Metallet gir etter! Hjulbolter og piper!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Metallet gir etter! Hjulbolter og piper!

Legg inn av Saabfan » 21 apr 2007, 19:37

Oljebyttet er gjennomført og sommerdekk skal på, men på to av hjulene glipper pipa av hjulboltene samtidig som den begynner å deformeres og boltene rundes av! Tips før jeg gjør dem helt runde og jævlige????
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 21 apr 2007, 21:57

Hæ? Er det eg som er overtrøtt? Hjulboltene du snakker om?
Kjøp nye og bytt de ut?
Geir
-91 9000 CD 2.3i

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 21 apr 2007, 22:20

Bruk orntlig pipenøkkel! kjøp en 6 kanta pipenøkkel, for den andre typen (som har mange utsporinger, og er rundt) kan ødelegge boltene. Har selv brent meg på dette før, og fikk da tak i en 6 kant pipenøkkel og boltene gikk av med en gang ;)
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Kenneth N662
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 26 apr 2006, 12:02
Bil: Saab 9-5 Aero '01
Sted: Narvik

Legg inn av Kenneth N662 » 21 apr 2007, 22:52

kan i verste fall prøve en litt mindre kopp (stjerne) og banke inn på bolten om det lar seg gjøre... har aldri testa på hjulbolter, men det har redda meg på ander steder =)
Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.

'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 21 apr 2007, 23:58

Det er hjulboltene jeg snakker om ja! Skal bytte dem ut ja! Men da må jeg jo liksom få av de gamle først!

Er en 6-kantet pipe!! Riktignok fra biltema... Tenkte å prøve med en sånn kraftpipe.. Siste håp.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 22 apr 2007, 01:02

Saabfan skrev:Det er hjulboltene jeg snakker om ja! Skal bytte dem ut ja! Men da må jeg jo liksom få av de gamle først!

Er en 6-kantet pipe!! Riktignok fra biltema... Tenkte å prøve med en sånn kraftpipe.. Siste håp.
Kraftpipene mine i Bahco-skrinet, funker alltid flott til hjulboltene :D

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 22 apr 2007, 18:36

sikker på at du har brukt riktig dimensjon på pipa da? hehe. du har jo tilfeller hvor hjulvinna går i tommer i stedet for mm, hehe. ikke at jeg har sett det, men om du bruker pipe så er det jo en sannsynlighet. de kan ofte virke som riktig dimensjon, men det er slark allikevel.

og dimensjonene på bolthodet på sommer- og vinterboltene dine kan være forskjellig selv om gjengene er like.. bare sånn i tilfelle du har gått utifra at samme pipa passer på både sommer og vinter!

bare et par forslag :) elementary stuff, men men, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 apr 2007, 19:36

Ordentlig verktøy så er det ikke noe problem, BILTEMA pipene er ikke presise nok. Veit ikke hvor mange ganger jeg har byttet fra biltema til HAZET og løst problemet med en gang! Rett verktøy er over halve jobben :wink:

Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 22 apr 2007, 22:36

Tenkte å kjøpe kraftpipe og momentnøkkel fra biltema, noen som kan si noe om kvaliteten på momentnøkkelen fra biltema?

Bruker ikke hjulvinna, men et langt biltema-håndtak med en pipe i enden... og en annen ting, jeg bruker samme boltene sommer som vinter! Har alltid gått bra det. Kommentar?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 apr 2007, 22:47

Kvaliteten på biltemaverktøyet jeg har prøvd har i alle fall vært bra. Men problemet er at det ikke har vært nøyaktig nok, pipene er ikke tighte nok. Samme med fastnøklene, de har i tillegg veldig tjukt gods i forhold til f. eks Hazet. Også er de mye kortere.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 22 apr 2007, 23:04

Saabfan skrev:Tenkte å kjøpe kraftpipe og momentnøkkel fra biltema, noen som kan si noe om kvaliteten på momentnøkkelen fra biltema?

Bruker ikke hjulvinna, men et langt biltema-håndtak med en pipe i enden... og en annen ting, jeg bruker samme boltene sommer som vinter! Har alltid gått bra det. Kommentar?
Har du samme type felger, så skal ikke det være noe problem. Har du stålfelger og alufelger, er det ikke ok!
9³ TurboX

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 23 apr 2007, 09:35

Har bare hatt stål hittil, men har fått fatt i noen skikkelig fine aero92 felger. Skal jeg kjøpe nye bolter til det settet da? Why??
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 apr 2007, 13:01

Saabfan skrev:Har bare hatt stål hittil, men har fått fatt i noen skikkelig fine aero92 felger. Skal jeg kjøpe nye bolter til det settet da? Why??
Ja, kjøp nye bolter. Dette fordi koningen på kanten av boltene er forskjellig på stål og aluminium. Om du bruker feil type bolter risikerer du at de løsner og faller av!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 23 apr 2007, 16:21

Aaa, skjønner. Snakket med noen på metallteknisk på NTNU idag og de snakket om at stålbolter mot alufelg kunne resultere i galvanisk korrosjon... Så da tenkte jeg det fantes noen bolter med sinkbelegg eller noe. Men dette er altså ikke noe å snakke om, galvanisk korrosjon altså?Det er kun det at de skal passe som har noe å si?

Noen som kjører på aero92-felger som har lyst å fortelle hva slags kon jeg må ha på dem?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 apr 2007, 19:34

Saabfan skrev:stålbolter mot alufelg kunne resultere i galvanisk korrosjon...
Teoretisk sett ja, men har aldri sett problemet i praksis. På felger, vel å merke, eller det er vel boltene som vil korrodere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar