Max ladetrykk på og900 t16 u/hardware endringer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 feb 2007, 11:36

eg sniffe te tider på 1 bar så det burde iallefall gå.
men eg hadde skaffa meg chip før eg gjekk lengår enn det.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 28 feb 2007, 11:55

Skaff deg chip før du justerer opp trykket. Det er ikkje vits med ladetrykk viss du ikkje har bensin nok. Går berre utover motoren...


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 28 feb 2007, 12:25

kjøp steg 1 fra speedparts feks. Hadde dette på min og9000 dette fungerte bra . Ikke er det dyrt heller.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 28 feb 2007, 15:15

Det jeg har lest på et annet utenlandsk forum er at man ikke nødvendigvis trenger bensin-chip før man kommer over 1.3 bar på pre-DI, var flere der som har kjørt på 1.3 bar pluss-litt-til i flere år uten chip og uten annet enn noen få modifikasjoner på APC-boksen slik at de fikk mer ladetrykk. Går like greit å lodde litt selv også justere på potmetre før man begynner å trenge bensin-chip, er endel annet som må begynne å byttes ut også i tillegg da regner jeg med når man sniffer på 1.4-1.5 bar.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 28 feb 2007, 16:15

Du klarer ikke å få et ladetrykk på 1,3-1,4 bar med orginal bensinchip/bensintrykk hvis du kjører med APC, da trykket justerer seg ned automatisk ved tenningsbank. Og du har garantert tenningsbank da. Men 1 bar kan til tider gå bra! Sjekk tenninga først. 16 grader F.Ø.D (og900 t16) Kan bli mye kluss med tenningsbank ved galt tenningstidspunkt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 28 feb 2007, 16:59

Jeg kan også bekrefte det griffin sier. 1 bar, muligens 1,1 går som oftes, men ikke noe mer uten ny IC og brensechip
Sist redigert av Ottar N398 den 28 feb 2007, 22:55, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 feb 2007, 17:45

original ic tåle vel ikkje særlig mer enn 1,2-1,2 bar
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 28 feb 2007, 18:18

Frode N073 skrev:original ic tåle vel ikkje særlig mer enn 1,2-1,2 bar
Kommer ann på hvilken ic det er. Om det er den i hel alu, eller den med plastgavler...! Men trykkmessigt tåler de mer enn nok. Men en slik orginal ic kjøler dårlig innsugslufta forhold til en som er større...!

Min 9000ic holder trykk på over 1,5 bar hvertfall. Den er riktig nok stripset da! :wink:

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 28 feb 2007, 23:06

Heisann.
Det er min bil det er snakk om her. Tidligere eier har chipet bilen.
Kjører også uten APC systemet. Har montert en elektronisk boostcontroller.
Skal montere en tenningsbank diode og lambdasensor, å justere trykket etter hva de viser. Det må vell gå bra? Er det noen av dere som har effekt anlegget som dem seller på speedparts? Funker det bra? Mye bråk?

Hilsen Øyvind :)
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 28 feb 2007, 23:28

Beste trimmen på og er batteribøy med friere eksos!

løp å kjøp, litt mere lyd, men det er musik!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Petruski
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 28 feb 2007, 20:25
Sted: Bodø

Legg inn av Petruski » 28 feb 2007, 23:31

Tenkte jeg skulle kjøpe det, men er ikke helt sikker på batteribøyen.
Hva med slissa bremse skiver? Noen som har testa dem?
Sliter med bremser på bane. Blir fort varm. Disse er ikke ventilerte da
det er en 84 model.
Saab 900 Turbo 16

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 28 feb 2007, 23:42

Petruski skrev:Tenkte jeg skulle kjøpe det, men er ikke helt sikker på batteribøyen.
Hva med slissa bremse skiver? Noen som har testa dem?
Sliter med bremser på bane. Blir fort varm. Disse er ikke ventilerte da
det er en 84 model.
Skal du bytte eksos, så er det batteribøyen som gir deg mest for pengene :wink:

Org. downpipe har jo nesten 90 graders knekk, noe batteribøyen ikke har. Med batteribøyen får du bl.a bedre spool-up på turbo'n.

Ang. bremser så har dette nettopp vært diskutert på forumet, så titt litt lengre ned på "Saab Teknisk".

Du bør nok bygge om til det nye understellet som kom i -88, og kjøre med 9000 bremser av nyere årgang (fra -90 og nyere eller noe i den duren)

EDIT: Linken til tråden om bremser, klikk HER

Lykke til! :)
9³ TurboX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 feb 2007, 23:59

Joachim N370 skrev:9000 bremser av nyere årgang (fra -90 og nyere eller noe i den duren)
9000i fra og med 1991, eller 9000turbo fra 1988 har de store bremsene.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 01 mar 2007, 00:00

Eirik N396 skrev:
Joachim N370 skrev:9000 bremser av nyere årgang (fra -90 og nyere eller noe i den duren)
9000i fra og med 1991, eller 9000turbo fra 1988 har de store bremsene.
Se der ja! :D Husket ikke helt hvordan det var :oops:
9³ TurboX

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 mar 2007, 11:53

også må du melde deg inn i klubben, legge ut litt bilder av bilen din, og så kan vi ta dette på trimmingforumet:D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar