Side 1 av 2
Bytte av sprutdyser på T8, verdens enkleste sak?
Lagt inn: 09 apr 2007, 17:56
av daytonabeach
Lurer på det med bytte av sprutdyser på min T8, ser de sitter på toppen av rørene festet i to seksjoner med to bolter.
Er det så enkelt som å løsne disse og bytte dysene, de er vel bare trykk ned i noen o-ringer...?!
Innspill mottas med takk

Lagt inn: 09 apr 2007, 23:14
av Ottar N398
Er enkelt det ja. Først må du løsne slangen til dysene. Denne er skrudd fast i selve dysa. Finn en nøkkel som passer og hold igjen nede, og skru av mutteren på toppen. Bolten(sekskant) i midten må løsnes for å få ut dysa men det er en enkel sak

Lagt inn: 10 apr 2007, 01:48
av daytonabeach
Så bra at noe er enkelt da, og det skal jo vistnok ofte være årsaken til luggete gange, blir spennende å se, er det mulig å få tak i originale hos Saab?
Ellers har jeg hørt at de koster 200 stk hos SP... lønner det seg å skifte alle 4?
Lagt inn: 10 apr 2007, 02:55
av Vangen N622
Kjør heller på med dyserens. Er på T16 det lønner seg å bytte dyser. Da med noen som gir mer bensin. På T8 med K-Jet sprut så må du justere på den store klumpen med luftfilterboksen for å få mer bensin. Men dog så får din T8 nok av bensin allerede.

Lagt inn: 10 apr 2007, 08:36
av Ingvar N629
Vangen N622 skrev:Kjør heller på med dyserens. Er på T16 det lønner seg å bytte dyser. Da med noen som gir mer bensin. På T8 med K-Jet sprut så må du justere på den store klumpen med luftfilterboksen for å få mer bensin. Men dog så får din T8 nok av bensin allerede.

Nå er ikke problemet at motoren til Chris ikke får nok bensin, da! Han mistenker at dysene ikke dusjer, men drypper.
Å bytte dyser til noen som gir mer bensin på T16 (eller noe annet) er ikke noe du gjør uten videre. Det MÅ tilpasses i SW. Dette har da vært oppe mange ganger før?
Lagt inn: 10 apr 2007, 08:46
av Petter 900 T
Dysene på T8 blir slitt de og, så det er klart bra med nye dyser.
De er dyre, men det blir ofte bedre med nye!
Plastrørene er sprø, vær meget forsiktig!
Petter
Lagt inn: 10 apr 2007, 09:12
av Vangen N622
Men tilbake til det jeg sa da. Skulle ikke dyserens gjøre biffen? Og det ligger vel mange Saab'er på dynga med CI, så det er bare å plukke med seg hjem å rense opp å koble til.

Lagt inn: 10 apr 2007, 12:22
av daytonabeach
Petter 900 T skrev:Dysene på T8 blir slitt de og, så det er klart bra med nye dyser.
De er dyre, men det blir ofte bedre med nye!
Plastrørene er sprø, vær meget forsiktig!
Petter
Hei Petter, vet du hva de koster sånn ca pr stk?
Har prøvd dyserens men det hjelper ikke, skikkelige avleiringer er ikke bare å "spyle" bort...

Lagt inn: 10 apr 2007, 12:40
av Jon Magnus N251
Lagt inn: 10 apr 2007, 12:41
av Ingvar N629
SP har, for 520,-/stk
EDIT: Jon Magnus kom først, gitt
Dyser T8
Lagt inn: 16 apr 2007, 11:23
av tronds
Vangen N622 skrev:Men tilbake til det jeg sa da. Skulle ikke dyserens gjøre biffen? Og det ligger vel mange Saab'er på dynga med CI, så det er bare å plukke med seg hjem å rense opp å koble til.

Nei, ikke gjør det!
Det finnes mange forskjellige dyser til Bosch CI systemet. Med feil dyser blir det gjerne slik at motoren får for lite bensin med et havari som resultat. Jeg vet litt om akkurat det. Hadde en motor hvor tidligere eier hadde bytter to dyser. De var tydeligvis ikke for T8 motoren, så det ble dyrt. Veldig dyrt. Toppen sprakk, turboen røyk på grunn av allt for høy eksostemp, ventilene smeltet, stemplene smeltet, det ble striper i sylindrene, så det måtte til en boring. Masse deler pluss mye arbeide.
Prøv å legge de i dyserens først. Sjekk hvordan de spruter. Er det ikke bra, så kjøp nye. Det er billigst i lengden.
Trond
Re: Dyser T8
Lagt inn: 16 apr 2007, 11:35
av daytonabeach
tronds skrev:Vangen N622 skrev:Men tilbake til det jeg sa da. Skulle ikke dyserens gjøre biffen? Og det ligger vel mange Saab'er på dynga med CI, så det er bare å plukke med seg hjem å rense opp å koble til.

Nei, ikke gjør det!
Det finnes mange forskjellige dyser til Bosch CI systemet. Med feil dyser blir det gjerne slik at motoren får for lite bensin med et havari som resultat. Jeg vet litt om akkurat det. Hadde en motor hvor tidligere eier hadde bytter to dyser. De var tydeligvis ikke for T8 motoren, så det ble dyrt. Veldig dyrt. Toppen sprakk, turboen røyk på grunn av allt for høy eksostemp, ventilene smeltet, stemplene smeltet, det ble striper i sylindrene, så det måtte til en boring. Masse deler pluss mye arbeide.
Prøv å legge de i dyserens først. Sjekk hvordan de spruter. Er det ikke bra, så kjøp nye. Det er billigst i lengden.
Trond
Denne skjønte jeg ikke helt...
En forutsetning og en selvfølge er vel at man kjøper riktige deler, det gjelder jo hele motoren...
Har kjørt 2 runder med Saab injection cleaner uten resultat, det tynner også ut oljen og bør ikke brukes for ofte...
DEt kan da ikke være umulig å få de rette dysene om man drar på Saab huset?!?!
Re: Dyser T8
Lagt inn: 16 apr 2007, 15:40
av Eirik N396
daytonabeach skrev:tronds skrev:Vangen N622 skrev:Men tilbake til det jeg sa da. Skulle ikke dyserens gjøre biffen? Og det ligger vel mange Saab'er på dynga med CI, så det er bare å plukke med seg hjem å rense opp å koble til.

Nei, ikke gjør det!
Det finnes mange forskjellige dyser til Bosch CI systemet. Med feil dyser blir det gjerne slik at motoren får for lite bensin med et havari som resultat.
Trond
DEt kan da ikke være umulig å få de rette dysene om man drar på Saab huset?!?!
Selvfølgelig ikke, men nå var det jo snakk om å plukke noen fra en tilfeldig 8v på hoggeren.
Lagt inn: 16 apr 2007, 15:43
av daytonabeach
Sorry, så ikke den med "dynga"

Lagt inn: 19 apr 2007, 16:10
av daytonabeach
Har bestilt nye originale dyser idag på Saab, med rabatt koster de det samme som hos SP.
Så er spørsmålet, er det mange ulike dyser til min T8 med Bosh eller er det bare en?
Og hvor sprø er slangene? knekker de bare du ser på de, eller må det litt bøy til før det skjer noe?
Hvor mye trenger jeg egentlig å bevege de ved skifte av dysene?
Hvis en slange knekker, får man kjøpt nye, og er det vanskelig å bytte de?
Sånn, det var nok spørsmål for denne gangen
