dump
Moderator: Moderatorer
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
dump
er det noen som har erfaring med montering av dumpventiler? vurderer å anskaffe en slik til min saab 900 t16 84mod. om noen eventuelt har gjort det i en sånn bil. eventuelt om noen har bilder og tips om hvilken ventil jeg burde kjøpe og hvor den er best å plassere.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
hei du. en dump er et must på en og900;p sparer turboen også da den slipper å stoppe opp når du stenger spjeldhuset.
Jeg og alle jeg kjenner i området her, kjører med en dump som er fra "turboxs" den heter RFL og står for real fucking loud. og det skal jeg love deg at den er:)
du setter dumpen i røret mellom intercoolere og spjeldhuset, sveiser den inn. og setter på en siliconeslange som du setter på motorens "vakumsystem"
på bilen min ser den slik ut.
http://ul.zsh.net/alexander/1874830590alexanderdump.jpg
dumpen koster rundt 2100 tror jeg det var.
kan kjøpe dne på krb trading eller på speedparts
Jeg og alle jeg kjenner i området her, kjører med en dump som er fra "turboxs" den heter RFL og står for real fucking loud. og det skal jeg love deg at den er:)
du setter dumpen i røret mellom intercoolere og spjeldhuset, sveiser den inn. og setter på en siliconeslange som du setter på motorens "vakumsystem"
på bilen min ser den slik ut.
http://ul.zsh.net/alexander/1874830590alexanderdump.jpg
dumpen koster rundt 2100 tror jeg det var.
kan kjøpe dne på krb trading eller på speedparts
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmassemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
på t16 sitter det luftmassemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
Sist redigert av Rune N35 den 13 feb 2004, 00:22, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
oi, la ikke merke til at det var snakk om en 16v jeg, beklagerRune N35 skrev:du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmengdemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
går den mye dårligere da.. brodern hadde jo dump på hans 900 AERO, og den gikk ikke noe dårligere tror jeg.. hmmm
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
dump
Blir ikke riktig blanding på 16v med "dumpen" i friluft nei.
Ryker endel av bilen når jeg ikke har full gass. mao. ikke så ofte............
Petter
Ryker endel av bilen når jeg ikke har full gass. mao. ikke så ofte............
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 12 jun 2003, 01:00
- Sted: Rogaland
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det.
Det PSSSSHH'er som bare det
Det PSSSSHH'er som bare det
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Øyvind N43
- 1.2 bar
- Innlegg: 223
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Morro med bygaterØyvind N043 skrev:Kan gå god for det. Kjørte et par biler bak under jubileumstreffet til GSV i 2002.Det PSSSSHH'er som bare det
Har alldri hørt slike lyder fra en Saab noen gang, den lager sinsykt mye lyd. Ga skikkelig gjennlyd i bygatene.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Trodde alle T16 hadde bypassventil jeg. Funker som en dumpventil
men fører luften tilbake til innsugsrøret mellom luftmassemåleren og turboen. Min har iallefall det. Da holdes turboen i gang mye lengre
enn ved dumpventil, da luften fortsetter å sirkulere over turboen og
holder den i gang.
En resirkulerende dumpventil må da være det samme som
bypassventilen såvidt jeg kan forstå. Og bypassventilen er det ikke
vanskelig å justere så den åpner ved høyere trykk, min åpner originalt
ved ca 1,2-1,4 bar.
men fører luften tilbake til innsugsrøret mellom luftmassemåleren og turboen. Min har iallefall det. Da holdes turboen i gang mye lengre
enn ved dumpventil, da luften fortsetter å sirkulere over turboen og
holder den i gang.
En resirkulerende dumpventil må da være det samme som
bypassventilen såvidt jeg kan forstå. Og bypassventilen er det ikke
vanskelig å justere så den åpner ved høyere trykk, min åpner originalt
ved ca 1,2-1,4 bar.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
For å få dette til å virke på biler med massemåler må man ofte stramme dumpen ganske mye.Mortimer skrev:Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det.
Det PSSSSHH'er som bare det
Litt av problemet med å stramme dumpen for mye er at den ikke åpner lett nok. Dvs at turboen din faktisk vil miste litt turtall før dumpen åpner.
Synd å ofre dette bare for lyden. Sett på en stempel dump av type resirkulerende og open air, så blir det like fet lyd.
Har til og med vært borti en 9-5 som godtok en frilufts-dump, men jeg vil ikke anbefale det.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."