Forskjell T8 eller T16 OG900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Forskjell T8 eller T16 OG900?

Legg inn av Isdahl N1069 » 23 aug 2007, 11:46

Noen forskjell på disse du motorene på OG900 når man har JT 3" anlegg på? Er det noen forskjell i lyden?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 aug 2007, 12:57

Har hørt noen si at det er litt mer sinna lyd i t8 en t16.. 8)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 23 aug 2007, 14:02

Mener det selv, var litt mere buldre/brøle lyd i t8'en. Deilig lyd!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 23 aug 2007, 14:07

Henrik: Har du std skjørt på OG900'en din? eller er det Aero elns? Spør fordi jeg så strålekasterne dine nederst der :D kult ;) *vil ha sånn selv*
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 15:13

Tror T8 har hakket mer hvassere lyd. Gå for 3" JT med batteribøy. Er vanvittig morsomt i tuneller:P Og er myye fetere lyd enn i japse potter.

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 23 aug 2007, 15:15

Får se hva SP monterer da :P Ba om JT 3" anlegget, men om det var med batt.bøy eller ikke veit jeg ikke. Hvis det er med batt.bøy var det visstnok mere jobb, for da må jo batteriet flyttes, ikke sant Johan?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 15:18

Jepp. Aller beste er og finne plass til den i bagasjen. Da får du flytta litt vekt bakover. Med batteri bøy for du også lavere temperatur på turboen da eksosen kommer raskere unna.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 23 aug 2007, 15:51

Med fare for å avspore debatten: hvorfor er det ingen som monterer batteriet på andre siden av motoren på T16, der luftfiltertønna står :?:
Bruker jo ikke luftfiltertønna på T16 med øppet filter :D
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 23 aug 2007, 16:01

Macgeier skrev:Med fare for å avspore debatten: hvorfor er det ingen som monterer batteriet på andre siden av motoren på T16, der luftfiltertønna står :?:
Bruker jo ikke luftfiltertønna på T16 med øppet filter :D
Jeg har fløtta mitt
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 16:19

Mange som gjør det. Tror jeg skal gjøre det hvis jeg får det til. Men best er det og flytte bakover.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 18:10

Macgeier skrev:Med fare for å avspore debatten: hvorfor er det ingen som monterer batteriet på andre siden av motoren på T16, der luftfiltertønna står :?:
Bruker jo ikke luftfiltertønna på T16 med øppet filter :D
Det gjorde jeg. Unngår elektromagnetisk felt i kupeen og spenningsfall pga lang kabel. Vil sikkert merkes ved kaldstart i 20 minusgrader. Jeg brukte luftfilterboksen og pappfilter da det renser bedre, byttes intercooleren til en frontmontert er det plass til både boks og batteri.

Ikke plass på T8 uansett da, for k-jeten sitter jo på venstresida i motorrommet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 19:08

Og det at på K-Jet kan du ikke ha Open air da måleren sitter inni tønna.

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 23 aug 2007, 20:47

Stemmer :cry: Men det blir vel T16 på meg oxo, hvis bilen holder noen år til. Driftskontrollen vil jo avgjøre det da :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 23 aug 2007, 21:12

Johan N828 skrev:Og det at på K-Jet kan du ikke ha Open air da måleren sitter inni tønna.
Det går fint ann å ha det , ved å sette filteret på det røret som går ut av boksen :) . Og eventuellt legge det røret der du vil ha det .
Får faktisk litt dypere lyd :o
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 23:48

TurboLars N383 skrev:
Johan N828 skrev:Og det at på K-Jet kan du ikke ha Open air da måleren sitter inni tønna.
Det går fint ann å ha det , ved å sette filteret på det røret som går ut av boksen :) . Og eventuellt legge det røret der du vil ha det .
Får faktisk litt dypere lyd :o
Ikke mye da. Det blir milevis med rør:P

Svar