Side 1 av 2
Toppakning
Lagt inn: 27 sep 2007, 00:38
av Terra N837
Hallais godtfolk
Har de siste dagene mått fylle på frostveske, min antagelse er toppakningen.
Det rare er at lekkasjen kommer fra utsiden av motoren, på girkassesiden.
Nå ryker bilen min hvitt når jeg kjører, men ikke noe mer enn andre biler her oppe på Svalbard.
Jeg var å undersøkte litt i stad, med ett speil så jeg fikk se undersiden av toppen.
Tok ett bilde men det er litt vanskelig å se kanskje..
Kan toppakningen lekker begge veier, for jeg ser at det tidvis pipler ut litt kjøleveske når motoren går på tomgang?
Håper noen kan svare meg på dette.
Mvh
Anders
Lagt inn: 27 sep 2007, 00:47
av Tor N12
Er nok def toppakning det der ja... Pakningen kan godt holde tett mot sylinderen men alikevell lekke utover..
Lagt inn: 27 sep 2007, 01:33
av Terra N837
Ok, takk for svar
Da var det som jeg fryktet
Hvor mye koster det å få byttet toppakning hos ett verksted, sånn ca.
Ser ikke at jeg har tid til å gjøre det selv..
EDIT: Var nettopp inne på speedparts sine sider å kikket. Er ikke spesielt god i svensk, men jeg fant: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Lagt inn: 27 sep 2007, 01:56
av Ingvar N629
Terra N837 skrev: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Ja, + innsugspakning og pakninger til ventilkåpa.
Toppakningsbytte på verksted koster mer enn du har lyst til å betale!

Lagt inn: 27 sep 2007, 02:45
av Terra N837
Ingvar N629 skrev:Terra N837 skrev: "Sotningssats" , er dette det samme som toppakning samt pakning til eksosmanifoil?
Ja, + innsugspakning og pakninger til ventilkåpa.
Toppakningsbytte på verksted koster mer enn du har lyst til å betale!

Thanx
Huff, skal høre med verkstedet(det eneste vi har her) hva de skal ha for jobben + at jeg evt. da skal ha en fast pris på jobben før de setter i gang!
Er det så mye jobb å gjøre det selv egentlig?
Det værste er vel å se at toppen er plan..
Har Haynes verksted håndbok hjemme, skal ta en titt i den når jeg kommer hjem fra jobb.
Lagt inn: 27 sep 2007, 09:59
av Ingvar N629
Terra N837 skrev:
Er det så mye jobb å gjøre det selv egentlig?
Det værste er vel å se at toppen er plan..
Selve byttet er gjort på en god kveld om du har gjort det før, er det første gang så bruker du lengre tid.
Du ser ikke om toppen er plan med det blotte øyet, det beste er å levere den inn til et mekanisk verksted. Om motoren ikke har gått varm så er det store sjanser for at toppen er rett, men det er jo kjedelig om den ikke er det da, for da må du gjøre alt om igjen.
Lagt inn: 27 sep 2007, 15:28
av Øyvind
Husk å skifte pinneskruer i eksosmanifoilen samtidig ! Dette er meget viktig !!!!!!!
Lagt inn: 27 sep 2007, 15:45
av Morti
Husk også at du må bytte topplokksboltene hvis det er strekkbolter som sitter i orginalt (mest sannsynlig). Hvis du bruker de gamle boltene når du skrur det sammen igjen kan de knekke nedi blokka, og det er dumt!
Lagt inn: 27 sep 2007, 16:23
av Morten N88
Betalte 6500 for byttet + 1000 for høvling av topp på en 9000 cs 2,3T jeg hadde. Ca 4 år siden. Dette var på Saab Verdal. Sikkert mange som gjør det billigere, men dette var før jeg ble kjent med Tor..

Lagt inn: 27 sep 2007, 18:37
av Pancho N497
trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
Lagt inn: 27 sep 2007, 20:07
av alex_ander3@hotmail.com
Pancho N497 skrev:trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
Ikke så lett hvis du skal plane toppen da. Da må manifoilene nesten ut..
Terra. Ikke gæli pris det altså

Lagt inn: 27 sep 2007, 20:41
av Magnus N848
Er det farlig å kjøre med sliten toppakning da? Kan det si pang også står du der uten motor?

Lagt inn: 27 sep 2007, 21:51
av Pancho N497
alex_ander3@hotmail.com skrev:Pancho N497 skrev:trenger ikke skifte boltene, de kan brukes flere ganger. løfter bare opp toppen med innsug og eksosmanifoil så slipper du og skifte de pakningene.
Ikke så lett hvis du skal plane toppen da. Da må manifoilene nesten ut..
Terra. Ikke gæli pris det altså

tenkte nå bare på skifting av toppakning da

uten og plane.
Lagt inn: 27 sep 2007, 23:20
av Morti
Villmann N848 skrev:Er det farlig å kjøre med sliten toppakning da? Kan det si pang også står du der uten motor?

Sannsynligheten for at det kan gå leenge uten problemer er nok størst... men hvis pakninga først ryker skikkelig og "flyr ut" f.eks så kan det skje ting som ikke er bra for motor
Lagt inn: 28 sep 2007, 00:52
av Terra N837
Takker alle sammen
Blir nok sannsynligvis verkstedet som får jobben.
Får neppe tid og er liten plass til å gjøre dette på jobben min pga større vedlikehold her
Hadde vært moro å gjort det selv, men er greit å ha garanti på arbeidet hvis noe skulle skjære seg. Har aldri gjort dette før så..