Røyker og høyt bensin forbruk på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Røyker og høyt bensin forbruk på NG900

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 17:28

Har en ng 900 turbo som røyker litt når jeg bremser på gir og når den går på tomgang..
Bensinforbruker er litt høyt på vanlig kjøring også ligger på 2,8 på milen..
Noen som vet hva dette kan være..
Hadde feil kode nettopp på lamdaen så den er skiftet også så kommer ikke opp noen feil koder på dashbordet...
Er nylig skiftet topp pakning på den så den er det ikke...
Har ikke merket noe på at den bruker olje og det er ikke svart røyk..
Virker bare som om det er meget fet blanding..
Sist redigert av ERLING N616 den 23 jul 2007, 20:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jul 2007, 20:18

Jeg syns det høres ut som når ene dysen på en V**** til en kamerat tok kvelden, og stod på full åpning hele tiden. Dette kan kanskje forklare at lambdaen røk også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 20:37

Har vært inne på tanken...
Men hvordan finner jeg ut om det er det??

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jul 2007, 20:47

Jeg ville koblet fra ledningen på en og en dyse. Når du plugger fra de som fungerer vil motoren begynne å gå på 3 sylindre, når du kobler fra den som står åpen vil den fortsette å gå som normalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 23 jul 2007, 20:50

Sjekk pluggene....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 jul 2007, 21:01

KongerudN344 skrev:Sjekk pluggene....
Jepp, hvis det er en dyse som henger så vil den ene pluggen være svart.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 21:09

Alle puggene var like svarte...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 jul 2007, 21:12

Og du har ingen feilkoder?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 21:14

Nei ikke etter lamdaen ble skiftet...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 jul 2007, 22:41

Og bilen er helt original?

Du kan ha feilkoder selv om lampa ikke lyser da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 23:00

Nei bilener ikke helt orginal...
Er JT 3" hele veien, chip og åpent filter...
Men har gått fint på dette oppsete tidliger...
Okay...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 jul 2007, 23:28

Hva slags chip er det snakk om her da? Kan jo være en ide å prøve med orginalboks, om ikke programvaren er problemet, så er det lettere å feilsøke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 23 jul 2007, 23:33

Er chip fra norhspeed...
Husker ikke merke..
Er Superchip eller BSR
Har stått på bilen i 6 år eller noe sånt så tror ikke den er problemet...

Brukeravatar
ERLING N616
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 29 mai 2005, 01:00
Kontakt:

Legg inn av ERLING N616 » 26 jul 2007, 16:18

Bensinforbruket er gått ned...
Men ser ikke ut som om det var det som gjorde røykingen...
Er bare blitt værre og det har begynt og minke på oljen...
Er værst når jeg løser den og når jeg bremser på gir...
Er ikke olje i rører fra ic/turbo...
Noen som har noen idè...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jul 2007, 16:48

Så den bruker normalt med bensin nå etter at du bytta lambda?

Så du tror ikke det er turboen? Har du sjekka på eksossida også?
Sikker på at toppen din er helt 100%? Ser at du har bytta toppakning...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar