Hvordan fikse frieksos på Saab 9000 Aero, DIY
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Hvordan fikse frieksos på Saab 9000 Aero, DIY
Worklog!
Mange her inne har som jeg har gjort nå, (og tidligere) opplevd å få frieksos.
I noen tilfeller er det verre en andre, og i verste fall må man jo bytte ut komponenter!
Dette er som regel fordi sånn eksos-tette-lol rett og slett ikke nok.
Vel jeg har tenkt til å motbevise denne teorien! Produkter som f.eks. Esso markedsfører kan fikse selv den vanskeligste form for frieksos!
Vel, dette er muligens en sannhet med visse, enkle, ja rett og slett store modifikasjoner, men jeg skal ta dere med på en tutorial på hvordan
man fjerner frieksos, av den aller verste graden, på ett stort 3" JT annlegg som har rustet... veldig rustet!
Det aller første man må huske er å ha en anstendig jekk. Rett og slett mer praktisk å jobbe med litt albueplass under bilen!
Nummer to, du må ha stålinnrettninger som egentlig skal kastes fordi det er for udugelig til å brukes til noe som helst!
Nummer tre, du må ha tilgang til eksostette-pasta (marsmallowes?) på tube...
Og nummer fire.. Ha eksostette-tape... et par, tre esker holder nok!
Nummer fem er litt stålwire.. eller jordingskabelen i en helt vanlig husstrømkabel.
Nummer seks er selvsagt en flott Aero, med ett gåent effektanlegg!
Aller først jekker vi opp bilen med en god jekk. Denne er elektrisk, og bærer lett ett tonn. Vel, lett og lett, den klarer nu en halv bil ca..
Vi starter med å se på skaden, heeelt innerst ved potta, tricky you might say, velvel, vi skal vel klare å få årnings på det!
Det første vi gjør er selvsakt å legge i den stålbiten som jeg har avbildet under, denne putter man halve delen inn i potta, og den andre halvparten i røret.
Dette er fordi det er så godt som komplett umulig å holde potta i rett høyde i forhold til det videre røret, så her var det nesten som hånd i hanske!
Når dette er gjort, så knyter man opp ståltråd mellom to eksosfester og strammer til, slik at bruddet blir holdt fast mot hverandre.
Da vil stålklossen sørge for at de ligger i rett posisjon, og stålwiren sørge for at de holdes hardt mot hverandre. Med så langt? FLOTT!!!!!11 oneoneone
Deretter så smører vi inn bruddet med eksosmarsmallowes... mye.. VELDIG MYE! Dette kan beskues under på bildet, og resultatet bør bli som vist.
Når marsmallowesen har blitt tørket med en varmluftspistol, så tilsetter man eksostapen... Denne legges først jalla på en gang... også varmer man den opp med overnevnte pistol, OG når det har blitt hardt, så kjører man på med ett lag til, bare mere presist.. legger på litt medfølgende wire, også varmer man opp
igjen, og da er man good to go!
Så her har vi ett lite problem da.
1) Jeg har en stor firkanta stålkloss inni eksosen min nå...
2) Jeg har ennå ikke kjørt over 1500 RPM med motoren min..
3) Biler bak irriterer seg over sakte aks..
4) Motorveier og denslags utgår
5) Hvor lenge varer dette mon tro? Har jo kjørt nesten ei mil nå, og det holder stadig!
Så, her har dere min løsning på om dere er utfor uhellet, og trenger nødrepp!
Folk sier at ikke eksostettepasta og eksostettetape er bra! ***** de tar feil, det duger som bare det! (under visse kriterier)
(for de som lurer, JA! Jeg har bestilt nytt anlegg, men det tar si tid.. og JEG GÅR IKKE I DEN SURE BODØVINDEN!)
(for de som lurer enda mere.. ja, jeg har sånn smålig stor nese.. )
Mange her inne har som jeg har gjort nå, (og tidligere) opplevd å få frieksos.
I noen tilfeller er det verre en andre, og i verste fall må man jo bytte ut komponenter!
Dette er som regel fordi sånn eksos-tette-lol rett og slett ikke nok.
Vel jeg har tenkt til å motbevise denne teorien! Produkter som f.eks. Esso markedsfører kan fikse selv den vanskeligste form for frieksos!
Vel, dette er muligens en sannhet med visse, enkle, ja rett og slett store modifikasjoner, men jeg skal ta dere med på en tutorial på hvordan
man fjerner frieksos, av den aller verste graden, på ett stort 3" JT annlegg som har rustet... veldig rustet!
Det aller første man må huske er å ha en anstendig jekk. Rett og slett mer praktisk å jobbe med litt albueplass under bilen!
Nummer to, du må ha stålinnrettninger som egentlig skal kastes fordi det er for udugelig til å brukes til noe som helst!
Nummer tre, du må ha tilgang til eksostette-pasta (marsmallowes?) på tube...
Og nummer fire.. Ha eksostette-tape... et par, tre esker holder nok!
Nummer fem er litt stålwire.. eller jordingskabelen i en helt vanlig husstrømkabel.
Nummer seks er selvsagt en flott Aero, med ett gåent effektanlegg!
Aller først jekker vi opp bilen med en god jekk. Denne er elektrisk, og bærer lett ett tonn. Vel, lett og lett, den klarer nu en halv bil ca..
Vi starter med å se på skaden, heeelt innerst ved potta, tricky you might say, velvel, vi skal vel klare å få årnings på det!
Det første vi gjør er selvsakt å legge i den stålbiten som jeg har avbildet under, denne putter man halve delen inn i potta, og den andre halvparten i røret.
Dette er fordi det er så godt som komplett umulig å holde potta i rett høyde i forhold til det videre røret, så her var det nesten som hånd i hanske!
Når dette er gjort, så knyter man opp ståltråd mellom to eksosfester og strammer til, slik at bruddet blir holdt fast mot hverandre.
Da vil stålklossen sørge for at de ligger i rett posisjon, og stålwiren sørge for at de holdes hardt mot hverandre. Med så langt? FLOTT!!!!!11 oneoneone
Deretter så smører vi inn bruddet med eksosmarsmallowes... mye.. VELDIG MYE! Dette kan beskues under på bildet, og resultatet bør bli som vist.
Når marsmallowesen har blitt tørket med en varmluftspistol, så tilsetter man eksostapen... Denne legges først jalla på en gang... også varmer man den opp med overnevnte pistol, OG når det har blitt hardt, så kjører man på med ett lag til, bare mere presist.. legger på litt medfølgende wire, også varmer man opp
igjen, og da er man good to go!
Så her har vi ett lite problem da.
1) Jeg har en stor firkanta stålkloss inni eksosen min nå...
2) Jeg har ennå ikke kjørt over 1500 RPM med motoren min..
3) Biler bak irriterer seg over sakte aks..
4) Motorveier og denslags utgår
5) Hvor lenge varer dette mon tro? Har jo kjørt nesten ei mil nå, og det holder stadig!
Så, her har dere min løsning på om dere er utfor uhellet, og trenger nødrepp!
Folk sier at ikke eksostettepasta og eksostettetape er bra! ***** de tar feil, det duger som bare det! (under visse kriterier)
(for de som lurer, JA! Jeg har bestilt nytt anlegg, men det tar si tid.. og JEG GÅR IKKE I DEN SURE BODØVINDEN!)
(for de som lurer enda mere.. ja, jeg har sånn smålig stor nese.. )
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Vel, om man kjøper en fet rustfri eksos første gang så kan man jo f.eks legge pengene i trim eller aerostoler istedet for å måtte kjøpe enda en ny eksos igjen om få år...Daniel N683 skrev:Hva skal man da bruke som unnskyldning når dama spør hvorfor du skal kjøpe ny fet eksos??Tor N12 skrev:Sier bare en ting jeg.... RUSTFRITT eksosanlegg så slipper man den dritten der
Desuten så ville jeg heller foretrekke å ligge under dama enn under bilen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Begge to samtidig? Yesplease!Daniel N683 skrev:Veldig godt poeng..Tor N12 skrev:Vel, om man kjøper en fet rustfri eksos første gang så kan man jo f.eks legge pengene i trim eller aerostoler istedet for å måtte kjøpe enda en ny eksos igjen om få år...Daniel N683 skrev: Hva skal man da bruke som unnskyldning når dama spør hvorfor du skal kjøpe ny fet eksos??
Desuten så ville jeg heller foretrekke å ligge under dama enn under bilen
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
TØV!!! Må bare bruke en anstendig mengde.. (Så mye at det er hinsides all fornuft... det holder.. ^^ )Terra N837 skrev:Æ har kun dårlig erfaring me div. eksostetteprodukter, det vara ei lita stund å så lekk det like jævli igjen..
Men det e jo lov å prøv å se, billig hvis det funka
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Hehe, mulig jeg var litt kjip på mengden da jeg tetta potta på 9000i`enParADigM N558 skrev:TØV!!! Må bare bruke en anstendig mengde.. (Så mye at det er hinsides all fornuft... det holder.. ^^ )Terra N837 skrev:Æ har kun dårlig erfaring me div. eksostetteprodukter, det vara ei lita stund å så lekk det like jævli igjen..
Men det e jo lov å prøv å se, billig hvis det funka
Er født sunnmøring så da er jeg vel litt gnien generelt
Mazda 6
VW Polo
VW Polo