Kjøpe brukt 9-5 2.0 T - Trenger tips/erfaringer!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sekse
Innlegg: 2
Registrert: 07 okt 2007, 15:11

Kjøpe brukt 9-5 2.0 T - Trenger tips/erfaringer!

Legg inn av Sekse » 07 okt 2007, 15:21

Hei

Min mor skal kjøpe seg bil og har lyst på en slik saab. Selv har jeg Volvo og har ikke mye erfaring med saab.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode ... Zpt6384728

Det er altså denne 9-5'n muttern endte opp med. Den er i det øvre sjiktet av hva ho vil bruke på bil- samtidig som den er i det absolutt nedre prissjiktet for 9-5.

Men over til poenget. Hvordan er disse bilene? Hva er derse erfaringer med slike 9-5 eller lignende?

Hvor lange er serviceintervallene, priser på service? Dette eksemplaret er kjørt vel 200 000 og hvordan er det i forhold til f.eks registerreim skifte?

Er det noen som kan annbefale eller advare mot dette ekspemplaret?


På forhånd takk for alle svar!

Mvh. Lars Sekse

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 07 okt 2007, 19:28

er jo kjede på saabene. ikke reim. kjede kan slites det også...men når bilen er kjørt såpass mye så er det kanskje en mulighet at det allerede er skiftet. neste svake punkt på disse bilene er turboen, men når man tar kilometer stand i betrakning er det vel sansylig at også denne er skiftet. samme gjelder fjører og dempere. Har den fått godt vedlikehold så burde denne bilen holde en god stund til. Når det gjelder service priser og slikt så vet jeg desverre ikke. har ikke hatt bilen min så lenge at jeg har hatt den på service enda.
'men bilene er gode å kjøre og jeg tviler på at vedlikeholdet på saab er noe særlig dyrere enn på andre biler med Turbo motor. husk bare å bruke fyllsyntetisk olje...og skift oftere enn hva service manualen tilsier, minimum hver 10K km, jeg skifter 2 ganger pr år selv om jeg ikke kjører mer enn 12-13 k i året. billig forsikring av motoren det.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 07 okt 2007, 19:30

hmm . ser ut som det er simons sportseksos eller lignende ut i fra bildene...nice
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2007, 20:33

Turbo og regkjede bør holde mye lengre hvis oljeskift er tatt hvar 10 000 km og oilsludge-problemet ikke har meldt seg. Min bil har nå gått 269000 uten skifte av noen av delene. For å finne ut hva som har vært gjort på bilen, så ring det saab-verkstedet som har hatt servicene på bilen og be om utskrift av servicehistorikken. Der står alt som har vært gjort. Sjekk at veivhusventilasjonen og tennkassetten er byttet på kampanje, dette skal ha vært gjort av verkstedet som har tatt servicene. På historikken står kun kampanjenr, så be verkstedet å merke det av for deg. Dette er også avmerket på kampanjeskiltet på venstre innerskjerm, men igjen er det koder, og nå har jeg glemt hva som er hva, så spør verkstedet.

Tennkassetten skal forresten ha "TK 3.7" skrevet på nummerlappen hvis den er bytta. Du må skru den ut for å sjekke dette.

Å skru ut regkjedespenneren og se hvor langt ute den er sier deg hvor slitent kjedet er.

Du har forøvrig 8 års motorgaranti på denne bilen, dette dekker også regkjede og turbo dersom de er utslitt eller havarert som følge av oilsludge, DERSOM serviceintervallene er fulgt med maks 2500 km avvik.

Da dette er en 2000-modell er nok styreboksen ok, alle bokser produsert før 01.01.2000 har en komponentfeil, og disse skal også ha vært byttet ut på kampanje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 08 okt 2007, 12:11

Ingvar N629 skrev:Turbo og regkjede bør holde mye lengre hvis oljeskift er tatt hvar 10 000 km og oilsludge-problemet ikke har meldt seg. Min bil har nå gått 269000 uten skifte av noen av delene. For å finne ut hva som har vært gjort på bilen, så ring det saab-verkstedet som har hatt servicene på bilen og be om utskrift av servicehistorikken. Der står alt som har vært gjort. Sjekk at veivhusventilasjonen og tennkassetten er byttet på kampanje, dette skal ha vært gjort av verkstedet som har tatt servicene. På historikken står kun kampanjenr, så be verkstedet å merke det av for deg. Dette er også avmerket på kampanjeskiltet på venstre innerskjerm, men igjen er det koder, og nå har jeg glemt hva som er hva, så spør verkstedet.

Tennkassetten skal forresten ha "TK 3.7" skrevet på nummerlappen hvis den er bytta. Du må skru den ut for å sjekke dette.

Å skru ut regkjedespenneren og se hvor langt ute den er sier deg hvor slitent kjedet er.

Du har forøvrig 8 års motorgaranti på denne bilen, dette dekker også regkjede og turbo dersom de er utslitt eller havarert som følge av oilsludge, DERSOM serviceintervallene er fulgt med maks 2500 km avvik.

Da dette er en 2000-modell er nok styreboksen ok, alle bokser produsert før 01.01.2000 har en komponentfeil, og disse skal også ha vært byttet ut på kampanje.
Er du sikker på at turbo går under motorgaranti?
Mazda 6
VW Polo

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 08 okt 2007, 12:26

Terra N837 skrev: Er du sikker på at turbo går under motorgaranti?
Ja, min ble dekket av motorgarantien. :)
Mvh
Eimund

Sekse
Innlegg: 2
Registrert: 07 okt 2007, 15:11

Legg inn av Sekse » 08 okt 2007, 12:31

Takk for alle svar!

Ringte et saab-verksted anngående typiske feil og mangler på disse bilene. Ble nevnt denne utvidede motorskadegarantien på 8 år. Det gjalt denne veivhusventilasjonen og registerkjedet. Han sa ingenting om utvidet garanti på turbo.

Snakket med selger og i følge han er alle servicer fulgt. Høres bra ut det iaff. Den har heller ikke hatt problemer med motoren så dette med "oilsludge" som dere nevner har ikke vært et problem og er derfor ikke utbedret.

Ser devserre ut som om den aktuelle bilen blir solgt i skrivende stund, om ikke skulle selger ta ny naf-test og så tar jeg en tur og kikker på den en av de nærmeste dagene.

"to be continued"

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 08 okt 2007, 13:54

Hmm, da må jeg snakke litt med saab i tromsø å få en ordning på bytte turbo på min bil 8)
Mazda 6
VW Polo

@Lee
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2007, 22:26

Legg inn av @Lee » 08 okt 2007, 15:12

Et lite obs! Det er heftelser på bilen:
heftelser på registreringsnummer AA44069

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 11 okt 2007, 00:15

Var faktisk veldig intressert i denne bilen jeg også, men heftelser et godt stykke over kjøpesummen fikk meg til å bakke unna.. Var litt mer fristende med den 2002-mod. til 149' :D (Men så var det banken da..)
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2007, 00:29

arnesl skrev:Var faktisk veldig intressert i denne bilen jeg også, men heftelser et godt stykke over kjøpesummen fikk meg til å bakke unna..
Hva i all verden er problemet med det? Dere skriver vel kjøpekontrakter folkens??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Legg inn av Arnesl N1394 » 11 okt 2007, 15:10

Har ikke vært borti ubehag ved det personlig, men kjenner andre som har hatt mye pes pga. det.. Nå kjenner ikke jeg hva andre har hatt i kontraktene sine, men rådet jeg har fått fra dem er å ikke kjøpe en bil med mye heftelser.. Men andre må gjerne gjøre det :wink:
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
modda
Innlegg: 27
Registrert: 18 mar 2007, 00:23
Navn: Modda
Bil: Saab 9-5
Sted: Sola

Legg inn av modda » 11 okt 2007, 15:34

arnesl skrev:Har ikke vært borti ubehag ved det personlig, men kjenner andre som har hatt mye pes pga. det.. Nå kjenner ikke jeg hva andre har hatt i kontraktene sine, men rådet jeg har fått fra dem er å ikke kjøpe en bil med mye heftelser.. Men andre må gjerne gjøre det :wink:
Tips! Ved pant i bil vil banken/ mellom selger og kjøper ordne med innbetaling slik at den slettes. Dette er ikke noe hokus pokus og betyr nada null nix i dagens teknologi samfunn. Det er ingenting å vær redd for. :lol:
01 SAAB 9-5 Vector Estate 2,3

Svar