Dekkslitasje 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Dekkslitasje 9-5

Legg inn av jensabo » 01 okt 2007, 13:03

Ser nå at bakdekkene mine er mye mer slitt på innsidene bak. Satte på nye powerflex foringer på de fremre lenkarmene i fjor, kjøpte ny Bridgestone Potenza RE050 (ikke pilmønster) og tok 4-hjulskontroll. Trodde da at alt skulle være i orden. Er justeringen helt feil? kan virke som at slitasjen er ujevn også, berg og dalbane på en måte.

Bilen har kjørt 83 000 km så det kan vel ikke være demperene?
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 01 okt 2007, 14:39

Min 9-5 sliter bakdekkene helt jevnt, så dette høres ut som feil hjulstilling.
Har man en aggressiv kjørestil kan man jo slite litt på ytterkant, men innerkanten skal det ikke være mulig å slite. Du bør også sjekke felgen for høydekast, etresom slitasjen er ujevn som du sier.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2007, 14:43

Øyvind skrev: feil hjulstilling.
Skal bakhjulsopphenget kunne justeres er det vel snakk om bruk av shims, så det høres rart ut! Er ikke noe slappe foringer da? Dekktrykk? Og dempere bak på 9-5 er kjent for å være noe dritt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 01 okt 2007, 16:03

Lenkarmforingene har jeg byttet, er det andre foringer som bør byttes da?
Dekktrykk er ok, demperene vet jeg ikke, trodde de skulle holde litt lenger...

Er det ikke mulig å justere bakhjulsopphenget da?
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 01 okt 2007, 17:05

er ikke sjeldent at 9-5 sliter dekk på innerkant bak.
spesielt med 17" og større felger. dempere på størrelse med sykkelpumper hjelper heller ikke. må shimses for og få camber rett.
eventuelt på med kraftigere dempere/lengre fjærer for og på ræva på bilen opp.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 01 okt 2007, 20:35

Jeg kjørte hele vinteren med piggdekk i 16¨ størrelse men de er helt fine. Dekk (17¨) og understell er originalt så da sitter jeg igjen med to ting som kan være galt, justering (om mulig) eller dempere?
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 okt 2007, 21:51

eg har hatt 2 stk 9-5. begge med sportunderstell og 17". har ikkje merka någen form for unormal slitasje av dekk overhodet.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 01 okt 2007, 22:22

da må du ta en 4hjulskontroll og finne ut om det må shimses eller ikke. nesten garantert at du må det siden det er slitt. og få målt fjærhøyda bak. saab har et mål på hvor langt det skal være og hvor det skal måles.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 okt 2007, 01:04

Bakhjulsvinklene kan stilles inn ved å shimse som nevnt for camber og ved å justere toe-in ved innfestingen av fremre bærearmsforing (den som byttes i polyurethan). Her er det 3 skruer på hver side som er justerbare.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 02 okt 2007, 11:33

Jeg får bestille meg en time hos Saab og se hva de kommer frem til. De har vel utstyr for å måle alt dette.
78 Saab 99 turbo

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 19 okt 2007, 15:28

Da har jeg vært hos Saab og de finner ikke noe galt på foringer, dempere etc. Spissingen ligger i ytterkant av det som er maksverdiene så det er ikke mer å hente der heller. De har vært borti at de måtte shimse, da er det maks tre shims som gjelder. Men det er en del arbeidstimer da....
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 okt 2007, 15:33

må shimses for og justere camber ja, er nok den som er synderen som gjør at dekkene dine slites på innerkant. fikk du noe mål hos dem? hvor mye camberen din var?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 19 okt 2007, 15:58

Jeg har ikke kopi av det her, ligger hjemme et sted, skal se om jeg finner den.

Fant på stcs.nu at det kanskje ikke er så mye arbeid som jeg trodde?

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=cambern
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 okt 2007, 16:46

du kan sikkert shimse selv hvis du kan skru litt, men må nok ta en 4hjulskontroll med justering etter shimsingen fordi målene kan forandres når man shimser. 1 shims tilsvarer ca 15'
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 22 okt 2007, 11:01

Da fant jeg målingene. Camberen er: -2 30´ og -2 33´
Fabrikksdataene er: min -1 03´og max -0 33´. Hvor mange shims kan det være da?
78 Saab 99 turbo

Svar