Ved bytte av motor....

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Ved bytte av motor....

Legg inn av Rusta N832 » 01 mar 2007, 20:35

Noen her som vet om man må koble fra drivakslene på begge sidene før man starter med å løfte ut motoren?, eller holder det å løsne den på venstre side, og skyve motoren til venstre når den løftes ut slik at den høyre frigjøres. edit: høyre side
Sist redigert av Rusta N832 den 01 mar 2007, 22:42, redigert 1 gang totalt.
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 mar 2007, 20:50

Du må løsne på begge sider. Skal akkurat til å løfte ut en motor selv nå....
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 01 mar 2007, 21:06

Du må ikke løsne på begge sider hvis det gjelder gammel 900, 99 eller 90, men anbefaler deg å gjøre det likevel. Blir så mye enklere å få løfta ut motoren.
Er greit å smøre opp drivknutene også når man først er i gang... :wink:
Saab 9000 CSE

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 01 mar 2007, 21:31

Det går fint ann å bare løsne på høyre sida når man skal ut med motoren. Det går også ann å sette motoren nedi igjen, men anbefaler å ta av begge. Så mye lettere...

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 mar 2007, 21:54

Føyer meg til flertallet her og sier at det går helt fint uten og skru ut begge, men tar kortere tid og skru de ut. I alle fall min erfaring. Ikke minst kan det bli dyrt dersom motoren skulle ødelgge noe på akslingen... Snakker av erfaring..
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 01 mar 2007, 22:40

Da ble det flertallet som bestemte :) . begge akslingene er nå løse. Nå er det kun motorfestene igjen. Det blir motorløft til helga ...yesss 8)
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Svar