Side 1 av 2

check engine lyser farlig og kjøre med ?

Lagt inn: 23 feb 2007, 20:56
av ole anders
Kjørte lang tur idag hønefoss - trondheim . Når jeg nærmet meg Trondheim begynte check engine lampen å lyse . Vil gjerne kjøre hjem igjen også . Lurte på om dette er farlig å kjøre med ?

Lagt inn: 23 feb 2007, 21:46
av Tor N12
Det er vel sjelden at det er farlig å kjøre med ce-lampa men du bør jo sjekke ut hvorfor den lyser.

Generelt så er det mindre farlig på en sugemotor enn på en turbomotor så hvis du har turbo så bør du i allefall kjøre pent fram til du vet hva feilen er.

Som med andre spm på dette forumet så er det også en god ide å innformere oss om hvilken bil det gjelder :wink:

Lagt inn: 23 feb 2007, 22:44
av ole anders
Det er en 96 9000 cs med litt mod, den gjør et nøkk når jeg slipper gassen dette skjer nesten hver gang. kan dette ha noe med check engine lampen å gjøre ?

Lagt inn: 23 feb 2007, 23:46
av Tor N12
ole anders skrev:Det er en 96 9000 cs med litt mod, den gjør et nøkk når jeg slipper gassen dette skjer nesten hver gang. kan dette ha noe med check engine lampen å gjøre ?
Tja, det kan det nok...
Det skal endel til for at ce-lampa skal lyse opp på 9k med t5.
Den vanligste feilen da er vel som oftest defekt lambda.

Lagt inn: 24 feb 2007, 04:24
av Saab900STCR
Bara som exempel.
Det räcker med att du har bitte litt exos läckage nånstans mellan topp och lambda sensor för att du ska få CE på en bil med T5.
Om du ändå är i Trondheim, spør Tor om inte han kan läsa ut feilkoder för dig.

Mvh

Lagt inn: 24 feb 2007, 12:13
av ole anders
tviler på at det er lambdaen som er gåen ,den ble byttet når jeg kjøpte bilen for 2 nåneder siden .Har heller ikke lagt merke til noe eksos lekkasje før lambdaen. Jeg får heller bare satse på at det holder helt hjem .

Lagt inn: 24 feb 2007, 12:22
av utengen
Hei

JA eller sà kan du jo lese av hvor mange ganger check engine lampa blinker med tenning pà.

Info om dette finner du under faq.


viewtopic.php?t=11392


Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 24 feb 2007, 13:15
av ole anders
er desverre bare registrert på forumet så jeg kommer ikke inn der

Lagt inn: 24 feb 2007, 13:17
av Ingvar N629
Bruk stcs-FAQen. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314
Den er selvsagt ikke like bra som FAQen til Tommy, men den funker vel...

Mulig du må registrere deg der for å komme inn, men det er fort gjort.

Lagt inn: 24 feb 2007, 13:41
av ole anders
Sjekket nå og det var feilmelding 6og7. Syresensor og adaption. Hva er dette ?

Lagt inn: 24 feb 2007, 13:43
av Ingvar N629
Lambda. Adapsjon kommer vel med "på kjøpet" når det er feil på lambda.

Lagt inn: 24 feb 2007, 13:57
av ole anders
da går det vel greit å kjøre med da ? greit å komme seg hjem også :wink:

Lagt inn: 24 feb 2007, 14:16
av utengen
Hei

6 Lambdasond feil = Vanlig feil på M93, bytt sonde med en som har fire stift/kabler, den ekstra kabelen dras til jord på motor eller karosseri.

7 Adapsjonsfeil= Bruker og ha samband med lambdasond feil, motorstyring synes att den går for fett eller magert oftest fett, adapsjonen går i bunn, sjekk så du ikke har eksos lekkasje, da lambdasond måler ekstra syre som tror att motoren går magert, adapterer siden bensinen til fetere, selv om det ikke trengs.
Deretter går adapsjon i bunn, eller kjenner att det virker som urimelige høye verdier og setter deretter en feilkode.
Fiks ev eksos lekkasje, reset styreboks, kommer feilkode tilbake er det kanskje best og bytte lambda sonde.

PS Jeg vet ikke hva du har gjort med bilen, men har du feks bytte styreboks elre trimmet den med et annet program, kan det väre at dette er beregnet fr större dyser eller annen hardware, eller har du fiklet med bensintrykk mm.

Har du gjort noe av dette sà kan det jo lönne seg og sette bilen tilbake til standard og se om samme ting skjer.
Men kan selvsat bare väre en lekkasje eller noe annet som gir denne feilmeldingen.


Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 24 feb 2007, 16:15
av ole anders
Vet ikke helt hva som er gjordt med bilen . Det jeg vet fra firmaet jeg kjøpte den ifra, er at turbotrykk og besintrykk er høyere en orginalt .
Turbotrykket er på ca 1.0. Har ikke målt besintrykk. Tror det andre er orginalt.

Lagt inn: 24 feb 2007, 17:00
av Tor N12
ole anders skrev:Vet ikke helt hva som er gjordt med bilen . Det jeg vet fra firmaet jeg kjøpte den ifra, er at turbotrykk og besintrykk er høyere en orginalt .
Turbotrykket er på ca 1.0. Har ikke målt besintrykk. Tror det andre er orginalt.
Høres rart ut!
På alle motorene med T5 så sitter det 3 bars bensintrykksregulator og dette sammen med de røde dysene holder i massevis for å lade over 1 bar, så om noen har tuklet med BTR'n uten at det er tatt hensyn for det i softwaren så får du nok adapsjonsfeil kjappt.
En annen ting, når du skiftet lambda, ble det da satt inn en orginal Bosch?
Har sett at flere av ettermarkedslambdaene som er i salg ikke fungerer godt nok, har du uorginal så prøv en ny Bosch.

Et godt tips er vel også som Tommy sier å sette den tilbake til orginal for å se hvordan den blir, da kan du jo samtidig prøve å finne ut hva slags trim du har.