Side 1 av 2

Hjullager venstre foran må byttes, tips ønskes

Lagt inn: 12 apr 2007, 10:46
av Henrik N449
Tok hjullageret mitt etter jeg har kjørt for lenge med ubalanserte felger,
og har nå fått balansert felgene, og må bytte hjullageret.

Forrige gang jeg prøvde på dette selv tok jeg av spindelen med lageret ini, og vi prøvde å presse ut lageret i 20tons pressa til alex, men fikk det ikke ut.

Tok det da med ned på verksted og måtte betale for at dem bytta det :evil:
Men så forklarte de meg hva dem vanligvis gjør når de bytter hjullager.
De skrur løs hjulet og senterboltmutteren, pluss alle stedene hjulspindelen sitter fast. Så drar de ut låseringen til hjullageret og setter på hjulet igjen, uten senterboltmutter.
Nå bare drar de i hjulet for å dele lageret på navet/drivakselen.

Er dette noe jeg burde prøve meg på?

Kikk lenger ned for nye svar, da jeg oppdaterte en gammel tråd

Lagt inn: 12 apr 2007, 11:38
av HansWF N416
Jeg har akkurat byttet hjullager og indre styreledd på min T16. Drivakselen min satt ikke hardt, var i grunn bare å dra den av. Hvis ikke går det vel ann å bruke en avdrager.

Da jeg byttet indre styreledd hadde jeg bilen på en løftebukk, noe som gjorde jobben mye greiere. Tror man får noe spesialverktøy for å skru av styreleddet, men det gikk med en liten rørtang.

I enden på styreleddet var det på min slått ned en liten kant(Sikkerhet for at det ikke skal løsne), så jeg brukte en del tid på å få skrudd det ut.

!

Lagt inn: 12 apr 2007, 19:41
av Henrik N449
flott, dette kom godt med!
detta styreleddet skulle forresten ikke være så lett å få fatt på!

Lagt inn: 12 apr 2007, 20:25
av Ottar N398
Finner det på speedparts for 290 kr :lol: Indre endeledd heter det :lol:

Lagt inn: 12 apr 2007, 21:41
av KongerudN344
Jeg har heller aldri hatt problemer med og løsne drivaksler, så det bør ikke by på store problemer.

Lagt inn: 06 mai 2007, 17:42
av Henrik N449
HansWF skrev:Jeg har akkurat byttet hjullager og indre styreledd på min T16. Drivakselen min satt ikke hardt, var i grunn bare å dra den av. Hvis ikke går det vel ann å bruke en avdrager.

Da jeg byttet indre styreledd hadde jeg bilen på en løftebukk, noe som gjorde jobben mye greiere. Tror man får noe spesialverktøy for å skru av styreleddet, men det gikk med en liten rørtang.

I enden på styreleddet var det på min slått ned en liten kant(Sikkerhet for at det ikke skal løsne), så jeg brukte en del tid på å få skrudd det ut.
jeg trenger ikke å ha av hjulet for bytte styreleddet?
Vil jeg få det til ved å kjøre bilen oppå kjøre-på-bukker?

Lagt inn: 06 mai 2007, 17:46
av Eirik N396
Mulig du får det til slik også, men jeg ville heller tatt av hjulet. Da kommer du greit til det :)

Lagt inn: 06 mai 2007, 19:15
av Ottar N398
Enig med Eirik her.. Hjulet må vel av for å få ut leddet, men det er utrolig hva man får til med nok tid og tolmodighet :roll:

Lagt inn: 07 mai 2007, 12:29
av Henrik N449
ok, for nå har jeg jo hjulet og ytre styreknuta av, for å bytte hjullager.
men jeg må få bilen mye høyere, derfor kunne jeg tenkt å drøye styreleddet til jeg fikk hjulet på igjen og kjørt den opp på sånne ramper.
Ønsker ikke å ta av hjul og drivknute på nytt!

Lagt inn: 30 aug 2007, 18:29
av Henrik N449
Tok hjullageret mitt etter jeg har kjørt for lenge med ubalanserte felger,
og har nå fått balansert felgene, og må bytte hjullageret.

Forrige gang jeg prøvde på dette selv tok jeg av spindelen med lageret ini, og vi prøvde å presse ut lageret i 20tons pressa til alex, men fikk det ikke ut.

Tok det da med ned på verksted og måtte betale for at dem bytta det :evil:
Men så forklarte de meg hva dem vanligvis gjør når de bytter hjullager.
De skrur løs hjulet og senterboltmutteren, pluss alle stedene hjulspindelen sitter fast. Så drar de ut låseringen til hjullageret og setter på hjulet igjen, uten senterboltmutter.
Nå bare drar de i hjulet for å dele lageret på navet/drivakselen.

Er dette noe jeg burde prøve meg på?

Lagt inn: 31 aug 2007, 10:44
av Ingvar N629
Jeg synes du skal prøve. Her er et triks som kan hjelpe deg på vei, nemlig varmeforskjell. Om du ikke har tilgang til sveiseflamme for å varme med, kan du bruke vann. Ta et lite hånkle, dypp i kokende vann og legg det rundt spindelen. Inne i lageret legger du en fille eller noe med kaldt vann. Lageret vil krympe, og spindelen vil utvide seg. :wink: Det høres sikkert teit ut, men oppnår du en 70-80 graders temperaturforskjell så er det ikke mye presspasning lenger!

Lagt inn: 31 aug 2007, 12:14
av Henrik N449
god idè ingvar! Tanken har streifet meg, men har gjetta på at det ikke hadde så mye å si.
Regner med at en god varmepistil også kan gjøre jobben litt enklere?
Skulle bare hatt litt flytende nitrogen for hånd...

Tingen er det, at verkstedet tar antageligvis mer betalt for å fullføre jobben for meg om jeg har dratt av spindelen.
Men da er det vel bare å sette spindelen på plass igjen og trille ned da.

Lagt inn: 31 aug 2007, 13:20
av Ingvar N629
Temperaturforskjell gjør susen, og det skal ikke så mye til. Jeg har regnet på dette en gang, og metallet utvider seg mye mer enn en skulle tro!

Lagt inn: 31 aug 2007, 14:47
av Ronny_N169
Propanbrenner fra Biltema el er ofte mer enn nok. Men framhjulslagra på og900 kan sitte helt for j.. Har byttet 2 el 3 slike lager og den ene gangen endte det med å presse ut "innmaten" av lagret og skjære ett dypt spor i banen som satt igjen + en meisel :)

Lagt inn: 31 aug 2007, 15:23
av Ottar N398
Henrik N449 skrev: Skulle bare hatt litt flytende nitrogen for hånd...
Her er et CO2 brannslokkningsapparat også ganske dugende :wink: