Side 1 av 1

Kraftig nykking/fusking ved stabil gass og tomgang, og900T16

Lagt inn: 21 jul 2007, 21:40
av Henrik N449
Når jeg gir gass og øker turtallet fusker den ikke, men når jeg holder stabil gass fusker motoren så fryktelig at hele bilen nykker til kraftig.
Det forekommer hele tiden når jeg holder stabil gass, og under motorbrems.
Det har blitt værre og værre nå de siste dagene, merka bare veldig lite til det før, bare når jeg slapp gassen.
Men nå er det der hele tiden, og den "nyser" litt med noen sekunders mellomrom på tomgang.

Høres dette alvorlig ut? Hadde vært supert hvis noen med litt "feeling" kunne prøvekjørt bilen (liten person, får ikke stilt bøttesetene bakover).

Har gått over vakuum slanger, og det som står på lista mi nå er:

Sjekke/rense LMM
Bytte plugger

Noe som helt klart er verdt å nevne er at jeg kjører med åpen dumpventil,
den har sittet der siden jeg kjøpte bilen, og skal byttes i resirkulerende dumpventil. Men om den er synderen, burde ikke problemet vært der hele tiden?

Veldig takknemlig for alle svar!

og en ting til; den er mye snillere på kald motor.

og en ting til; det sitter en turboxs todelt elektronisk tt regulator på, om det har noe å si.

Lagt inn: 22 jul 2007, 13:30
av Skaten N671
Er det med eller uten ladetrykk? Var ute for fjusk på min 900, og der var det fjusk ved ladetrykk over 0,5 bar. Når eg då hadde full gass og ladetrykket kom, bjynna den å fjuska og putra i eksosen. Då viste da seg at da va for stort gap på pluggane....


Vegard

Lagt inn: 23 jul 2007, 02:10
av Henrik N449
Både med og uten ladetrykk!
Skal prøvebytte lmm med den andre 900'en, hvis de går overens, så bytter jeg plugger og tar en liten service på den når jeg får lønning.
Da burde den bli glad.

Pluss at jeg skal bytte ut den åpne dumpen med en resirkulerende, men det kan ta litt lenger tid.

Lagt inn: 24 jul 2007, 11:29
av Henrik N449
Nå har jeg prøvebyttet lmm, bytter plugger og kabler uten hell.

Da står dumpventil for tur.
Eneste er at den burde jo ikke gjøre meg noe galt når jeg ikke har ladetrykk/dumpen er tett, og bilen begynner å gå veeeldig ujevnt på tomgang

Lagt inn: 24 jul 2007, 13:04
av Pål N526
ta og bytt rotor da. fordelerlokk.. du kan ohme disse for og se om de er i orden.. ellers så ville jeg ha shekka fordeleren.. det var den store synderen på fin bil.. triggerskiva inni dær hadde løsna og forskjøvet tenninga... og når coilen får beskjed om å gniste da, så er jo rotoren på en helt annnen plass i fordeleren...

kan også sette luftmassemåleren RETT på innsuget UTEN turbo tilkoblet for og se om den fusker da.. hvis den ikke gjør det, så har du falskluft en mystisk plass....

Mvh. Pål

Lagt inn: 24 jul 2007, 14:07
av Peter
Henrik N449 skrev: Da står dumpventil for tur.
Eneste er at den burde jo ikke gjøre meg noe galt når jeg ikke har ladetrykk/dumpen er tett, og bilen begynner å gå veeeldig ujevnt på tomgang
Da jeg og Lars prøve monterte åpendump på og900 min så gikk den kansje 1km og så ville den ikke gå i det hele tatt, ikke på tomgang heller, måtte holde den i live med gasen.

Lagt inn: 24 jul 2007, 22:24
av Henrik N449
hmm, jeg er ikke så kjent med hva de forskjellige tenningsdelene heter på bilen min, men fordeleren ligger jo bak det oransje dekselet hvor pluggkablene ender/starter? der merka jeg nemlig noe slakk, og så åpnet jeg opp (satt med to metallklips eller klemmer) og der datt det en metallskål ut.

Satte alt tilbake på plass og det virka helt og stødig, men hjalp jo ikke noe ;)

Peter; jeg har kjørt med åpen dump helt til nå, og ikke merka noe tull, hørt om andre som har gjort det og. Men den skal byttes, ingen tvil om det!

Lagt inn: 24 jul 2007, 22:36
av Frode N073
det oransje dekselet e fordelerlokket og inni den sitter rotoren.
når du bytter plugger så e det ein fordel å bytta pluggkabla (5 stk), fordelelokk og rotor.

når du sette på fordelelokket så må du passa på at du sette det på rett vei. på fordelarlokket og den metallplatå e det ein fordypning som ska passa i et tilsvarande spor i fordelaren.

Lagt inn: 25 jul 2007, 08:30
av Pål N526
Ok.. Ta opp fordeleren, så bytter du del nr: 2 OG 3.. Før du setter alt sammen tar du vekk del nr 4 også skjekker du om del 15(det hjulet med spor i) sitter fast og ikke kan vris i forhold til akslingen det sitter fast i.. IKKE vri hardt men du skal bare kjenne lett..
Ta også og mål tenninga.. det kan ha noe med fortenningsfunksjonen og gjøre.. det som styrer den er i hovedsak del nr8 og nederste del på nr 15(den med ledninger).. Med det samme du skjekker del nr 15(det hjulet) så kan du skekke om det går ann til og flytte på den svarte tingen(hallsensoren) kan flyttes noen millimeter tilsiden og spretter tilbake..

PS. IKKE bruk noe verktøy til dette i høy risiko for og ødelegge noe.. bruk fingerene!

Mvh. Pål

Bilde