Bytte fjæringer og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Bytte fjæringer og900

Legg inn av Gisle N163 » 03 jun 2007, 16:07

Heisann! Bilen min begynner å bli segen bak. (har leita i FAQ og fant ingenting). Er det noen tips eller nyttige ting jeg bør/må gjøre før jeg begir meg ut på å bytte fjæringene bak?? Føler jeg kjører en gyngestol av og til.

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 03 jun 2007, 19:49

neida, det er en veldig enkel operasjon!
Skru av hjulet, sett jekk under bærearmen og skru løs to bolter på bærearmsfestet ved akselen.
Så senker du jekken, tar ut fjæra, setter i ny fjær og jekker opp bærearmen igjen så hullene står likt med hverandre.

Mulig du må trikse litt med å jekke både på bærearm og aksling for å få hullene til boltene ordentlig ved siden av hverandre igjen.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 03 jun 2007, 21:53

Hvis bilen er gyngestol er vel ikke demperene heller så mye verdt. Jeg vil anbefale deg å vurdere senkesettet til Speedparts som består av Bilstein sportsgassdempere og Kilen senkefjærer. Art. nr XR,401. Prisen er lavere enn å kjøpe delene hver for seg og du får 15% rabatt som medlem.

Jeg kan garantere at du blir kvitt gyngestolfølelsen og at du ikke kommer til å angre på investeringa. Min erfaring er at de klassiske Saabene trenger et stramt oppheng for å gi den rette følelsen på veien.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 22:20

Vil anbefale å bytte dempere også, ja! Det er slitte dempere som gjør at bilen duver, ikke fjærene. Om ræva har seget ned så bytt fjærer også.
Og når du først er igang, bytt alle fire.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jun 2007, 22:52

Jeg pleide bytte fjærer som det beskrives over her, ved å løsne og skifte en side om gangen. Men det var før en klok kar fra nabokommunen sa at jeg kunne sette bilen på bukker bak, sette en jekk under bakakslingen, og så løsne på begge sider slik at du kan slippe akslingen ned (vha jekken) og bytte begge fjærer samtidig ;) Men den "vanlige" måten gjør naturligvis jobben den også!

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 jun 2007, 22:57

Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jun 2007, 23:14

KongerudN344 skrev:Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
Det går sikkert også greit. Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen :roll: Så da vil jeg si det er lettere å løsne noen bolter slik at en bare kan plukke fjæra rett utav for hånd, og legge den andre rett på plass :)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 jun 2007, 23:16

[quote="Eirik N396" Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen :roll: [/quote]

Det har jeg ikke :wink: Og heldigvis for det! Så har du ordentlig fjærklemme kan jeg anbefale deg den metoden jeg brukte i alle fall :wink: Mener det tok 5 min på hver side. Superlett jobb i alle fall.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 04 jun 2007, 11:10

Eller løsne 1 bolt på demperen nede...

(på hver side da)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jun 2007, 11:21

Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...

(på hver side da)

Petter
Jepp, det er slik "min" metode er. Funker fint som snus! (Og når Petter er enig, har vi vel funnet fasiten? :wink: )

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2007, 13:30

Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...

(på hver side da)

Petter
Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 352
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 04 jun 2007, 16:04

Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 jun 2007, 16:15

og900turbo skrev:Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Jeg vet det er flere her som har brukt disse. Lesjöfors foran, og campingfjærene bak, for å få et mer kileformet utseende (og unngå subbeproblemer bak).

Jeg hadde dette på min gamle. Der veide stereoanlegget en god del (:oops:) så bilen min så veldig segen ut bak. Jeg husker ikke noen problemer med originalfjærer foran og disse bak. Det fungerte fint hos meg ihvertfall. Riktignok ble jeg aldri helt kvitt den lave bakenden min :roll:

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 04 jun 2007, 20:52

Har nå i hvertfall bestilt nye fjærer bak nå, og håper jo det hjelper. Hvis ikke så venter jeg til etter sverigeturen med å skifte noen ting. Kan kanskje plukke opp et og annet tips hvor man kan peke og forklare litt. Har så vidt begynt å lære meg litt saab-mekking og kan jo bruke 900i'en min til å eksprimentere litt på før jeg skaffer meg en Aero(cab).

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 04 jun 2007, 20:58

Ingvar N629 skrev:
Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...

(på hver side da)

Petter
Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.
Samme gjorde jeg også!
Funka bra
:wink:
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Svar