Erfaringer med 9-3 2.2 TID

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Barracuda
Innlegg: 1
Registrert: 07 mar 2007, 12:03

Erfaringer med 9-3 2.2 TID

Legg inn av Barracuda » 07 mar 2007, 18:29

Hei!

Driver å kikker litt på en 2003 modell av denne biltypen. Noen som kan si litt om motoren som sitter i den? Driftsikkerhet, motorkarateristikk / ytelser og muligens forbruk ... hvor ny var denne motoren i 2003?

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 12 jan 2004, 01:00
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 07 mar 2007, 21:19

Om du må ha dieselbil, så gå heller for 1,9 literen. Mye mer kultivert motor og en mye mer moderne maskin.
Jeg har kun kjørt den 2,2 literen i OG9-3, men følte omtrent at motoren var på vei inn i kupeen. Men den trakk i det minste godt, men ikke på en særlig "trivlig" måte.
9-5 2002 Orginal.

Volvo V70 2,4D m2008

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 mar 2007, 09:24

Jeg har hatt to 2,2TiD og en 1,9 TiDS 150hk. Begge motorer er bra dieselmotorer, men som Nesin sier er 1,9 literen en mer moderne og mer bensinliknende motor. Men den kom desverre ikke før 2005, og ergo blir prisen noe høyere da.
Har vel kjørt snart 100'km totalt med 2,2 uten å ha hatt noe som helst problemer med dem. Om en skal dra mye vogn/henger el.lign så foretrekker jeg 2,2 literen, da den har et bedre bånndrag.

1,9 litereren er følgelig også mer økonomisk å kjøre med, 2,2 ligger på snitt 0.6 om vinteren og 1,9'n min lå på ca 0,5l/mil.

2,2 motoren kom i 1.gen 9-3 i -98, og er hentet fra Opel. Denne har elektronisk styrt dieselpumpe.
1,9 kommer fra Alfa/Fiat og er en commonrail (elektronisk innspr.)

Siden 2,2 ikke er en commonrail, er det en noe hardere gange enn på nyere motorer. Ta en prøvetur, så gjør du deg en mening om det.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 08 mar 2007, 23:46

Er ikkje 2,2 literen egentlig ein Isuzu motor?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 mar 2007, 23:49

Vegard_Skaten skrev:Er ikkje 2,2 literen egentlig ein Isuzu motor?
2.2-en er henta ifrå Opel, den gamle 3-liter dieselen utvikla SAAB og Isuzu ilag.

Brukeravatar
Unge_Lafton
Innlegg: 22
Registrert: 26 des 2006, 20:30
Sted: Hønefoss

Legg inn av Unge_Lafton » 15 mar 2007, 23:28

har klart å kjøre 2,2 min ned i 0,53 i snitt i vinter jeg.
87 Volvo 740 GL B230A---Vinterbilprosjekt
82 Ford Transit 3,0 v6 Med Tvillinghjul---Festbil
03 Saab 9-3 SS 2,2 TiD Vector---Solgt
94 Ford Mondeo Sedan 2,0l GLX---Solgt

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 19 mar 2007, 08:22

Låner tråden din litt jeg, Barracuda


Onkelen min har en 01" 93 2.2 TID for hånden.
Jeg lurer derfor på hva som er typiske feil/mangler ved denne modellen. Hva som bør passes på/sees på ved kjøp.
bilen har forsåvidt runnet 100K.


Mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 19 mar 2007, 10:47

løp og kjøp.helt fantastiske motorar,trasker og går til du skyter den.

Svar