Saab 9-5 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
DrPain
Innlegg: 13
Registrert: 09 sep 2007, 23:08

Saab 9-5 2.3T

Legg inn av DrPain » 09 sep 2007, 23:13

Hei alle sammen. Ny på forumet her. Kjøpte denne bilen forrige uke: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... DPmn822717

Bilen virker bra, naf-testen så grei ut, bortsett fra et par ting. Servopumpa uler litt periodvis, og display til klimakontrollen må repareres. Litt oljesvetting fra bunnpanna var det også. Men thats it. Bilen er ganske sprek synes jeg, og overlegen komfort. Synes forøvrig jeg fikk den billig også. Hva synes dere om 115000,- for denne bilen?

Så det jeg lurer på: Finnes det noen måte å reparere displayet på, eller må hele konsollen skiftes ut?

Og er det ting jeg bør få sjekket ut for å unngå motorhavari osv?
Ingen ulyder fra motor, og det ryker ikke fra eksos.

Takker for alle svar :D

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 09 sep 2007, 23:37

Heisann og gratulerer med ny fin bil...
Ekstremt fin..(Har akkurat lik selv, samme farge og alt. Se signaturen min)
Synes ikke det var noe å si på prisen..Mye bil for pengene.
Når det gjelder problemet med displayet til klimakontrollen din kan du ta en titt her..
http://www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm
Har prøvd dette selv og det funket for meg.

Det eneste jeg synes du bør sjekke er om du har oppdatert veivhus-ventilasjon.. Dette selger de på Speedparts hvis du trenger det.302kr.
Dette bytter du på en halvtime selv.

Gratulerer igjen..
Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 10 sep 2007, 00:53

tar mer enn en halvtime og skifte veivhusventilasjonen..er noe så inni granskauen knovent å få skrudd ut og skiftet den oljetanksaken (catchtank?). men en god time så er det oppe og går. Denne oppadateringen bør tas på alle 9-5 2,0 og 2,3 frem til M04 modellene hvis jeg husker rett, for å unngå oilsludge og økt oljeforbruk.

Veldig pen bil forresten.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
DrPain
Innlegg: 13
Registrert: 09 sep 2007, 23:08

Legg inn av DrPain » 10 sep 2007, 09:23

TurboTuv skrev:Heisann og gratulerer med ny fin bil...
Ekstremt fin..(Har akkurat lik selv, samme farge og alt. Se signaturen min)
Synes ikke det var noe å si på prisen..Mye bil for pengene.
Når det gjelder problemet med displayet til klimakontrollen din kan du ta en titt her..
http://www.saab9-5.com/howto/sidrepair.htm
Har prøvd dette selv og det funket for meg.

Det eneste jeg synes du bør sjekke er om du har oppdatert veivhus-ventilasjon.. Dette selger de på Speedparts hvis du trenger det.302kr.
Dette bytter du på en halvtime selv.

Gratulerer igjen..
Hilsen Marius...
Takk for råd, det skal jeg sjekke! Jeg så forresten at bilen blåste litt blått ved oppstart i dag tidlig..... Sliten turbo?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 10 sep 2007, 10:28

Har lett for å komme en liten gufs hvis ikke veivhusventilasjonen er byttet til siste versjon. Ellers vil jeg anbefale å bytte olje ofte i starten hvis du ikke har full historikk på hva som er gjort. Og bruk en bra olje. Kjør maks 10000 på skiftet.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
DrPain
Innlegg: 13
Registrert: 09 sep 2007, 23:08

Legg inn av DrPain » 10 sep 2007, 10:51

Morten-N146 skrev:Har lett for å komme en liten gufs hvis ikke veivhusventilasjonen er byttet til siste versjon. Ellers vil jeg anbefale å bytte olje ofte i starten hvis du ikke har full historikk på hva som er gjort. Og bruk en bra olje. Kjør maks 10000 på skiftet.
Bilen har komplett servicehistorikk heldigvis. Håper ikke det er turboen som begynner å bli sliten :(

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 12 sep 2007, 17:05

Du skal ikke se bort i fra at det kan være slitt turbo i den hvis det er Garret 1752s turboen som står i bilen.. hvis turoben ikke har vært skiftet tidligere så har den vel holdt ganske bra dersom det er en Garret.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 12 sep 2007, 19:37

TurboTuv, correct me æ tar feil men nå er vel ikke klimakontroll display og SID panelet samme enhet? Og turbo'n din trenger ikke være slitn på grunn av litt røyk ved oppstart. Vil altid være litt olje i systemet på disse bilene. Men jevnlig kontrol av oljenivå skader ikke på en nyinkjøpt bil :wink:

Sikker på at oljen på bunnpanna vikrelig kommer fra bunnpanna? Ta en titt på registersiden av motorn (ventre side) bare for og være sikker.

Sist men ikke minst, gratulerer med ny bil!
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
DrPain
Innlegg: 13
Registrert: 09 sep 2007, 23:08

Legg inn av DrPain » 12 sep 2007, 22:20

har nå hatt bilen en uke. Og for en bil!

Jeg har hatt 14 biler på 11 år, og bytter stort sett en gang i året. Har hatt masse forskjellig, alt fra Oldsmobile Cutlass Cruiser til Peugeot 406hdi til Volvo 740/940 Turbo. men Saab'en tar kaka!

170hk er jo ikke så veldig sprekt i seg selv, men 280nm hjelper godt på. Sittekomforten er overlegen, støydemping & fjæringskomfort er det hittil beste jeg har hatt.

Men det som virkelig imponerer meg, er utstyret på denne bilen. Ikke mange andre biler fra -98 som kan skilte med "follow me home" lysfunskjon, premium stereoanlegg (7 høyttalere), avansert kjørecomputer, 2-sone klima som kan kalibreres/programmeres, osv osv.

Det beste er at ALT virker som det skal! (bortsett fra displayet til klimakontrollen da) Bilen virker veldig tight & fin til å ha gått 150000km

Jeg må ærlig innrømme at denne bilen imponerer meg, og jeg tør påstå man ikke finner noe annet til 115000,- som er mer bil for pengene!

Tipper min neste bil også blir en Saab.

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 12 sep 2007, 23:18

Brede N979 skrev:TurboTuv, correct me æ tar feil men nå er vel ikke klimakontroll display og SID panelet samme enhet? Og turbo'n din trenger ikke være slitn på grunn av litt røyk ved oppstart. Vil altid være litt olje i systemet på disse bilene. Men jevnlig kontrol av oljenivå skader ikke på en nyinkjøpt bil :wink:

Sikker på at oljen på bunnpanna vikrelig kommer fra bunnpanna? Ta en titt på registersiden av motorn (ventre side) bare for og være sikker.

Sist men ikke minst, gratulerer med ny bil!

Beklager litt dårlig ord-formulering..Har ikke akkurat gått på høyskole heller.
Selvfølgelig er ikke klimakontroll og SID det samme, men reparasjonen er noenlunde det samme.Jeg fikset begge mine(både SID og klima) på denne måten+ at jeg varmet opp igjen loddingene på koblingspunktene for displayet..
Dette funket hvertfall bra på min bil...
900 AERO 88`

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 13 sep 2007, 11:48

TurboTuv skrev:Selvfølgelig er ikke klimakontroll og SID det samme, men reparasjonen er noenlunde det samme.
Ok my bad, lærte jeg nå nytt i dag å, beklager :)
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Svar