driver å bytter hjullager

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

driver å bytter hjullager

Legg inn av HansWF N416 » 10 mar 2007, 17:14

Hei. Bytter hjullager på min 1985 900 Aero nå,har fått løsnet alt, men det sitter igjen i drivakselen. Har hatt av sentermutteren, men er det noe mer som må av på drivakselen?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 10 mar 2007, 17:50

Regner med det er fremhjul det er snakk om her:

Du må ha av hjulspindelen, dvs. det massive godset som holder hjullageret i senter, hjullageret er presset fast i spindelen. på OG900 er spindelen festet i nedre og øvre lenkarm. Hjullageret må presses ut/inn med hydraulisk presse.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 10 mar 2007, 18:31

Det ordnet seg, satt bare litt ekstra i fjørbeinet selv om de 2 skruene var ute. Henger nå bare i styrestaget, vil ikke ut i det hele tatt. Litt makt må vel gjøre susen.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 11 mar 2007, 02:27

Kan anbefale endeledduttrekkeren til Biltema for den jobben. Sparer mye slit med slegga med en slik en
Bilde
Art.nr:19-1254
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 mar 2007, 11:56

jeg må også bytte hjullager nå, så det hadde vært kjekt om du hadde tatt litt bilder underveis.. merka det før jeg kjørte sørover, hadde bilen på bukk og kjente på dekka. først i horisontal retning og da tenkte jeg styrestag eller kuler. men det var like mye slakke i vertikal retning på begge sider, så det er vel bare å hive seg i byttinga.. mulig det var en liten risk og legge avgårde på en 66 mil lang tur, men jeg kom med hel ned.. mener ikke og ødelegge tråden, skriver bare her så slipper jeg å lage en ny tråd.. er på værnes nå, så hvis det er noen lokaltreff innenfor trønderlag området så ta kontakt også hvis noen har plass til å gjøre en slik jobb på... 41690544
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 11 mar 2007, 12:35

Må nok ty til spesialverktøy, for denne satt bra. Har prøvd med en vanlig skrueavtrekker uten hell.
Er egentlig en grei jobb å bytte det, men har ting rustet fast tar det fort mye mer tid. Har allerede demontert alt, men skal prøve å få tatt noen bilder.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 mar 2007, 13:43

Hvorfor ikke skru av endeleddet fra styrestaget, så kan du i ro og mak banke ut endeleddet?

EDIT: Her er noen bilder av hvordan ta av spindelen:
http://twinsaabs.com/900_repair/drivetrain/dt1.htm
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 11 mar 2007, 14:33

Styrekula (endeleddet) står på ein kon i spindelen. Det er det som gjer at den sit så godt fast. Enklaste (og beste etter mi meining) metode er å slå på spindelen akkurat der kula står nedi. Slå me du makta.... 8)
Då klarar du å sjokka spindelen slik at forma i holet blir litt forandra og konen slepper taket.... :)


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2007, 23:23

Det finnes spes verktøy for å få den av. Biltema har iaf en kjekk gaffel til å bende med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 11 mar 2007, 23:55

Det finnes spes verktøy for å få den av. Biltema har iaf en kjekk gaffel til å bende med.
Den er bra, men ikke etter at navet er løst. Og så ødelegger den som regel gummi-tetningen, så jeg bruker den kun på ledd som skal skiftes

Mvh. Anders

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 mar 2007, 16:11

Prøv den saken jeg la ut :wink: koster 59kr og er vert hele summen :lol: Du slipper og ødelegge gummitetningen og slegga trengs ikke :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar