Bytte fjæringer og900
Moderator: Moderatorer
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Bytte fjæringer og900
Heisann! Bilen min begynner å bli segen bak. (har leita i FAQ og fant ingenting). Er det noen tips eller nyttige ting jeg bør/må gjøre før jeg begir meg ut på å bytte fjæringene bak?? Føler jeg kjører en gyngestol av og til.
-Gisle
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
neida, det er en veldig enkel operasjon!
Skru av hjulet, sett jekk under bærearmen og skru løs to bolter på bærearmsfestet ved akselen.
Så senker du jekken, tar ut fjæra, setter i ny fjær og jekker opp bærearmen igjen så hullene står likt med hverandre.
Mulig du må trikse litt med å jekke både på bærearm og aksling for å få hullene til boltene ordentlig ved siden av hverandre igjen.
Skru av hjulet, sett jekk under bærearmen og skru løs to bolter på bærearmsfestet ved akselen.
Så senker du jekken, tar ut fjæra, setter i ny fjær og jekker opp bærearmen igjen så hullene står likt med hverandre.
Mulig du må trikse litt med å jekke både på bærearm og aksling for å få hullene til boltene ordentlig ved siden av hverandre igjen.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Hvis bilen er gyngestol er vel ikke demperene heller så mye verdt. Jeg vil anbefale deg å vurdere senkesettet til Speedparts som består av Bilstein sportsgassdempere og Kilen senkefjærer. Art. nr XR,401. Prisen er lavere enn å kjøpe delene hver for seg og du får 15% rabatt som medlem.
Jeg kan garantere at du blir kvitt gyngestolfølelsen og at du ikke kommer til å angre på investeringa. Min erfaring er at de klassiske Saabene trenger et stramt oppheng for å gi den rette følelsen på veien.
Jeg kan garantere at du blir kvitt gyngestolfølelsen og at du ikke kommer til å angre på investeringa. Min erfaring er at de klassiske Saabene trenger et stramt oppheng for å gi den rette følelsen på veien.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vil anbefale å bytte dempere også, ja! Det er slitte dempere som gjør at bilen duver, ikke fjærene. Om ræva har seget ned så bytt fjærer også.
Og når du først er igang, bytt alle fire.
Og når du først er igang, bytt alle fire.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg pleide bytte fjærer som det beskrives over her, ved å løsne og skifte en side om gangen. Men det var før en klok kar fra nabokommunen sa at jeg kunne sette bilen på bukker bak, sette en jekk under bakakslingen, og så løsne på begge sider slik at du kan slippe akslingen ned (vha jekken) og bytte begge fjærer samtidig Men den "vanlige" måten gjør naturligvis jobben den også!
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det går sikkert også greit. Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen Så da vil jeg si det er lettere å løsne noen bolter slik at en bare kan plukke fjæra rett utav for hånd, og legge den andre rett på plassKongerudN344 skrev:Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
[quote="Eirik N396" Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen [/quote]
Det har jeg ikke Og heldigvis for det! Så har du ordentlig fjærklemme kan jeg anbefale deg den metoden jeg brukte i alle fall Mener det tok 5 min på hver side. Superlett jobb i alle fall.
Det har jeg ikke Og heldigvis for det! Så har du ordentlig fjærklemme kan jeg anbefale deg den metoden jeg brukte i alle fall Mener det tok 5 min på hver side. Superlett jobb i alle fall.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg vet det er flere her som har brukt disse. Lesjöfors foran, og campingfjærene bak, for å få et mer kileformet utseende (og unngå subbeproblemer bak).og900turbo skrev:Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Jeg hadde dette på min gamle. Der veide stereoanlegget en god del (:oops:) så bilen min så veldig segen ut bak. Jeg husker ikke noen problemer med originalfjærer foran og disse bak. Det fungerte fint hos meg ihvertfall. Riktignok ble jeg aldri helt kvitt den lave bakenden min
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Har nå i hvertfall bestilt nye fjærer bak nå, og håper jo det hjelper. Hvis ikke så venter jeg til etter sverigeturen med å skifte noen ting. Kan kanskje plukke opp et og annet tips hvor man kan peke og forklare litt. Har så vidt begynt å lære meg litt saab-mekking og kan jo bruke 900i'en min til å eksprimentere litt på før jeg skaffer meg en Aero(cab).
-Gisle
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Samme gjorde jeg også!Ingvar N629 skrev:Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Funka bra
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i