Cluchen er gåen...Hvilket clutchsett passer?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Cluchen er gåen...Hvilket clutchsett passer?
Jeg får ikke bilen min til å kjøre framover:S
det går ant å sette den i gir men ingenting kjer.
Hva kan være feil? Clutch ellr girkasse? Jeg har skiftet girkasse for ca 1mnd siden til en brukt, håper ikke det er den som ha tatt kveld.
Jeg kan sette bilen i gir uten å bruke clutchen, når bilen er i gang. Å da kommer det en dure lyd framme der cutch/girkasse er.
det går ant å sette den i gir men ingenting kjer.
Hva kan være feil? Clutch ellr girkasse? Jeg har skiftet girkasse for ca 1mnd siden til en brukt, håper ikke det er den som ha tatt kveld.
Jeg kan sette bilen i gir uten å bruke clutchen, når bilen er i gang. Å da kommer det en dure lyd framme der cutch/girkasse er.
Sist redigert av Larisss den 11 jun 2007, 15:32, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Går bilen i revers? Får du til å trille den? Eller triller den et stykke og så er det bråstopp? I så fall er det pinjonglageret som er ødelagt. Ellers kan du jo ta av kåpa over klutsjen og se om alt er i orden der. Men jeg er redd det er kassa....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Å, æ ser nu at det e en 9000 det e snakk om. De bilan har æ ikke peiling på, så der må nån andre hjælp dæ. Du veit, bila med motorn på tværs e jo nærmest vanskapt. Det bi jo ikke plass te et skikkeli hjulopphæng på dæm.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
hehe..den e grei:P...
Mæn va å prøvd å kjørt mæ biln i sta.. e fækk nån tell å sku så satt e den i gir å da gækk dæ ann å kjør mæ den. mæn mæ eingang e sætt den i 2 giret så så gækk dæ ikke ann å kjør lenger da va dæ som at den va i fri..
Å no når biln står på tomgang i fri...så e dæ ein ganske høg "slurre" lyd som kjæm fra girkasse/clutch..
Noen her som klarer å fortelle meg hvor clutch er på denne bilen?, og hvor jeg kan komme till så jeg kan se på den...kan hende den har hengt seg opp eller lignende.
Mæn va å prøvd å kjørt mæ biln i sta.. e fækk nån tell å sku så satt e den i gir å da gækk dæ ann å kjør mæ den. mæn mæ eingang e sætt den i 2 giret så så gækk dæ ikke ann å kjør lenger da va dæ som at den va i fri..
Å no når biln står på tomgang i fri...så e dæ ein ganske høg "slurre" lyd som kjæm fra girkasse/clutch..
Noen her som klarer å fortelle meg hvor clutch er på denne bilen?, og hvor jeg kan komme till så jeg kan se på den...kan hende den har hengt seg opp eller lignende.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Kjenner du på girstanga om alle girene er på rett plass? Det kan jo hende at giroverføringa har forskjøvet seg på en eller annen måte. Det kan skje på 900en i alle fall.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Nei det er ikke noe feil med giringen...den er sånn som den skal.
Men skal ta å sjekke litt mer i morgen.
Jeg skulle bare vist hvor clutchen er på bilen, sånn at jeg kan sjekke den.
håper det er clutch, er det girkasse igjenn så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre:S Har nettopp betalt regningen på bytte av girkasse + girkasse
Men skal ta å sjekke litt mer i morgen.
Jeg skulle bare vist hvor clutchen er på bilen, sånn at jeg kan sjekke den.
håper det er clutch, er det girkasse igjenn så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre:S Har nettopp betalt regningen på bytte av girkasse + girkasse
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Jeg er stygt redd girkassa har tatt kvelden..
Kassa er jo satt sammen av mennesker.. mulig det er gjort en feil der?
Men, som "og900turbo" sa, kan det være overføringa.
Men girspaken hadde vært ganske slarkete da tror jeg
Clutchen er vel på venstre side, om jeg ikke husker heeelt feil
Den sitter i allefall på motsat side av reimene!
Jeg er stygt redd girkassa har tatt kvelden..
