Sinterclutch

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Sinterclutch

Legg inn av Griffin N430 » 13 jun 2007, 22:01

Monterte idag 215mm sinterlamell + trykkplate, men da jeg skulle testkjøre slurret den jo mye mer enn med den gamle orginale lamellen...!

Kan det har innvirkning på hva slags vei lamellen er satt?
Så ikke etter noen merker da jeg monterte, så det kan være det eneste gale jeg kommer på...!

Lamellsenteret som er stikker lengst ut fra lamellen er satt mot trykkplata...er det riktig?

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 14 jun 2007, 18:41

Byttet trykkplate idag, da den som fulgte med sinterlamellen var ganske så ripete...! Den greier å holde igjen for ca 1,5 bar nå, men kommer man over slurrer det med en gang..! Den skal vel greie å holde for mer?

Bilen gjelder en Saab 900 T8 med LH 2.2 innsprut, 3" eksos, 9000 ic ++



Jeg har forresten en 240mm lamell + trykkplate fra en 92mod 2,3T 9000, men ikke svinghjul..! Kan jeg bruke svinghjul fra hvilken som helst 9000 som har 240mm lamell?


PS: Det er mye finere lyd i en T8 med 3" anlegg enn en T16 :wink:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 14 jun 2007, 18:49

Griffin N430 skrev: PS: Det er mye finere lyd i en T8 med 3" anlegg enn en T16 :wink:
Den sier jeg meg HELT enig i!
8V-utgaven høres nyyydelig ut med 3" ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 14 jun 2007, 19:43

Specielt når man motorbremser og motoren pludrer i udstødningen!

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 14 jun 2007, 23:15

Griffin N430 skrev:Byttet trykkplate idag, da den som fulgte med sinterlamellen var ganske så ripete...! Den greier å holde igjen for ca 1,5 bar nå, men kommer man over slurrer det med en gang..! Den skal vel greie å holde for mer?
Hørtest merkelig ut, jeg kjører med 9000 trykkplate (faktisk usikker på om jeg har 9000 svinghjul), og std 8v clutch, og det slurer ikke i det hele tatt på 1.5 bar. Men jeg kjøpte sinter på festivalen.. så hvis den holder dårligere så skjønner jeg ingenting :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 jun 2007, 01:14

Pass i allefall på når du tester... hvis en sinter først begynner å slure så ødelegger du den på et blunk :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 15 jun 2007, 08:25

Tor N12 skrev:Pass i allefall på når du tester... hvis en sinter først begynner å slure så ødelegger du den på et blunk :(
Japp, men på de fleste av dem så kan man bytte ut de 4 "puckene" når de blir slitt, så man slipper å kjøpe helt ny clutch :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 15 jun 2007, 17:26

Tor N12 skrev:Pass i allefall på når du tester... hvis en sinter først begynner å slure så ødelegger du den på et blunk :(
Ja, da er den sikkert ødelagt...!
Det jeg syns var litt rart var at det gikk ann å ta igang på vanlig måte, akkurat som en standard clutch...! Var selvfølgelig ett lite rykk når man fikk cluchen nesten helt ute, men når man akkurat hadde den litt ut så kunne man slure litt...

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 15 jun 2007, 22:15

jeg synes ikke noe synd på deg, når du kjører på så høyt trykk :P hehe
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar