
16v sugemotor til T16 (og900)
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
16v sugemotor til T16 (og900)
Har en Saab 900 16v -90 for hånda til en billig penge. Er det mye pes å bygge om til turbomotor? Skal uansett plukke ned motoren og skifte det meste av slitedeler. Regner med at f.eks kamakslingene må byttes mot noen fra en turbo motor og eksosmanifoild. Men alt i alt så er det mulig? 

Saab er livet! 

- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..
gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende
MVh. Pål
gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende

MVh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Hvis jeg husker riktig fra mine og900 T8 dager, så er det ikke mulig å bygge om en i16 motor til en T16 motor. Forskjellene er for store.
Hvis du har lyst til å bygge om til T16 så er det skrevet massevis om det på forumet, og jeg regner med at de som har gjort en slik operasjon snart kommer med gode råd...
Hvis du har lyst til å bygge om til T16 så er det skrevet massevis om det på forumet, og jeg regner med at de som har gjort en slik operasjon snart kommer med gode råd...
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Skal ikke gjøre det så heftig, skal bare ha en motor som tåler litt trim og kan kjøres et par sesonger på bane. Skal ikke være i daglig bruk.Datapaal N526 skrev:ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..
gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende![]()
MVh. Pål
Men hva som skulle være forskjell mellom i16 og t16 på blokk og topp bortsett ifra forskjellige tider på kamakslingen? Annen kompresjon?
Saab er livet! 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er fullt mulig å bruke blokka fra en 16i, men det er mange forskjeller:
Annen komp (dvs innmat i blokka), oljeretur fra turbo (trengs hull i blokka), annet grenrør, dyser, boks, LMM, vann/olje rør og kjøleslanger, clutch osv osv... Altså er det mulig, men aldri i livet verdt det. Dette var da også nettopp oppe i en annen tråd.
Annen komp (dvs innmat i blokka), oljeretur fra turbo (trengs hull i blokka), annet grenrør, dyser, boks, LMM, vann/olje rør og kjøleslanger, clutch osv osv... Altså er det mulig, men aldri i livet verdt det. Dette var da også nettopp oppe i en annen tråd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Den gale finnen har iallfall klart det, original 16V I motor med ettermontert turbo...
viewtopic.php?t=15544&highlight
viewtopic.php?t=15544&highlight
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Fortausmekanisk institutt...Macgeier skrev:Den gale finnen har iallfall klart det, original 16V I motor med ettermontert turbo...
viewtopic.php?t=15544&highlight

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Det er ikke sant at man ikke kan sette en turbo på en sugemotor. Det går faktisk utmerket og man får både flere hester og mere deriemoment på de rette stedene. MEN det blir aldrig en ekte turbomotor som kan trimmes og herjes med av hvermannsen uten å knele. Skal man sette turbo på en sugemotor må man vite hva man gjør og så klart holde ladetrykket på meget moderate nivåer. Det er jo egentlig dette som kalles turbokitt som fås kjøpt til diverse japsebiler.[/url]
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hovedforskjellen på motorene er vel at stemplene har forskjellig topp. Turboen har en nedsenking i stempeltoppen for å redusere kompresjonen. Kamakslene er etter hva jeg husker fra mine 9k T16 de samme, bortsett fra modeller før M86. Lager er også de samme såvidt jeg husker.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad