Side 1 av 1

Hjelp! Bilen starter ikke.

Lagt inn: 16 jun 2007, 20:12
av lassemo
Hei. Bilen min, Saab9-5 Estate 2000 mod, starter ikke. Startmotoren går som bare det men bilen har ikke antydning til å ville tenne.... Har ikke hatt problen med det tidligere, men tidligere idag hadde samboern min problem, men den startet etter masse forsøk.... Nå starter den ikke :(
Bilen er gått 190 tusen.
Hva kan det være? Kan det være noe med tennkassetten? bensinpumpa?
Er det noen som har noen gode forslag, så mottas det med stor takk!!

Lagt inn: 16 jun 2007, 20:43
av Morten-N146
Tennkassett: Skru den ut og kjenn om det lukter svidd. Gjør det det er den ganske sikkert defekt.

Bensinpumpe: Vipp opp sitteputa i baksetet. Pumpa sitter under på midten. Sett på tenninga og lytt på om den starter. Gjør den ikke det er den sannsynligvis gåen. Eventuelt om sikringa på den er gått.

Eventuelt kan det være veivakselgiveren. Da vil ikke turtelleren flytte seg når starteren går rundt.

Lykke til. :wink:

Lagt inn: 16 jun 2007, 21:27
av lassemo
Hei og takk for hjelpen sålangt...
Har verifisert at bensinpumpen går( går i 3 sek og så stopper den, men det er vel korrekt så lenge jeg ikke vrir nøkkelen til start...?).

Har selvfølgelig ikke torx, så jeg får ikke opp tennkasseten akkurat nå( regner med at det er tennkassetten som står midt oppe på motoren?)

Turtelleren går ikke rundt når jeg kjører startmotoren.....

Mvh Lasse M O

Lagt inn: 16 jun 2007, 21:44
av Tor N12
lassemo skrev: Turtelleren går ikke rundt når jeg kjører startmotoren.....
Turtelleren skal "hoppe til" når du kjører motoren på starteren gjør den ikke det så er det høyst sansynlig veivakselgiveren.

Lagt inn: 16 jun 2007, 22:28
av lassemo
Turtelleren rører seg ikke når jeg prøver å starte! Så da er kanskje problemet oppklart. Hvor sitter denne veivakselgiveren og er det mulig å komme til den uten at man er veldig god å skru? Er det noen måte å sjekke den på? Er den kostbar?

Mvh Lasse M Olsen

Lagt inn: 17 jun 2007, 00:36
av Tor N12
Hvis du prøver søkefunksjonen med ordet veivakselgiver så finner du bla.a denne: viewtopic.php?t=10454&highlight=veivakselgiver

Lagt inn: 17 jun 2007, 06:33
av Pasient N657
Jeg har AKKURAT samme problemet. Bare at bilen min er en 87 9000.

Turtellern begever seg ikke en millimeter når jeg vrir om på startern. Har min bil en veivakslingsføler?

Lagt inn: 17 jun 2007, 09:58
av Morten-N146
Pasient skrev:Jeg har AKKURAT samme problemet. Bare at bilen min er en 87 9000.

Turtellern begever seg ikke en millimeter når jeg vrir om på startern. Har min bil en veivakslingsføler?
Du har vel vanlig fordeler på din hvis den ikke er ombygd.

Lagt inn: 17 jun 2007, 11:55
av Vector_95
Samme her...på X sin 9000 CC 91 modell..men her "hopper" turtelleren da...Så skal sjekke sikiringen på den bensinpumpa i dag :)

Lagt inn: 17 jun 2007, 11:57
av Ingvar N629
White-N146 skrev:
Pasient skrev:Jeg har AKKURAT samme problemet. Bare at bilen min er en 87 9000.

Turtellern begever seg ikke en millimeter når jeg vrir om på startern. Har min bil en veivakslingsføler?
Du har vel vanlig fordeler på din hvis den ikke er ombygd.
Turtelleren på den bilen får signal fra tennmodulen. Du kan sjekke den, samt hallgiveren i fordeleren der tennmodulen får signalet fra igjen.

Lagt inn: 17 jun 2007, 15:08
av Pasient N657
Hvor sitter denne tennmodulen? Og hallgiveren sitter i fordeleren, som da er den tingen fordelerlokket står på? (logikken seirer)

Lagt inn: 17 jun 2007, 22:14
av lassemo
Men er det noen som kan si meg hvor denne veivakselgiveren sitter? Og om det er mulig å sjekke den ved å evnt ta den av å måle(ohme) den.

Mvh Lasse M Olsen

Lagt inn: 18 jun 2007, 12:03
av Ingvar N629
Den sitter i veihusveggen, på framsida av motoren nær girkassa. Det beste er vel å prøvebytte den, vær oppmerksom på at den ikke er lik giverne fra biler med T5-motor.

Saabnummeret er 91 77 221 (T7).

Når det gjelder måling av denne så er det tre stifter på kontakta. Jeg har aldri feilsøkt på T7, men på T5 så er det iallfall sånn at det skal være 540 ohm +/- 55 ohm mellom stift 1 og 2. Du trenger ikke å demontere giveren for dette, lokaliser giveren og følg kabelen fra den til du kommer til kontaktstykket, tipper du finner det i området rundt venstre side av fuelrailen (venstre side av bilen i fartsretning). Om verdien er lik for giverne T7/T5 vet jeg ikke, men du finner iallfall ut om det er brudd eller ikke.

Virkemåten er uansett lik, giveren virker som en liten generator som produserer en sinusformet puls. På veivakselen sitter det en blenderskive med 60 intervall, hvorav to deler er fjernet, så det er 58 hull, ett tre ganger så stort som de andre. Inne i giveren er det en vikling og en kjerne, så når skiva roterer så produseres det vekselspenning i giveren pga induksjon, spenningen er 7-10 V ved tomgang og økende for økende turtall. For styreenheten er det ikke spenninga som betyr noe, men frekvensen. Når det store hullet i skiva passerer giveren så vet styreenheten at motorens posisjon er 117 grader FØD, dette brukes for å bestemme tenntidspunkt, innsprøytningstidspunkt, innsprøytningstid, ladetrykk og tomgangsregulering. Om giveren er defekt eller det er brudd i kretsen, starter ikke motoren.

Bilen er i orden!

Lagt inn: 22 jun 2007, 16:59
av lassemo
Hei. Det var veivakselgiveren som var problemet! Fikk den på verksted i Alta, og da byttet de først tennkassetten uten resultat. Denne sto på listen over de tennkassettene som det var reklamasjon på. Dagen etter fikk de giveren i posten og bilen startet med en gang! :D :D