Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900

Legg inn av zero900t » 04 sep 2007, 20:20

Hei.

Lurer på en ting, Er det flere som må etterdra de skruene som holder batteribøyen fast i turboen på en Og900????

Jeg sliter med at de mutterne løsner og må etterdra dem 1-2 ganger i mnd...

Er det normalt??? eller har noen et par gode råd om hva jeg kan gjøre for å få dem til å sitte helt fast....
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 04 sep 2007, 20:57

er det mutterne på pinnskruene på turboen du mener? (turbo til eksosrør)
må ha sprengmuttere på..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 04 sep 2007, 20:59

...sprengskiver :wink:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 sep 2007, 21:09

hverken "sprengmutter" eller sprengskive hjelper så veldig her....


Reis til jernvarehandelen og bestill låsemutter med metallisk lås.....


de kommer sikkert med en nylock mutter til deg, denne vil IKKE holde :wink:

Eller så kan du stramme med vanlig mutter å så låse denne med en annen :wink:
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 04 sep 2007, 21:10

Bruk kontramutter som karen over meg sier, det funker antakeligvis!
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 04 sep 2007, 21:14

Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 sep 2007, 21:19

Henrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturer :wink:
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 04 sep 2007, 21:58

Takker for hjelpa :twisted:

Dere er utolige 8)

Skal inn da å få tak i noen ande muttere....

Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....


Ses på landsteffet :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 sep 2007, 22:03

zero900t skrev:
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....


Ses på landsteffet :wink:

Da trekker du pinneskruene og setter inn kortere pinneskruer event vanlige skruer.... hvis ikke vil de gamle stikke LAANGT på utsiden :wink:

Ses nok desverre ikke på landstreffet.... (å ta ekstra ferie er dumt med tanke på lønning :roll: :cry: )
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 04 sep 2007, 22:29

Surbotaab N369 skrev:
Henrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturer :wink:
Så sant!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 04 sep 2007, 23:06

min favoritt fra maskinfagen: kronemutteren!

http://home.broadpark.no/~tasbu/handbok ... ronmut.htm
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 04 sep 2007, 23:08

Men må vel være litt kjett å borre hull i skruen.
Selv om det sikkert hadde funket :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 08 sep 2007, 01:04

Ikke sett på rustfrie skruer.Snakker av egen erfaring.
Rustfritt reagerer annerledes på varme, og derfor vil rustfrie muttre
låse seg fast på bolten etterhvert.
Det er jo det som er meningen tenker du kanskje, men problemet er at etter en tid vil de ikke løsne i det hele tatt, og du vil knekke boltene om du prøver å demontere.
Kjøp heller muttre med mekanisk lås eller sett på kontramuttre dersom boltene er lang nok.Trenger ikke mange gjengene på ytterste mutteren for å låse den innerste.Lykke til og god helg.

Hilsen Marius.
900 AERO 88`

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 09 sep 2007, 18:44

Henrik N449 skrev: Så sant!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da :)
IKKE bruk rustfrie muttrer på "svarte" bolter. Mutteren forblir fin, mens bolten ruster FORT ihjel..(prøvt sjøl :x )
Sett på litt lange hylser slik som mellom eksosmanifold og topp, da "spenner" du fra mot mutteren. Det var det eneste som holdt da jeg kjørte 99 med fulltrykker :D
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 10 sep 2007, 00:22

Jøss, visste ikke at det var så mange ulemper ved å bruke rustfrie muttere.
Men ruster virkelig bolten noe fortere om mutteren er rustfri? Det kan jeg ikke skjønne..

Og hva slags reaksjon er det som gjør at rustfritt stål setter seg fast i vanlig stål ved høye temperaturer? Stoler på deg jeg altså, er bare nyskjerrig!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar