Side 1 av 3
Dekkslitasje 9-5
Lagt inn: 01 okt 2007, 13:03
av jensabo
Ser nå at bakdekkene mine er mye mer slitt på innsidene bak. Satte på nye powerflex foringer på de fremre lenkarmene i fjor, kjøpte ny Bridgestone Potenza RE050 (ikke pilmønster) og tok 4-hjulskontroll. Trodde da at alt skulle være i orden. Er justeringen helt feil? kan virke som at slitasjen er ujevn også, berg og dalbane på en måte.
Bilen har kjørt 83 000 km så det kan vel ikke være demperene?
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:39
av Øyvind
Min 9-5 sliter bakdekkene helt jevnt, så dette høres ut som feil hjulstilling.
Har man en aggressiv kjørestil kan man jo slite litt på ytterkant, men innerkanten skal det ikke være mulig å slite. Du bør også sjekke felgen for høydekast, etresom slitasjen er ujevn som du sier.
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:43
av Ingvar N629
Øyvind skrev: feil hjulstilling.
Skal bakhjulsopphenget kunne justeres er det vel snakk om bruk av shims, så det høres rart ut! Er ikke noe slappe foringer da? Dekktrykk? Og dempere bak på 9-5 er kjent for å være noe dritt...
Lagt inn: 01 okt 2007, 16:03
av jensabo
Lenkarmforingene har jeg byttet, er det andre foringer som bør byttes da?
Dekktrykk er ok, demperene vet jeg ikke, trodde de skulle holde litt lenger...
Er det ikke mulig å justere bakhjulsopphenget da?
Lagt inn: 01 okt 2007, 17:05
av Pancho N497
er ikke sjeldent at 9-5 sliter dekk på innerkant bak.
spesielt med 17" og større felger. dempere på størrelse med sykkelpumper hjelper heller ikke. må shimses for og få camber rett.
eventuelt på med kraftigere dempere/lengre fjærer for og på ræva på bilen opp.
Lagt inn: 01 okt 2007, 20:35
av jensabo
Jeg kjørte hele vinteren med piggdekk i 16¨ størrelse men de er helt fine. Dekk (17¨) og understell er originalt så da sitter jeg igjen med to ting som kan være galt, justering (om mulig) eller dempere?
Lagt inn: 01 okt 2007, 21:51
av Frode N073
eg har hatt 2 stk 9-5. begge med sportunderstell og 17". har ikkje merka någen form for unormal slitasje av dekk overhodet.
Lagt inn: 01 okt 2007, 22:22
av Pancho N497
da må du ta en 4hjulskontroll og finne ut om det må shimses eller ikke. nesten garantert at du må det siden det er slitt. og få målt fjærhøyda bak. saab har et mål på hvor langt det skal være og hvor det skal måles.
Lagt inn: 02 okt 2007, 01:04
av Trond N47
Bakhjulsvinklene kan stilles inn ved å shimse som nevnt for camber og ved å justere toe-in ved innfestingen av fremre bærearmsforing (den som byttes i polyurethan). Her er det 3 skruer på hver side som er justerbare.
Lagt inn: 02 okt 2007, 11:33
av jensabo
Jeg får bestille meg en time hos Saab og se hva de kommer frem til. De har vel utstyr for å måle alt dette.
Lagt inn: 19 okt 2007, 15:28
av jensabo
Da har jeg vært hos Saab og de finner ikke noe galt på foringer, dempere etc. Spissingen ligger i ytterkant av det som er maksverdiene så det er ikke mer å hente der heller. De har vært borti at de måtte shimse, da er det maks tre shims som gjelder. Men det er en del arbeidstimer da....
Lagt inn: 19 okt 2007, 15:33
av Pancho N497
må shimses for og justere camber ja, er nok den som er synderen som gjør at dekkene dine slites på innerkant. fikk du noe mål hos dem? hvor mye camberen din var?
Lagt inn: 19 okt 2007, 15:58
av jensabo
Jeg har ikke kopi av det her, ligger hjemme et sted, skal se om jeg finner den.
Fant på stcs.nu at det kanskje ikke er så mye arbeid som jeg trodde?
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=cambern
Lagt inn: 19 okt 2007, 16:46
av Pancho N497
du kan sikkert shimse selv hvis du kan skru litt, men må nok ta en 4hjulskontroll med justering etter shimsingen fordi målene kan forandres når man shimser. 1 shims tilsvarer ca 15'
Lagt inn: 22 okt 2007, 11:01
av jensabo
Da fant jeg målingene. Camberen er: -2 30´ og -2 33´
Fabrikksdataene er: min -1 03´og max -0 33´. Hvor mange shims kan det være da?