Kassa er jo satt sammen av mennesker.. mulig det er gjort en feil der?
Men, som "og900turbo" sa, kan det være overføringa.
Men girspaken hadde vært ganske slarkete da tror jeg
Clutchen er vel på venstre side, om jeg ikke husker heeelt feil
Den sitter i allefall på motsat side av reimene!
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Det skal gå helt fint, så lenge bilen ikke triller spesielt fort fremover.magnus skrev:Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Larisss: Hvordan får du til å kjøre bortover med ødelagt drivverk/el. når noen triller deg, og ikke ellers?
Følg cluthwiren, så finner du noksåsikkert clutchen også (jeg vet ikke hvor den er )
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Vist clutchen er gåen så skal det gå ant å få den i gir vist man triller den fram over å setter den i gir uten å bruke clutchen.. Det gikk ivertfall i går..Menn med engang jeg satte den i 2giret, så var det som at bilen gikk i fri..Jeg tror å håper på at den er clutchen som har hengt seg opp,for det virker sånn siden bilen "slurrer" hele tiden når den står i fri på tomgang.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 352
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Lariss, det er noe som ikke stemmer her. Klutsjen kan være gåen på to måter, enten er wiren gåen slik at klutsjen ikke løser ut, eller at trykkplata har hengt seg opp slik at klutsjen ikke kobler inn. Du vil kjenne når du trør på klutsjpedalen om det er noe unormalt, at den er lett å trå inn eller at det ikke følger med press når du slipper den. At den både kobler på førstegir og ikke kobler på andre gir rimer ikke, det høres mer sannsynlig ut at giroverføringa er feiljustert slik at girstanga ikke når å legge inn andregiret og at når den står i fri ligger den mot et av girene oppover og skraper.
Det er min gjetning på problemet, men jeg vil anbefale deg å ikke rote bort kvitteringa på gearkasseskiftet, for det virker sånn at du kanskje må reklamere litt på jobben eller kassa
Det er min gjetning på problemet, men jeg vil anbefale deg å ikke rote bort kvitteringa på gearkasseskiftet, for det virker sånn at du kanskje må reklamere litt på jobben eller kassa
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 700
- Registrert: 13 feb 2007, 23:27
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Clutchen kjennes ut sånn som den alltid har vært, virker ikke sånn at det er noe feil med den..I dag klarte jeg ikke å få bilen i i noen gir framover.. eneste jeg fikk til var å få den i reversj når noen skuet bilen bakover..hmmm
Når jeg kjørte i revers virket bilen normal "slurre" lyden var borte.
Noen tips på hva jeg kan sjekke da? Jeg skal få heiset bilen opp på noe på søndagen.. å da vil jeg vite hva jeg kan se etter.
Begynner nå å tro at det ikke er girkasse eller clutch som er problemet, men noe som er dårlig satt fast ellr lignende når det var girkasse skift på bilen
Når jeg kjørte i revers virket bilen normal "slurre" lyden var borte.
Noen tips på hva jeg kan sjekke da? Jeg skal få heiset bilen opp på noe på søndagen.. å da vil jeg vite hva jeg kan se etter.
Begynner nå å tro at det ikke er girkasse eller clutch som er problemet, men noe som er dårlig satt fast ellr lignende når det var girkasse skift på bilen
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
jaja, det veit jegHenrik N449 skrev:Det skal gå helt fint, så lenge bilen ikke triller spesielt fort fremover.magnus skrev:Om clutchen ikke er der, skal man vel ikke få den i gir?
Larisss: Hvordan får du til å kjøre bortover med ødelagt drivverk/el. når noen triller deg, og ikke ellers?
Følg cluthwiren, så finner du noksåsikkert clutchen også (jeg vet ikke hvor den er )
men, tenkte at bilen sto på tomgang, og han kunne sette den i alle gir:)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Er det ikke 9000'en vi snakker om? Er ikke noe clutch wire på den Så wiren er nok ute av bildet.
Er pedalen helt slakk er det ikke funksjon i klutsjen, men er det motstand burde den funke
Er pedalen helt slakk er det ikke funksjon i klutsjen, men er det motstand burde den funke
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05