fett till smøring är en hel vetenskap, så här frågar i alla fall jag fagfolk när jag ska ha tips och råd!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Unge_Lafton
Innlegg: 22
Registrert: 26 des 2006, 20:30
Sted: Hønefoss

Legg inn av Unge_Lafton » 05 feb 2007, 17:10

orginale foringer er ikke dyre. betalte 52kr for de to bak å 60kr for framforingene
87 Volvo 740 GL B230A---Vinterbilprosjekt
82 Ford Transit 3,0 v6 Med Tvillinghjul---Festbil
03 Saab 9-3 SS 2,2 TiD Vector---Solgt
94 Ford Mondeo Sedan 2,0l GLX---Solgt

Svar