hjelp til bremser på 9-5!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

hjelp til bremser på 9-5!

Legg inn av oddi N108 » 23 jul 2007, 09:44

Hei
et liiite spørsmål: Må man lufte bremsene etter å ha byttet skiver og klosser? (bak og foran) Bilen det dreier seg om er en 9-5 1998-mod.
edit: et lite spørsmål til. hva betyr pliers?

Remove the brake hose clip and press the caliper piston in with pliers.
Eller sagt på en annen måte: hva skal jeg presse calipern tilbake med?:)
mvh oddi
Sist redigert av oddi N108 den 23 jul 2007, 16:45, redigert 1 gang totalt.
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 23 jul 2007, 10:18

Du trenger ikke å lufte bremser når du skifter klosser/skiver nei. Men det kan jo være greit å gjøre det når du først bytter alt med bremsene å gjøre.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 23 jul 2007, 10:29

Bare når du har åpnet en luftenippel, eller åpnet en bremseslange trenger du å lufte. Det er jo først da at det kan komme luft inn systemet..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Re: Lufting av bremser

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 jul 2007, 13:52

oddi N108 skrev: edit: et lite spørsmål til. hva betyr pliers?

Remove the brake hose clip and press the caliper piston in with pliers.
Eller sagt på en annen måte: hva skal jeg presse calipern tilbake med?:)
mvh oddi
Betyr vel tang som nevnt over. Et annet verktøy som er veldig lett å bruke er f.eks. biltema sitt "Bremsestempelverktøy". Den er veldig lett å bruke til å presse stemplene tilbake med. Brukte det på min 9000, pappas Peugeot og brors Opel.

Det skal som sagt ikkje være nødvendig å lufte bremsene så sant du ikkje har løsnet slangene, noe du ikkje trenger ved bytte av bremsene. Men merk at nivået på bremsevesken kan stige når du presser stemplene tilbake. Uansett kan det være greit å bytte bremseveske. Den taper seg med tiden. Sug ut det som er i beholderen uten at det blir helt tomt. Fyll på ny. Så kan du "lufte/fløsje" en og en kalipper. Har du gammel bremseveske vil du se at når den nye kommer frem til kalipperen er den blankere på farge enn den gamle. Pass hele tiden på at du ikkje går tom for bremseveske i beholderen! Då suger du inn luft og må lufte skikkelig. (No drar du jo bare ny veske gjennom.) Er lett hvis du her en som trykker på bremsen mens du åpner/lukker nippelen. Ellers kan det vel settes trykk på bremseveskebeholderen og.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 23 jul 2007, 15:12

Da har jeg byttet bremser rundt det hele. det kjipe er at nå går bremsepedalen myyye lengre inn enn den gjorde tidligere. Jeg kan pumpe litt på bremsen, og da blir den hardere. Hva har skjedd? har jeg vært uforsiktig og ødelagt en bremseslange? Eller er dette noe som vil gå seg til etterhvert?

Har kjørt litt med bilen nå, og jeg har tydeligvis et problem en plass. Jeg kan som sagt pumpe opp bremsepedalen, og da går den ikke lengre inn enn den vanligvis gjør. Kjører jeg litt, og så bremser, går den nesten helt i bunn før den tar i ordentlig. Har sjekket bremsevæsken, og den står ca på max-merket, så da er det vel ikke snakk om lekkasje noe sted. Har ikke luftet bremsene enda, bør kanskje gjøre det før jeg får helt panikk? For ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg har byttet skiver og klosser til speedparts sportbromskit for gatekjøring. Slissede skiver med original diameter, samt ebc greenstuff-klosser.

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 23 jul 2007, 16:52

Like greit at jeg svarer i tråden min selv:) På 9-5 faq-forumet er det en VANVITTIG bra side. Jeg søkte litt der, og der sto det jammen om "mushy brakes after brake job" Er GANSKE sikker på at "mushy" betyr myk eller slapp ellerno sånt. Da er det bare å enten vente, eller lufte. Tror jeg går for det siste:) Grunnen til at jeg må lufte, er at det mest sannsynlig har kommet luft i systemet i det jeg presser caliperne tilbake. Så vet dere det. Da ER det faktisk viktig å lufte bremsene etter å ha byttet dem da..:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 jul 2007, 16:55

kommer ikke luft i systemet etter du har skiftet klosser, pedalen er myk pga klossene er ikke slitt til skiva, bare og kjøre og bremse litt så blir pedalen fin og hard igjen.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 jul 2007, 18:31

Pancho N497 skrev:kommer ikke luft i systemet etter du har skiftet klosser, pedalen er myk pga klossene er ikke slitt til skiva, bare og kjøre og bremse litt så blir pedalen fin og hard igjen.
Det kan være... Glømte å legge til at det er lurt å rengjøre kalipperen godt slik at de nye bremseklossene ligger rett. Skal ikkje mye rusk til før de ligger litt på skakke.
Du kan jo se på bremseskivene om klossene tar over hele flaten. Der som bremseklossene tar er det litt mørkere farge. Så helt ytterst og innerst på skiven er det en litt lysere ring på et par millimeter siden klossene som regel ikkje dekker hele skiven. Gjelder begge sider.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 23 jul 2007, 20:06

9000 Geir N371 skrev:
Pancho N497 skrev:kommer ikke luft i systemet etter du har skiftet klosser, pedalen er myk pga klossene er ikke slitt til skiva, bare og kjøre og bremse litt så blir pedalen fin og hard igjen.
Det kan være... Glømte å legge til at det er lurt å rengjøre kalipperen godt slik at de nye bremseklossene ligger rett. Skal ikkje mye rusk til før de ligger litt på skakke.
Du kan jo se på bremseskivene om klossene tar over hele flaten. Der som bremseklossene tar er det litt mørkere farge. Så helt ytterst og innerst på skiven er det en litt lysere ring på et par millimeter siden klossene som regel ikkje dekker hele skiven. Gjelder begge sider.
Oh yes, har sjekka litt rundt nå, og sitter nå med halvslitt, skjevslitte greenstuff-klosser foran...:) Får se hva jeg gjør. Må vel bytte de igjen:) Lufta også, og det hjalp faktisk litt. Men som sagt, det er vel ingen fremtid i skjevt slitte bremseklosser:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 jul 2007, 20:16

oddi N108 skrev:
9000 Geir N371 skrev:
Pancho N497 skrev:kommer ikke luft i systemet etter du har skiftet klosser, pedalen er myk pga klossene er ikke slitt til skiva, bare og kjøre og bremse litt så blir pedalen fin og hard igjen.
Det kan være... Glømte å legge til at det er lurt å rengjøre kalipperen godt slik at de nye bremseklossene ligger rett. Skal ikkje mye rusk til før de ligger litt på skakke.
Du kan jo se på bremseskivene om klossene tar over hele flaten. Der som bremseklossene tar er det litt mørkere farge. Så helt ytterst og innerst på skiven er det en litt lysere ring på et par millimeter siden klossene som regel ikkje dekker hele skiven. Gjelder begge sider.
Oh yes, har sjekka litt rundt nå, og sitter nå med halvslitt, skjevslitte greenstuff-klosser foran...:) Får se hva jeg gjør. Må vel bytte de igjen:) Lufta også, og det hjalp faktisk litt. Men som sagt, det er vel ingen fremtid i skjevt slitte bremseklosser:)

mvh oddi
du kan da ikke ha slitt de så mye på kort tid, at de er ubrukelig? ta av og gjør rent der klossene står å klapp sammen igjen, klossene sliter seg beine igjen sålenge de får stå beint på plass.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 23 jul 2007, 20:19

Pancho N497 skrev:
oddi N108 skrev:
9000 Geir N371 skrev: Det kan være... Glømte å legge til at det er lurt å rengjøre kalipperen godt slik at de nye bremseklossene ligger rett. Skal ikkje mye rusk til før de ligger litt på skakke.
Du kan jo se på bremseskivene om klossene tar over hele flaten. Der som bremseklossene tar er det litt mørkere farge. Så helt ytterst og innerst på skiven er det en litt lysere ring på et par millimeter siden klossene som regel ikkje dekker hele skiven. Gjelder begge sider.
Oh yes, har sjekka litt rundt nå, og sitter nå med halvslitt, skjevslitte greenstuff-klosser foran...:) Får se hva jeg gjør. Må vel bytte de igjen:) Lufta også, og det hjalp faktisk litt. Men som sagt, det er vel ingen fremtid i skjevt slitte bremseklosser:)

mvh oddi
du kan da ikke ha slitt de så mye på kort tid, at de er ubrukelig? ta av og gjør rent der klossene står å klapp sammen igjen, klossene sliter seg beine igjen sålenge de får stå beint på plass.
Du har rett, og nå står de faktisk rett på skiva, så jeg får la de stå og bruke de etpar dager og se hva som skjer. Men det er faktisk ganske mye slitasje det er snakk om, på veldig kort tid:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 26 jul 2007, 21:51

Da har jeg undersøkt litt om bremsene mine. Viser seg faktisk at greenstuff-klossene er kuttet på skrå innover, slik at det kun ser ut som de er veldig skjevt slitt på veldig kort tid... :oops: Dere kunne sagt dette da;)

Det andre problemet, med "luft" i bremsevæsken har jeg ikke funnet ut av. Nå har jeg brukt en halv liter bremsevæske på å flushe igjennom systemet foran, og jeg tviler på om jeg gidder å bruke en halv liter til på å flushe igjennom bak.
Symptomene er altså som følger:
Jeg kan kjøre vanlig, og hvis jeg bremser en gang, synker pedalen laaangt inn. hvis jeg derimot "pumper" etpar ganger på pedalen, virker det som om bremsene får trykk, og bremsene tar mye tidligere. trykket forsvinner ikke hvis jeg holder pedalen litt inne (bremser svakt) en stund. Trykket forsvinner først når jeg har kjørt en stund uten å bremse i det hele tatt. Da kan jeg gjenta prosedyren med å pumpe litt, og bremsene tar like tidlig som de pleier. Hvis jeg pumper med bremsene når bilen står stille (med motoren i gang) høres en "psjt"-lyd i hjulbuen en plass. Kan den komme fra caliperen? skal den være der?
Hvis derimot motoren IKKE går, kan jeg pumpe litt, og bremsepedalen blir hard.

Hva kan være galt? Har ABS-systemet noe med bremsevæsken å gjøre? Det hender nemlig at abs'en slår ut (kun et knepp i pedalen) når jeg er i ferd med å stoppe helt. På motsatt side av calipern er det en slags giver av et eller annet slag, tilkoblet en ledning/slange. Er på venstre hjul nå, vet ikke hvordan det ligger an på høyre.
Kan det ha skjedd noe med bremsekraftforsterkeren? i og med at den mister mye av trykket ganske kjapt?
Begynner å bli litt frustrert nå. Det er altså ingenting i veien med bremsevæsken (foran i det minste), klosser og calipere oppfører seg som normalt, og problemet oppsto etter at jeg byttet klosser og skiver (alle fire)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 26 jul 2007, 23:24

Blir litt synsing...men eg og tenkte litt på bremseservoen når du beskriver problemet...som om den mistet/lekker vakumet...
Min 9000 fikk jo hull i servoen pga rust...og då blei bremsene dårliger...er det som på 9000 sitter det en "tallerken" på bremsesylinderen...sjekk om den er rusten under...men som sagt...dette er litt synsing...men kanskje en ide og sjekke...
Er jo en enveis ventil på slangen inn på servoen og...på 9000 hvertfall...
(Veit som sagt ikkje om det samme opplegg på din.)

Visste ikkje at greenstuff var levert med sånne klosser...beklager hvis eg forvirra deg der...såg nåkken klosser ein gang der det virket som om de hadde et mjukare stoff ytterst...slik at klossen skulle slite seg til skiven før det harde laget kom...kanskje det e nåkke sånt...

Håpe du får det til...

Har du først åpnet en beholder med bremseveske e det bare å bruke den...de skal ikkje stå etter de er åpnet for de trekker til seg fuktighet...derfor du skal bytte bremseveske av og til...
Mulig du kjøpte en halvliterflaske då...men har du en liter...bruke resten til å flushe bak og...det skader ikkje... :)
Lukke til!
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
andiab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 22 mai 2008, 16:03
Medlemsnummer: N1364
Navn: Andreas Berg
Bil: MY02 9-5 2.0T
Sted: Sola

Re: hjelp til bremser på 9-5!

Legg inn av andiab » 03 apr 2012, 13:04

Fortsetter denne tråden for å la være å spame for nye innlegg.

Driver å skifter bremsene til min 9-5 MY02 og til min forskrekkelse så hvorfor bilen ikke gikk gjennom EU kontroll grunnet av rust på venstre skive bak. Kalipperen bak på venstre side har nok nådd sitt siste kapittel,
tenker å bytte denne selv. Må alle bremsene luftes etter bytte av en kalipper? Er det ambefalt å være 2 på en slik jobb eller kan jeg klare dette selv?

Andreas.

Bilde
Bilde
Saab 9-5 MY02 2.0T Sedan
N1364
Saab, Move you mind

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: hjelp til bremser på 9-5!

Legg inn av N2411 » 03 apr 2012, 20:16

Hvis bremseservoen er lekk, så skal ikke pedalen nødvendigvis bli dyp og svampete. Hvis servoforsterkeren lekker luft, må pedalen ha mye høyere trykk for at bremsene skal "ta". Da blir den som en gammel Amazon uten servobremser, du må bokstavlig talt stå på pedalen for å få stoppet.
Det høres ut som om du har luft i systemet siden pedalen må "pumpes opp" for at du skal få bremset ned.
Som kjent kan luft komprimeres, det kan ikke flytende væske.....
Du smurte opp glidepinnene i caliperen og brukte stålbørste på glideflatene for å få vekk rust og møkk så caliperen glir skikkelig? Det kan være at caliperen "henger" i rust og skitt.
Sjekk dette før du gjør noe mer.

Sensoren som sitter ved forhjulet er sensor for ABS bremsene. En slik finner du alle 4 hjulene. Hvis du får opp ABS lampa under kjøring, er det svært ofte brudd i en sensor som er årsaken. Hvilken sensor som er defekt leses ut på feilkode.
Denne har ingen sammenheng med at du har myk pedal. Får du opp ABS lampa under kjøring, fungerer bremsene like godt for det, det er bare at da kan du blokkere (låse) bremsene som på en bil uten ABS.

Da det gjelder bildene av bakbremsene til "andiab" så hadde ikke jeg kjørt en eneste meter til med dette. En hard nedbremsing her så kan skiva gå i oppløsning, og da kan du fort havne i en hektisk situasjon....disse er livsfarlige.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

Svar