Effektanlegg til 900 96 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Bex
Innlegg: 10
Registrert: 03 apr 2003, 01:00
Sted: Lier, Buskerud

Effektanlegg til 900 96 mod

Legg inn av Bex » 06 apr 2003, 22:13

Jeg har tenkt til å kanskje montere det effektanlegget som Speedparts har til min 900.
Hvis jeg i tillegg fjerner katalysatoren og setter på et rett rør i stedet, vil dette kunne få negative konsekvenser med tanke på motorstyring eller lambdasonden etc.?
Kraft + 2x(estetisk nytelse) = SAAB

Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Legg inn av Glenn N101 » 13 jun 2003, 21:20

Hei.jeg så inlegget ditt.
Det jeg ville gjøre hvis jeg var deg er å ringe til et saab verksted.
Du skjønner jeg har nemlig en 9-3 Turbo som jeg kjøpte orginalt effektanlegg.Sinnsykt tøft med Viggen enderør.Kostet ca3600
Det er laget av Remus for saab,finnes i orginale saab optionsboka.
Tror det passer på 900 også!!!!!!

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 14 jun 2003, 18:36

Fjerner du katalysatoren vil du sansynligvis ikke passere avgasskontrollen på EU godkjenninga. Har du derimot en stigeovergang fra original 60mm til speedparts 3", kan du kjøpe rett rør å kjøre med i mellomtiden, for så å montere tilbake katalysatoren ved EU godkjenningen. Jeg ville ventet til lommeboka hadde vokst, og investert i et 3" framrør med sportkat. Motorstyringen klarer seg sansynligvis uten katalysator. Angående eksosanlegg til 9-3, så vil endestykket peke nedover hvis du har originalfanger på bak.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Bex
Innlegg: 10
Registrert: 03 apr 2003, 01:00
Sted: Lier, Buskerud

Legg inn av Bex » 14 jun 2003, 20:27

Tusen takk for svar! Men saken har nå blitt at jeg har fått hull i det flex-røret rett etter grenrøret, så det må uansett fikses, men det virker ikke som Speedparts har så mye mer å tilby til bilen min enn et 3" anlegg fra katalysatoren og ut, Jeg har nemlig en 900s uten turbo. :cry:
Det er vel kanskje sånn at jeg ikke får så mye effekt av å fjerne kat'en eller den bakerste lyddemperen hvis jeg ikke har turbo?mest lyd+utseende å hente...?
Hvor bør jeg henvende meg ang flex-røret?Hvis jeg kjøper eksosen til Speedparts så kan vel de montere det samtidig...
Kraft + 2x(estetisk nytelse) = SAAB

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 15 jun 2003, 18:06

Alternativet kan være å få et eksosverksted til å sveise på en ny flex, ala Svendsen eksos. Eller så kan man gå til en rekvisitabutikk å bestille opp et originalt rør (mye billigere enn på saab). Ikke så mye å hente ut av en sugmotor med eksosanlegget, kanskje 3-5 Hk. Katalysatoren er en propp, men lite å vinne der på en sugmotor. Speedparts anlegg er vel til turbo? ikke sikker. Blir mest for lyd/utseende.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Bex
Innlegg: 10
Registrert: 03 apr 2003, 01:00
Sted: Lier, Buskerud

Legg inn av Bex » 16 jun 2003, 09:59

De har bra utvalg til turbo-saabene, men til min innsprøytningsbørse har det kun ett anlegg, fra kat og ut. Får ta en tur innom noe ala Svendsen og høre. Jeg trenger vel en overgang etter katalysatoren fra original diameter til 3"..?
Kraft + 2x(estetisk nytelse) = SAAB

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 19 jun 2003, 17:56

Jepp.... :lol:
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar