Side 1 av 1
Trimming av 93
Lagt inn: 22 jul 2007, 17:34
av Flexnes
Jeg har endelig blitt en stolt eier av en 2000 modell 93 turbo med 154 hk
Etter å ha kjørt denne ca. 3000 km, føler jeg det er det på tide med litt mer power
Jeg har søkt en del her på forumet, og jeg føler ikke at jeg har blitt helt klok på hvor mye hk som er fornuftig å ta ut av denne bilen.
Så det jeg lurer på er:
1. Hva er det 154 hk, 185 hk og 200 hk versjonene har til felles/ikke har til felles med tanke på motor, turbo, bremser, drivverk, clutch, understell, hjuloppheng osv.?
2. Hvor mye hester kan man ta ut uten at det går noe særlig bekostning av driftsikkerhet og levetid?
3. Bør man gjøre andre oppgraderinger når man chipper bilen, som f.eks. bremser?
Setter pris på alt av svar!

Lagt inn: 22 jul 2007, 18:17
av eiluN506
Hei. Står mye om trimming her på forumet, men du må være medlem for å få tilgang. Meld deg inn
Ellers er du velkommen på lokaltreff neste helg. Se under Sør/vest delen.
Kan jo være du hører noe snakk om trim der

Lagt inn: 22 jul 2007, 18:18
av EdHunter N815
Jeg anbefaler deg å sjekke ut for eksempel speedparts sine trimalternativer, der finner du svar på opptil flere av dine spørsmål
http://www.speedparts.se/shop/prod/newu ... _ltt.shtml For mer info se
http://www.speedpartsnorway.no
For å svare litt mer presist;
1. Du har lettrykksturbo. Denne er i utgangspunktet ikke noe forskjellig fra fulltrykkeren (185 hk) annet enn motorstyringen som bestemmer ladetrykket. Hardwaren, altså turbo, motor, osv. er identisk.
2. Alt er relativt, men å trimme til 185/205 HK (ved å ta styreboks og magnetventil fra en fulltrykker/aero), eventuelt en steg 1 trim, skulle ikke være noe problem i alle fall.
3. Det samme gjelder her, alt er relativt. Du behøver i alle fall ikke å begynne å tenke på bremser og sånt med mindre du begynner å trimme mye mer enn bilene har blitt levert med orginalt.
Lagt inn: 22 jul 2007, 22:21
av Flexnes
Kan like godt gå til steg 2 med en gang, har et lite hull i lyddemperen, så eksosen må byttes uansett
Stemmer det virkelig at man får 75 hk og 135 Nm til?
Ganske masse kraft for 10 000 peng

Lagt inn: 22 jul 2007, 22:33
av Flexnes
Da var forresten innmeldingen til klubben sendt

Lagt inn: 23 jul 2007, 03:13
av Trond N47
Stemmer nok det, nesten for godt til å være sant
205 hesters Aero har samme bremser som du har. Da er de underdimensjonerte etter min mening. Men det finnes de som kjører steg 3 med standardbremser, kommer mye an på kjørestilen. Større frambremser koster fra 3500 (partsforsaabs.com 308mm) og opp til 30000 kr.
Lagt inn: 25 jul 2007, 16:34
av Erik N823
Forskjellene mellom 154- og 185-variantene (T5) er noe uklare. I følge svenskeforumet, har jeg kommet frem til følgende:
Enkelte av 154-variantene er 185-utgaver hvor magnetventilen er fjernet. Dvs. sett inn magnetventil og du har en fulltrykker (185 hk). Hvorvidt dette er sant/lurt vet jeg ikke.
Andre biler har litt større forskjeller. Enkelte biler sies å ha to lambdasonder (miljøklasse 1) og dermed annen motorstyring enn 185-varianten. Her kan man ikke sette inn magnetventilen uten å få CE.
Det later altså til at det er to varianter av 154-utgaven. En "ribbet" 185-hester og en med to lambdasonder og annen programvare.
200-hesteren har en annen intercooler, mulig det er flere forskjeller også.
Denne informasjonen er høyst usikker, og det hadde vært fint om noen med mer kunnskap kunne belyst forskellene mellom 185 og 154 motorene.
Lagt inn: 25 jul 2007, 16:41
av Ingvar N629
Husk at du har en 150 hk og en 154 hk som det er lett å blande sammen, men det er to forskjellige motorer og ikke minst to forskjellige system. 150 hk har trionic 7(svart tennkassett) og 154 hk har trionic 5 (rød tennkassett). Trionic 7 er den nyeste, og har to lambdasonder.
Lagt inn: 25 jul 2007, 17:06
av Erik N823
Klar over at det finnnes to motorsystemer (T5 og T7). Mitt forsøk på oppsummering gjelder T5-motorene. Slik jeg har forstått det ruller det også T5-biler med to lambdasonder på veiene. Men sikker, er jeg slettes ikke.
Hadde vært morsomt å prøvd kople til MV på bilen min (154hk, T5) for å se om det skjer noe ...
Lagt inn: 25 jul 2007, 17:15
av Flexnes
Nå er jeg faktisk mer forvirra enn når jeg starta tråden
Jeg har trionic 5 (rød tennkassett) på motoren min.
Så alt som må gjøres med bilen er å sette inn en magnetventil og omprogrammere hjernen?
Lagt inn: 25 jul 2007, 17:52
av Pancho N497
Flexnes skrev:Nå er jeg faktisk mer forvirra enn når jeg starta tråden
Jeg har trionic 5 (rød tennkassett) på motoren min.
Så alt som må gjøres med bilen er å sette inn en magnetventil og omprogrammere hjernen?
det stemmer

må vel ha luftfilter og sports eksos og, men det kjøper du der du kjøper boksen..
Lagt inn: 25 jul 2007, 19:11
av Flexnes
Okei! Da blir det vel en snarvisitt til speedparts etter nyttår, har litt småting som skal fikses først

Takk for god hjelp folkens!