Hjelp! Bilen starter ikke.. [NÅ FIKSET]
Moderator: Moderatorer
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
enkel og greit. og hadde jeg vært deg hadde jeg testa å bytte tennkassetten først, har fått ett inntrykk av at den er den absolutt vanligste synderen. han Paradigm eller hvem som helst med rød tennkassett kan jo bare prøvebytte med deg, så ser dereSaab900STCR skrev:DI eller bensinpump.
Mvh
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Ja, da var vi jo som sagt i går å prøvde med tennkassetten jeg hadde liggende, men no good to go.
Jeg har litt tro på at det er bensinpumpa.. lå baki der og hørte da Daniel prøvde å starte, men var liksom uhyggelig dødt der..
Det artigste var at når Daniel lånte gamlingene hans sin bil, en identisk med min (de har en A50 da), så klarte han F*** ta å sørge for at den stoppet og.. og hvem måtte ut å hjelpe IGJEN...?
Jo jeg.. sweet (liker å mekke bil jeg*)
Og gi han starthjelp.. han var fri for strøm.. hehe ^^
* Visse kriterier må være på plass:
1) Det må være varmt
2) Det må ikke være kaldt
3) Verktøy er en fin såpedispenser... -.-
4) Alle må være blide^^
Jeg har litt tro på at det er bensinpumpa.. lå baki der og hørte da Daniel prøvde å starte, men var liksom uhyggelig dødt der..
Det artigste var at når Daniel lånte gamlingene hans sin bil, en identisk med min (de har en A50 da), så klarte han F*** ta å sørge for at den stoppet og.. og hvem måtte ut å hjelpe IGJEN...?
Jo jeg.. sweet (liker å mekke bil jeg*)
Og gi han starthjelp.. han var fri for strøm.. hehe ^^
* Visse kriterier må være på plass:
1) Det må være varmt
2) Det må ikke være kaldt
3) Verktøy er en fin såpedispenser... -.-
4) Alle må være blide^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er enkelt å sjekke pumpa da.. På T5 så starter pumpa i noen sekunder når du skrur på tenninga, dersom det er en stund siden sist tenninga var på, du hører pumpa (kan evt få en medhjelper til å høre i bagasjerommet) og du hører surkling i fuelrailen om du står i den enden av bilen.
Pumpa kan selvsagt være dårlig selv om du hører den, men i dette tilfellet er det jo snakk om at den kan være helt død.
Hvor langt har bilen gått?
Pumpa kan selvsagt være dårlig selv om du hører den, men i dette tilfellet er det jo snakk om at den kan være helt død.
Hvor langt har bilen gått?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Da er det ikke umulig at pumpa kan ha begynt å betale honnørbillett... Om det er den så har jeg to nye trimpumper liggende som jeg ikke skal bruke, send pm hvis det er interessant...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Jeg er interessert personlig..Ingvar N629 skrev:Da er det ikke umulig at pumpa kan ha begynt å betale honnørbillett... Om det er den så har jeg to nye trimpumper liggende som jeg ikke skal bruke, send pm hvis det er interessant...
MEN
om jeg quoter Daniel her:
Han har ikke lagt merke til noe tjafs med pumpa tidligere, altså ikkeno ustabilitet osv..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Enkel måte å sjekke om bensinpumpa går, er å ta ut sikringen til den, sett prøvelampespiss i holet der eine sikringsbeinet står, og andre enden av prøvelampen (les:ledning) i andre holet, der andre sikringsbeinet står (idiotisk forklart, men men...)
Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.
Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....
Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....
Vegard
Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.
Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....
Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Vi har prøvd det.. og den lyser ikkeVegard_Skaten skrev:Enkel måte å sjekke om bensinpumpa går, er å ta ut sikringen til den, sett prøvelampespiss i holet der eine sikringsbeinet står, og andre enden av prøvelampen (les:ledning) i andre holet, der andre sikringsbeinet står (idiotisk forklart, men men...)
Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.
Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....
Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....
Vegard
Vi har konkludert med at enten er relèet gåen, eller så er pumpa gåen..
men relèet ligger jo så veldig taskig til! Og man hører det jo ikke..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Type mitt i kryss..9000 Geir N371 skrev:Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Styrer med DAB og AUX
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast..
Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast..
Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja.ParADigM N558 skrev:Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast..
Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan