Side 1 av 2
Høy tomgang på varm motor, lav på kald
Lagt inn: 11 mar 2007, 23:06
av Ottar N398
Vel har enda et lite problem som jeg så gjerne vil få løst.
På kald motor er tomgangen ganske lav +- 900 RPM men når motoren begynner å få litt varme stiger tomgangen til 1200 RPM

Virker som at tomgangsregulatoren virker feil vei på en måte
Har bytta regulator, rensa begge to, gått over ledningene. men jeg er ganske tom for ideer.
Så alle ideer er velkomne og jeg er desperat nok til å prøve det meste

Re: Høy tomgang på varm motor, lav på kald
Lagt inn: 11 mar 2007, 23:20
av tronds
Eliah skrev:Vel har enda et lite problem som jeg så gjerne vil få løst.
På kald motor er tomgangen ganske lav +- 900 RPM men når motoren begynner å få litt varme stiger tomgangen til 1200 RPM

Virker som at tomgangsregulatoren virker feil vei på en måte
Har bytta regulator, rensa begge to, gått over ledningene. men jeg er ganske tom for ideer.
Så alle ideer er velkomne og jeg er desperat nok til å prøve det meste

Jeg synes det ser ut som om du ikke har regulering av tomgangen.
Mål spenningen til tomgangsregulatoren når motoren er kald og se hva som skjer når den blir varmere. Siden denne skal være PWM styrt, kan du måle DC på ledningene. Regner med at de fleste multimetre glatter ut litt, slik at du får en DC spenning.
Trond
Lagt inn: 12 mar 2007, 16:04
av Ottar N398
Ok tusen takk. Får prøve å forske litt. Noen som vet hvilke resultater jeg burde få?
Lagt inn: 12 mar 2007, 22:26
av Ottar N398
Fikk 13,8 volt på kald motor. Men ble avbrutt, så jeg får måle videre i morgen

Lagt inn: 13 mar 2007, 17:11
av Ottar N398
Da bumper jeg den litt opp igjen. Måler 13,6 DC helt fra kald motor til varm motor. Vil det da si at hjernen ikke er som den skal eller er det andre, billigere løsninger som kan sjekkes først?
Lagt inn: 13 mar 2007, 18:22
av Frode N073
har ikkje du fleire hjerna? (te bilden seff

)
kan jo testa med ein av de om det blir forskjell. e vel det enklaste
Lagt inn: 13 mar 2007, 18:58
av Petruski
Sliter med akkurat samme problemet. Hadde ute spjellhusert (?) og renset det for sot. så også at det var mellomrom i mellom spjellplaten og huset. Det var også litt slakk i akslingen som gå tvers igjenom huset.
Etter jeg hadde montert dette går den nå opp til 1600-1700 rpm.
Det begynner å gå meg på nervene. Synes det er flaut å kjøre i byen

prøvde å sette strøm på tomgangsregulatoren, å det skjedde ingen ting.
Hva skal man prøve på?
Lagt inn: 13 mar 2007, 21:19
av Ottar N398
Velkommen i klubben da
Hvis jeg forstår funksjonen riktig så er tomgangsregulatoren i konstant "bilen er kald" modus. Altså regulatoren får strøm konstant og dermed er den konstant åpen. Noen som har mulighet til å sjekke over at det jeg tenker stemmer?
Altså at tomgangsregulatoren får spenning på kald motor og at den ikke har (nesten ikke hvertfall) på varm motor..
Da er det vel bare hjernen som kan være gal da, eller ledningsnettet men det skal vel litt til og få en kortslutning til en annen strømførende ledning sånn helt uten videre
The fight continues

Lagt inn: 13 mar 2007, 21:58
av bjarne n654
tomgangsregulatoren står åpen med kald motor. Når en starter motoren så vil tomgangsregulatoren stenges i løpet av ti minutter. Står den åpen med varm motor så vil bilen ha for høy tomgang.
Lagt inn: 13 mar 2007, 23:26
av Ottar N398
Og med LH så styres dette elektronisk og ikke ved hjelp av bimetaller og varme slik T8 gjør ikke sant? Det må også bety at uten spenning på tomgangsregulatoren min men med varm motor så skal tomgangen være riktig, så hvis jeg tar av kontakten og venter en stund skal regulatoren lukkes og tomgangen være i orden? eller ?
Takk for alle svar hvertfall. Føler vi nærmer oss et svar her

Lagt inn: 14 mar 2007, 00:35
av tronds
Eliah skrev:Og med LH så styres dette elektronisk og ikke ved hjelp av bimetaller og varme slik T8 gjør ikke sant? Det må også bety at uten spenning på tomgangsregulatoren min men med varm motor så skal tomgangen være riktig, så hvis jeg tar av kontakten og venter en stund skal regulatoren lukkes og tomgangen være i orden? eller ?
Takk for alle svar hvertfall. Føler vi nærmer oss et svar her

Den styres av LH boksen ja.
Regulatoren, tomgangsmotoren eller hva du vil kalle den er egentlig en magnetventil som kan reguleres mellom åpen og stengt avhengig av hvor mye energi du tilfører den. LH boksen gir ut et signal som er firkantpulser på 0-12 volt. Frekvensen er fast. Vet ikke helt eksakt hvor høy, men et sted mellom 30 og 300Hz. Pulsbredden varieres etter hvor varm motoren er.
Ved kald motor er (tror jeg) pulsbredden stor, slik at det er mye energi som overføres til regulatoren/ventilen. Da er den mer eller mindre helt åpen. Når motoren blir varmere reduseres pulsbredden slik at det blir mindre energi til regulatoren/ventilen. Kobler du av kontakten, lukkes den. Det er ingen tidsforsiknkelse på den. Du kan ikke koble den fra og så justere tomgangen, da den brukes for å regulrere tomgangsturtallet. Ønsket tomgangsturtall er lagt inn i LH-boksen. Hvis turtallet synker under dette, åpner ventilen litt for å få riktig turtall. Hvis tomgangen er for høy, lukkes ventilen litt. Jeg vet ikke hvor mye den er åpen vanligvis, men på en god del andre motorer står den 20-30% åpen ved varm motor og riktig tomgang. På biler som har AC, åpner ventilen litt mer når AC-kompressoren kobles inn. Dette for å unngå for lav tomgang.
Som du skjønner av dette, så avhenger funksjonen på denne ventilen av både vanntemperaturføler, luft-temperaturføler om den finnes, turtall og AC.
Sjekk at vanntemperaturføleren din fungerer. Sjekk om det finnes en tempføler i innsugmanifolden. Sjekk om den virker i så fall.
På varm motor bør du måler en lavere spenning på ventilen enn på kald motor.
Sjekk hva som skjer om du napper av kontakten på varm motor. Regner med at motoren stopper.
Siden du målte 13,8 volt på både varm og kald motor er det en fare for at LH-boksen din har fått deg en smell.
Et gammeldags voltmeter med viser er fint til slik måling. Det beste er et instrument som kan måle pulsbredde elle pulskvote som biltema kaller det.
Har du ikke en annen boks du kan sette inn for å prøve?
Mål motstanden i tomgangsventilen din først for å være sikker på at det ikke er brudd eller kortslutning i den. Skal vel være et par ohm eller mer.
Trond
Lagt inn: 14 mar 2007, 01:38
av Ingvar N629
Sikkert et teit spørsmål, men har du prøvd å koble fra tomgangsmotoren? Du skal da ha rundt 600 o/min hvis det ikke er lekkasje noe sted.
Du vet ikke om en ISAT du kan låne da? Med den kan du jo lese ut alt av verdier som boksen får inn, og da kan du luke ut "synderen".
Lagt inn: 14 mar 2007, 02:00
av tronds
Ingvar N629 skrev:Sikkert et teit spørsmål, men har du prøvd å koble fra tomgangsmotoren? Du skal da ha rundt 600 o/min hvis det ikke er lekkasje noe sted.
Du vet ikke om en ISAT du kan låne da? Med den kan du jo lese ut alt av verdier som boksen får inn, og da kan du luke ut "synderen".
Ser ut til at du har mer peil på akkurat dette systemet enn jeg har. Trodde nesten motoren vill stoppe om du dro av kontakten.
Har du en oppskrift på hvordan man gjør grunnjusteringen på tomgangen?
Trond.
Lagt inn: 14 mar 2007, 09:19
av Ingvar N629
tronds skrev:Ser ut til at du har mer peil på akkurat dette systemet enn jeg har.
Det er slett ikke sikkert!
tronds skrev:
Har du en oppskrift på hvordan man gjør grunnjusteringen på tomgangen?
Nei, har ikke det. Jeg er ikke sikker på LH, all den tid jeg ikke har drevet med noe eldre enn Lucas, men der mener jeg det ikke er mulig å justere. Verdiene er satt elektronisk i boksen.
Lagt inn: 14 mar 2007, 10:23
av Petruski
Jeg skal prøve å få lånt meg en tomgangsregulator for å prøve. Virker som om den står på "kaldprogram" hele tiden. At den har låst seg fast.