Motor skifte til turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Vegi
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 23 jul 2007, 18:22
Sted: ålgård

Motor skifte til turbo

Legg inn av Vegi » 23 jul 2007, 21:23

Ønsker å skifte motor. har nå en saab 9000 cd 91 mod med 2 L motor. har lyst å bytte til 2.3 liters turbomotor. er dette vanskelig å få til. og hvor mye vil dette komme på ? ca.
Saab 9000 cd 91mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod

Stefan92CSE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 13 mai 2007, 20:39
Sted: Bergen

Hei

Legg inn av Stefan92CSE » 23 jul 2007, 21:33

Hallo, vel eg holder på med å skifte til en 2.3t , så du kan få kjøpe min motor visst du vil så kan du turbokonvertere (haha) men du kan kjøpe.

Har altså en 2.3i og skal ombygge til en 2.3t.

Det du trenger er ledningsnett til bilen, riktig motor, samt drivaxler og en turbo girkasse, da er det meste på plass.
Men med tanke på hvor mye du vil bruke så kan eg ikke gi deg noe eksakt, svar siden det er mange uforutsette ting som kan skje.

Du kan jo se på tråden min under prosjekter, visst du vil der står det hva som skjedd med mitt prosjekt så langt.

Men det koster så mye som du vil at det skal koste, ganske enkelt dette kommer da ann på hvor mye du kan/er villig til å gjøre selv.

Mvh Stefan
Stolt eier av en 92 modell 9000 CSE 2.3 Økonomi

Vegi
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 23 jul 2007, 18:22
Sted: ålgård

Legg inn av Vegi » 23 jul 2007, 21:50

tankz. men tror du ikke det er lettest å kjøpe en delebil /vraket bil å bare bytte ledningsnett/motor/girkasse over ? da bør vel "alt" være i orden. men motor går det an å kjøpe i sverige/danmark ? :P
Saab 9000 cd 91mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod

Stefan92CSE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 13 mai 2007, 20:39
Sted: Bergen

Hei igjen

Legg inn av Stefan92CSE » 23 jul 2007, 23:40

Visst du ser i prosjekt tråden min, så står det akkurat det du har skrevet,
anskaffe en delebil.
For så å ta det du kan fra den, men selvfølgelig sjekke at det passer, ellers er du nesten like langt, for så og finne en motor, eller noe sånt.

Det er en lettere løsning.


Mvh Stefan
Stolt eier av en 92 modell 9000 CSE 2.3 Økonomi

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hei igjen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jul 2007, 23:59

Stefan92CSE skrev:Visst du ser i prosjekt tråden min, så står det akkurat det du har skrevet,
anskaffe en delebil.
For så å ta det du kan fra den, men selvfølgelig sjekke at det passer, ellers er du nesten like langt, for så og finne en motor, eller noe sånt.

Det er en lettere løsning.


Mvh Stefan
Han kan ikke se prosjekttråden siden han ikke er medlem.

En kort oppsummering er vel at du for all del må finne en delebil UTEN TCS, ellers er det stort sett tut og kjør ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 jul 2007, 00:34

Eksosanlegget må også byttes hele veien. Og du må bytte alt fra luftfilter, AC-kondensator, intercooler, mm. Du finner turbomodeller av 9000 CS, CD og CC fra 20 000 kr, jeg ville vurdert sterkt å bytte til en ny bil.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Vegi
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 23 jul 2007, 18:22
Sted: ålgård

Legg inn av Vegi » 24 jul 2007, 00:40

Er det virkelig så dyrt å kjøpe en dele/vrake bil foreks fra sverige/danmark. trenger ikke være registrert elle noe.
Saab 9000 cd 91mod
Saab 9000T 87mod
Saab 9000T 88 mod

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 24 jul 2007, 00:49

Vegi skrev:Er det virkelig så dyrt å kjøpe en dele/vrake bil foreks fra sverige/danmark. trenger ikke være registrert elle noe.
Tror Trond mener at det hadde vært enklere å bytte bil i stedet for å bygge om.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jul 2007, 13:10

Med tanke på den arbeistida du bruker og prisen på motor og deler, så er det faktisk nesten dyrere en og kjøpe se en turbo bil... dette er mye smartere spør du meg..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar