Dekkslitasje 9-5
Moderator: Moderatorer
Dekkslitasje 9-5
Ser nå at bakdekkene mine er mye mer slitt på innsidene bak. Satte på nye powerflex foringer på de fremre lenkarmene i fjor, kjøpte ny Bridgestone Potenza RE050 (ikke pilmønster) og tok 4-hjulskontroll. Trodde da at alt skulle være i orden. Er justeringen helt feil? kan virke som at slitasjen er ujevn også, berg og dalbane på en måte.
Bilen har kjørt 83 000 km så det kan vel ikke være demperene?
Bilen har kjørt 83 000 km så det kan vel ikke være demperene?
78 Saab 99 turbo
Min 9-5 sliter bakdekkene helt jevnt, så dette høres ut som feil hjulstilling.
Har man en aggressiv kjørestil kan man jo slite litt på ytterkant, men innerkanten skal det ikke være mulig å slite. Du bør også sjekke felgen for høydekast, etresom slitasjen er ujevn som du sier.
Har man en aggressiv kjørestil kan man jo slite litt på ytterkant, men innerkanten skal det ikke være mulig å slite. Du bør også sjekke felgen for høydekast, etresom slitasjen er ujevn som du sier.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skal bakhjulsopphenget kunne justeres er det vel snakk om bruk av shims, så det høres rart ut! Er ikke noe slappe foringer da? Dekktrykk? Og dempere bak på 9-5 er kjent for å være noe dritt...Øyvind skrev: feil hjulstilling.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
er ikke sjeldent at 9-5 sliter dekk på innerkant bak.
spesielt med 17" og større felger. dempere på størrelse med sykkelpumper hjelper heller ikke. må shimses for og få camber rett.
eventuelt på med kraftigere dempere/lengre fjærer for og på ræva på bilen opp.
spesielt med 17" og større felger. dempere på størrelse med sykkelpumper hjelper heller ikke. må shimses for og få camber rett.
eventuelt på med kraftigere dempere/lengre fjærer for og på ræva på bilen opp.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg har hatt 2 stk 9-5. begge med sportunderstell og 17". har ikkje merka någen form for unormal slitasje av dekk overhodet.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
da må du ta en 4hjulskontroll og finne ut om det må shimses eller ikke. nesten garantert at du må det siden det er slitt. og få målt fjærhøyda bak. saab har et mål på hvor langt det skal være og hvor det skal måles.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Bakhjulsvinklene kan stilles inn ved å shimse som nevnt for camber og ved å justere toe-in ved innfestingen av fremre bærearmsforing (den som byttes i polyurethan). Her er det 3 skruer på hver side som er justerbare.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Da har jeg vært hos Saab og de finner ikke noe galt på foringer, dempere etc. Spissingen ligger i ytterkant av det som er maksverdiene så det er ikke mer å hente der heller. De har vært borti at de måtte shimse, da er det maks tre shims som gjelder. Men det er en del arbeidstimer da....
78 Saab 99 turbo
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
må shimses for og justere camber ja, er nok den som er synderen som gjør at dekkene dine slites på innerkant. fikk du noe mål hos dem? hvor mye camberen din var?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
Jeg har ikke kopi av det her, ligger hjemme et sted, skal se om jeg finner den.
Fant på stcs.nu at det kanskje ikke er så mye arbeid som jeg trodde?
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=cambern
Fant på stcs.nu at det kanskje ikke er så mye arbeid som jeg trodde?
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=cambern
78 Saab 99 turbo
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
du kan sikkert shimse selv hvis du kan skru litt, men må nok ta en 4hjulskontroll med justering etter shimsingen fordi målene kan forandres når man shimser. 1 shims tilsvarer ca 15'
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189