Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900
Hei.
Lurer på en ting, Er det flere som må etterdra de skruene som holder batteribøyen fast i turboen på en Og900????
Jeg sliter med at de mutterne løsner og må etterdra dem 1-2 ganger i mnd...
Er det normalt??? eller har noen et par gode råd om hva jeg kan gjøre for å få dem til å sitte helt fast....
Lurer på en ting, Er det flere som må etterdra de skruene som holder batteribøyen fast i turboen på en Og900????
Jeg sliter med at de mutterne løsner og må etterdra dem 1-2 ganger i mnd...
Er det normalt??? eller har noen et par gode råd om hva jeg kan gjøre for å få dem til å sitte helt fast....
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er det mutterne på pinnskruene på turboen du mener? (turbo til eksosrør)
må ha sprengmuttere på..
må ha sprengmuttere på..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
hverken "sprengmutter" eller sprengskive hjelper så veldig her....
Reis til jernvarehandelen og bestill låsemutter med metallisk lås.....
de kommer sikkert med en nylock mutter til deg, denne vil IKKE holde
Eller så kan du stramme med vanlig mutter å så låse denne med en annen
Reis til jernvarehandelen og bestill låsemutter med metallisk lås.....
de kommer sikkert med en nylock mutter til deg, denne vil IKKE holde
Eller så kan du stramme med vanlig mutter å så låse denne med en annen
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
Bruk kontramutter som karen over meg sier, det funker antakeligvis!
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturerHenrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Takker for hjelpa
Dere er utolige
Skal inn da å få tak i noen ande muttere....
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....
Ses på landsteffet
Dere er utolige
Skal inn da å få tak i noen ande muttere....
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....
Ses på landsteffet
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
zero900t skrev:
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....
Ses på landsteffet
Da trekker du pinneskruene og setter inn kortere pinneskruer event vanlige skruer.... hvis ikke vil de gamle stikke LAANGT på utsiden
Ses nok desverre ikke på landstreffet.... (å ta ekstra ferie er dumt med tanke på lønning )
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Så sant!Surbotaab N369 skrev:Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturerHenrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Ikke sett på rustfrie skruer.Snakker av egen erfaring.
Rustfritt reagerer annerledes på varme, og derfor vil rustfrie muttre
låse seg fast på bolten etterhvert.
Det er jo det som er meningen tenker du kanskje, men problemet er at etter en tid vil de ikke løsne i det hele tatt, og du vil knekke boltene om du prøver å demontere.
Kjøp heller muttre med mekanisk lås eller sett på kontramuttre dersom boltene er lang nok.Trenger ikke mange gjengene på ytterste mutteren for å låse den innerste.Lykke til og god helg.
Hilsen Marius.
Rustfritt reagerer annerledes på varme, og derfor vil rustfrie muttre
låse seg fast på bolten etterhvert.
Det er jo det som er meningen tenker du kanskje, men problemet er at etter en tid vil de ikke løsne i det hele tatt, og du vil knekke boltene om du prøver å demontere.
Kjøp heller muttre med mekanisk lås eller sett på kontramuttre dersom boltene er lang nok.Trenger ikke mange gjengene på ytterste mutteren for å låse den innerste.Lykke til og god helg.
Hilsen Marius.
900 AERO 88`
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
IKKE bruk rustfrie muttrer på "svarte" bolter. Mutteren forblir fin, mens bolten ruster FORT ihjel..(prøvt sjøl )Henrik N449 skrev: Så sant!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da
Sett på litt lange hylser slik som mellom eksosmanifold og topp, da "spenner" du fra mot mutteren. Det var det eneste som holdt da jeg kjørte 99 med fulltrykker
Mvh
Eimund
Eimund
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Jøss, visste ikke at det var så mange ulemper ved å bruke rustfrie muttere.
Men ruster virkelig bolten noe fortere om mutteren er rustfri? Det kan jeg ikke skjønne..
Og hva slags reaksjon er det som gjør at rustfritt stål setter seg fast i vanlig stål ved høye temperaturer? Stoler på deg jeg altså, er bare nyskjerrig!
Men ruster virkelig bolten noe fortere om mutteren er rustfri? Det kan jeg ikke skjønne..
Og hva slags reaksjon er det som gjør at rustfritt stål setter seg fast i vanlig stål ved høye temperaturer? Stoler på deg jeg altså, er bare nyskjerrig!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei