Side 1 av 1
Sprekk i eksosmagnifold
Lagt inn: 13 mai 2007, 11:41
av Anders N95
Har hatt en del tikking når motoren på bilen er kald. dette har jeg hatt i lengre tid, og det har bare blitt verre. Har nå konkludert med at det kommer av sprekker i eksos-magnifolden (?). Den er snart bare en stor sprekk. Det jeg lurer på da er om det er noe man på tenke på ved sveising av slikt? vil dette bare sprekke opp igjen? må det gjøres ved kald eller varm magnifold?
og om jeg ville byttet den ut, så måtte jeg vel ut med hele motoren kanskje? noen som har hatt dette problemet?
er en 86' 900 t-8 forresten
Lagt inn: 13 mai 2007, 11:45
av Eirik N396
Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking, men:
Slik jeg har forstått nytter det ikke å prøve å sveise det der.
Å bytte den går greit! Du trenger ikke ta ut motoren

(Riktignok tar det litt tid, for noen bolter står litt vanskelig plassert, og pakningen kan være en liten utfordring å få på plass igjen.)
Lagt inn: 13 mai 2007, 11:49
av Vegars
Det kan nok gå å sveise den hvis du må!
Selv om det er støpejern finns det muligheter for å sveise.
Men så lenge du ikke kan gjøre det selv, og du må sette det bort til et firma for å få den sveist, vil det nok heller lønne seg å få tak i en brukt!
Lagt inn: 13 mai 2007, 12:00
av Ottar N398
Å få tak i en sprekkfri T8 manifoil er ikke akkurat enkelt

Har bare sett en i hele mitt liv

men det finnes jo manifoiler med mindre sprekker

Lagt inn: 13 mai 2007, 12:49
av Skaten N671
Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking
Da gjera da. Har samme problemet på min...
Før manifolden blir varm, lek det eksos ut, og det høyrest nett ut som tikkking, forøvrig ganske irriterande:?
Vegard
Lagt inn: 13 mai 2007, 13:35
av Saab900STCR
Ett sveiset T8 grenrör spricker inte igen!
Fråga Petter, det är vad han har i gatebil-racern sin.
Men det må sveises av noen som veit hur man gör!
Mvh
Lagt inn: 13 mai 2007, 16:11
av Anders N95
men sprekk i magnifold kan føre til redusert turbotrykk, am I right?
Lagt inn: 13 mai 2007, 17:08
av Saab900STCR
Helt rätt!
Blir som en liten wastegate som släpper ut exsos.
Viket innebär lägre turbotryck.
Mvh
Lagt inn: 13 mai 2007, 19:46
av Johan N828
Eg har en sprekk fri eksos manifold.

Lagt inn: 14 mai 2007, 11:43
av na_X
Det ser det ut til at jeg også har.

Lagt inn: 15 mai 2007, 22:28
av daytonabeach
Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister

Lagt inn: 16 mai 2007, 01:32
av Saab900STCR
daytonabeach skrev:Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister

Sant nog!
Men en liten spricka kan fort bli större...
Mvh
Lagt inn: 16 mai 2007, 10:44
av Ronny_N169
Tips er å gå til ett sted som selger/ reparerer ovner i støpejern, der kan de ha kunnskapen. Fikk gjort dette på ett grenrør for mange år siden av en som ikke kunne det, med resultat at det ble ca 50 sprekker ekstra. Fikk forklart av en som driver med støpejernsovner at en sveis krymper med det gjør ikke støpegodset, dermed sprekker det. Metoden han brukte var korte sveiseintervaller mens en kollega hamret på sveisen mens den kjølte seg ned. Så det går å sveise manifoilen, men en fagmann må nok til.
Lagt inn: 16 mai 2007, 21:14
av stvei.N643
Sveiemetoden du nevner over er helt riktig .Det aller viktigste er vel å vite akkurat hva slags metall,jern manifoilen er laget av .Støpejern ,støpestål . Finnes mange typer elektroder for sånt.