Hjelp! Bilen starter ikke.. [NÅ FIKSET]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 mar 2007, 23:34

DI eller bensinpump.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 15 mar 2007, 00:56

Saab900STCR skrev:DI eller bensinpump.

Mvh
enkel og greit. og hadde jeg vært deg hadde jeg testa å bytte tennkassetten først, har fått ett inntrykk av at den er den absolutt vanligste synderen. han Paradigm eller hvem som helst med rød tennkassett kan jo bare prøvebytte med deg, så ser dere :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 09:15

Ja, da var vi jo som sagt i går å prøvde med tennkassetten jeg hadde liggende, men no good to go.
Jeg har litt tro på at det er bensinpumpa.. lå baki der og hørte da Daniel prøvde å starte, men var liksom uhyggelig dødt der..

Det artigste var at når Daniel lånte gamlingene hans sin bil, en identisk med min (de har en A50 da), så klarte han F*** ta å sørge for at den stoppet og.. og hvem måtte ut å hjelpe IGJEN...?
Jo jeg.. sweet :D (liker å mekke bil jeg*)
Og gi han starthjelp.. han var fri for strøm.. hehe ^^

* Visse kriterier må være på plass:
1) Det må være varmt
2) Det må ikke være kaldt
3) Verktøy er en fin såpedispenser... -.-
4) Alle må være blide^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2007, 10:22

Er enkelt å sjekke pumpa da.. På T5 så starter pumpa i noen sekunder når du skrur på tenninga, dersom det er en stund siden sist tenninga var på, du hører pumpa (kan evt få en medhjelper til å høre i bagasjerommet) og du hører surkling i fuelrailen om du står i den enden av bilen.

Pumpa kan selvsagt være dårlig selv om du hører den, men i dette tilfellet er det jo snakk om at den kan være helt død.

Hvor langt har bilen gått?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 10:46

den har gått rett i overkant av 200.000 mener jeg på
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2007, 11:07

Da er det ikke umulig at pumpa kan ha begynt å betale honnørbillett... Om det er den så har jeg to nye trimpumper liggende som jeg ikke skal bruke, send pm hvis det er interessant...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 11:11

Ingvar N629 skrev:Da er det ikke umulig at pumpa kan ha begynt å betale honnørbillett... Om det er den så har jeg to nye trimpumper liggende som jeg ikke skal bruke, send pm hvis det er interessant...
Jeg er interessert personlig..
MEN
om jeg quoter Daniel her:
Han har ikke lagt merke til noe tjafs med pumpa tidligere, altså ikkeno ustabilitet osv..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 15 mar 2007, 12:16

Enkel måte å sjekke om bensinpumpa går, er å ta ut sikringen til den, sett prøvelampespiss i holet der eine sikringsbeinet står, og andre enden av prøvelampen (les:ledning) i andre holet, der andre sikringsbeinet står (idiotisk forklart, men men...)

Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.

Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....

Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 12:28

Vegard_Skaten skrev:Enkel måte å sjekke om bensinpumpa går, er å ta ut sikringen til den, sett prøvelampespiss i holet der eine sikringsbeinet står, og andre enden av prøvelampen (les:ledning) i andre holet, der andre sikringsbeinet står (idiotisk forklart, men men...)

Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.

Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....

Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....


Vegard
Vi har prøvd det.. og den lyser ikke
Vi har konkludert med at enten er relèet gåen, eller så er pumpa gåen..
men relèet ligger jo så veldig taskig til! Og man hører det jo ikke..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2007, 13:11

Hvis dere kjører spenning inn der sikringa sitter som jeg forklarte til Daniel så er det pumpa og ikke rele'et som er gåen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 15 mar 2007, 13:42

Enkleste måten å verifisere at det er bensinpumpa som har gått er å fylle lyftfilteret med startgass og prøve å starte bilen. Fyrer den da, er det bensin som mangler 8)
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 15 mar 2007, 20:07

Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 mar 2007, 21:05

9000 Geir N371 skrev:Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Type mitt i kryss.. :cry:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 16 mar 2007, 03:11

Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast.. :|

Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mar 2007, 10:03

ParADigM N558 skrev:Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast.. :|

Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
Ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar