Max ladetrykk på og900 t16 u/hardware endringer?
Moderator: Moderatorer
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg sniffe te tider på 1 bar så det burde iallefall gå.
men eg hadde skaffa meg chip før eg gjekk lengår enn det.
men eg hadde skaffa meg chip før eg gjekk lengår enn det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Skaff deg chip før du justerer opp trykket. Det er ikkje vits med ladetrykk viss du ikkje har bensin nok. Går berre utover motoren...
Vegard
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Det jeg har lest på et annet utenlandsk forum er at man ikke nødvendigvis trenger bensin-chip før man kommer over 1.3 bar på pre-DI, var flere der som har kjørt på 1.3 bar pluss-litt-til i flere år uten chip og uten annet enn noen få modifikasjoner på APC-boksen slik at de fikk mer ladetrykk. Går like greit å lodde litt selv også justere på potmetre før man begynner å trenge bensin-chip, er endel annet som må begynne å byttes ut også i tillegg da regner jeg med når man sniffer på 1.4-1.5 bar.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Du klarer ikke å få et ladetrykk på 1,3-1,4 bar med orginal bensinchip/bensintrykk hvis du kjører med APC, da trykket justerer seg ned automatisk ved tenningsbank. Og du har garantert tenningsbank da. Men 1 bar kan til tider gå bra! Sjekk tenninga først. 16 grader F.Ø.D (og900 t16) Kan bli mye kluss med tenningsbank ved galt tenningstidspunkt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Jeg kan også bekrefte det griffin sier. 1 bar, muligens 1,1 går som oftes, men ikke noe mer uten ny IC og brensechip
Sist redigert av Ottar N398 den 28 feb 2007, 22:55, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
original ic tåle vel ikkje særlig mer enn 1,2-1,2 bar
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Kommer ann på hvilken ic det er. Om det er den i hel alu, eller den med plastgavler...! Men trykkmessigt tåler de mer enn nok. Men en slik orginal ic kjøler dårlig innsugslufta forhold til en som er større...!Frode N073 skrev:original ic tåle vel ikkje særlig mer enn 1,2-1,2 bar
Min 9000ic holder trykk på over 1,5 bar hvertfall. Den er riktig nok stripset da!
Heisann.
Det er min bil det er snakk om her. Tidligere eier har chipet bilen.
Kjører også uten APC systemet. Har montert en elektronisk boostcontroller.
Skal montere en tenningsbank diode og lambdasensor, å justere trykket etter hva de viser. Det må vell gå bra? Er det noen av dere som har effekt anlegget som dem seller på speedparts? Funker det bra? Mye bråk?
Hilsen Øyvind
Det er min bil det er snakk om her. Tidligere eier har chipet bilen.
Kjører også uten APC systemet. Har montert en elektronisk boostcontroller.
Skal montere en tenningsbank diode og lambdasensor, å justere trykket etter hva de viser. Det må vell gå bra? Er det noen av dere som har effekt anlegget som dem seller på speedparts? Funker det bra? Mye bråk?
Hilsen Øyvind
Saab 900 Turbo 16
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Skal du bytte eksos, så er det batteribøyen som gir deg mest for pengenePetruski skrev:Tenkte jeg skulle kjøpe det, men er ikke helt sikker på batteribøyen.
Hva med slissa bremse skiver? Noen som har testa dem?
Sliter med bremser på bane. Blir fort varm. Disse er ikke ventilerte da
det er en 84 model.
Org. downpipe har jo nesten 90 graders knekk, noe batteribøyen ikke har. Med batteribøyen får du bl.a bedre spool-up på turbo'n.
Ang. bremser så har dette nettopp vært diskutert på forumet, så titt litt lengre ned på "Saab Teknisk".
Du bør nok bygge om til det nye understellet som kom i -88, og kjøre med 9000 bremser av nyere årgang (fra -90 og nyere eller noe i den duren)
EDIT: Linken til tråden om bremser, klikk HER
Lykke til!
9³ TurboX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen