Hjullager venstre foran må byttes, tips ønskes

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Hjullager venstre foran må byttes, tips ønskes

Legg inn av Henrik N449 » 12 apr 2007, 10:46

Tok hjullageret mitt etter jeg har kjørt for lenge med ubalanserte felger,
og har nå fått balansert felgene, og må bytte hjullageret.

Forrige gang jeg prøvde på dette selv tok jeg av spindelen med lageret ini, og vi prøvde å presse ut lageret i 20tons pressa til alex, men fikk det ikke ut.

Tok det da med ned på verksted og måtte betale for at dem bytta det :evil:
Men så forklarte de meg hva dem vanligvis gjør når de bytter hjullager.
De skrur løs hjulet og senterboltmutteren, pluss alle stedene hjulspindelen sitter fast. Så drar de ut låseringen til hjullageret og setter på hjulet igjen, uten senterboltmutter.
Nå bare drar de i hjulet for å dele lageret på navet/drivakselen.

Er dette noe jeg burde prøve meg på?

Kikk lenger ned for nye svar, da jeg oppdaterte en gammel tråd
Sist redigert av Henrik N449 den 30 aug 2007, 18:28, redigert 1 gang totalt.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 12 apr 2007, 11:38

Jeg har akkurat byttet hjullager og indre styreledd på min T16. Drivakselen min satt ikke hardt, var i grunn bare å dra den av. Hvis ikke går det vel ann å bruke en avdrager.

Da jeg byttet indre styreledd hadde jeg bilen på en løftebukk, noe som gjorde jobben mye greiere. Tror man får noe spesialverktøy for å skru av styreleddet, men det gikk med en liten rørtang.

I enden på styreleddet var det på min slått ned en liten kant(Sikkerhet for at det ikke skal løsne), så jeg brukte en del tid på å få skrudd det ut.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

!

Legg inn av Henrik N449 » 12 apr 2007, 19:41

flott, dette kom godt med!
detta styreleddet skulle forresten ikke være så lett å få fatt på!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 apr 2007, 20:25

Finner det på speedparts for 290 kr :lol: Indre endeledd heter det :lol:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 apr 2007, 21:41

Jeg har heller aldri hatt problemer med og løsne drivaksler, så det bør ikke by på store problemer.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 mai 2007, 17:42

HansWF skrev:Jeg har akkurat byttet hjullager og indre styreledd på min T16. Drivakselen min satt ikke hardt, var i grunn bare å dra den av. Hvis ikke går det vel ann å bruke en avdrager.

Da jeg byttet indre styreledd hadde jeg bilen på en løftebukk, noe som gjorde jobben mye greiere. Tror man får noe spesialverktøy for å skru av styreleddet, men det gikk med en liten rørtang.

I enden på styreleddet var det på min slått ned en liten kant(Sikkerhet for at det ikke skal løsne), så jeg brukte en del tid på å få skrudd det ut.
jeg trenger ikke å ha av hjulet for bytte styreleddet?
Vil jeg få det til ved å kjøre bilen oppå kjøre-på-bukker?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 mai 2007, 17:46

Mulig du får det til slik også, men jeg ville heller tatt av hjulet. Da kommer du greit til det :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 06 mai 2007, 19:15

Enig med Eirik her.. Hjulet må vel av for å få ut leddet, men det er utrolig hva man får til med nok tid og tolmodighet :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 07 mai 2007, 12:29

ok, for nå har jeg jo hjulet og ytre styreknuta av, for å bytte hjullager.
men jeg må få bilen mye høyere, derfor kunne jeg tenkt å drøye styreleddet til jeg fikk hjulet på igjen og kjørt den opp på sånne ramper.
Ønsker ikke å ta av hjul og drivknute på nytt!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 30 aug 2007, 18:29

Tok hjullageret mitt etter jeg har kjørt for lenge med ubalanserte felger,
og har nå fått balansert felgene, og må bytte hjullageret.

Forrige gang jeg prøvde på dette selv tok jeg av spindelen med lageret ini, og vi prøvde å presse ut lageret i 20tons pressa til alex, men fikk det ikke ut.

Tok det da med ned på verksted og måtte betale for at dem bytta det :evil:
Men så forklarte de meg hva dem vanligvis gjør når de bytter hjullager.
De skrur løs hjulet og senterboltmutteren, pluss alle stedene hjulspindelen sitter fast. Så drar de ut låseringen til hjullageret og setter på hjulet igjen, uten senterboltmutter.
Nå bare drar de i hjulet for å dele lageret på navet/drivakselen.

Er dette noe jeg burde prøve meg på?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 aug 2007, 10:44

Jeg synes du skal prøve. Her er et triks som kan hjelpe deg på vei, nemlig varmeforskjell. Om du ikke har tilgang til sveiseflamme for å varme med, kan du bruke vann. Ta et lite hånkle, dypp i kokende vann og legg det rundt spindelen. Inne i lageret legger du en fille eller noe med kaldt vann. Lageret vil krympe, og spindelen vil utvide seg. :wink: Det høres sikkert teit ut, men oppnår du en 70-80 graders temperaturforskjell så er det ikke mye presspasning lenger!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 aug 2007, 12:14

god idè ingvar! Tanken har streifet meg, men har gjetta på at det ikke hadde så mye å si.
Regner med at en god varmepistil også kan gjøre jobben litt enklere?
Skulle bare hatt litt flytende nitrogen for hånd...

Tingen er det, at verkstedet tar antageligvis mer betalt for å fullføre jobben for meg om jeg har dratt av spindelen.
Men da er det vel bare å sette spindelen på plass igjen og trille ned da.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 aug 2007, 13:20

Temperaturforskjell gjør susen, og det skal ikke så mye til. Jeg har regnet på dette en gang, og metallet utvider seg mye mer enn en skulle tro!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 31 aug 2007, 14:47

Propanbrenner fra Biltema el er ofte mer enn nok. Men framhjulslagra på og900 kan sitte helt for j.. Har byttet 2 el 3 slike lager og den ene gangen endte det med å presse ut "innmaten" av lagret og skjære ett dypt spor i banen som satt igjen + en meisel :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 aug 2007, 15:23

Henrik N449 skrev: Skulle bare hatt litt flytende nitrogen for hånd...
Her er et CO2 brannslokkningsapparat også ganske dugende :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar