Aero som ikke vil starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
topper
Innlegg: 3
Registrert: 10 okt 2007, 21:14

Aero som ikke vil starte

Legg inn av topper » 10 okt 2007, 21:19

Hei,

9-5 aero 2000-modell som plutselig har det for godt å ikke starte, dvs ikke reagere i det hele tatt med starting når tenningsnøkkelen vris om. Alt annet ser ut som det skal, det er bare ikke noen reaksjon fra starteren.

Saab-verkstedet famler i blinde, starter er byttet, rele' til starter og tenningslås er byttet. Men feilen kommer likevel tilbake. Det registreres ingen feil ved dataavlesning av bilen.

Feilen er bare innimellom, ellers er alt helt ok. Hvis den står noen timer, starter den igjen på normalt vis.

For meg høres det ut som en datateknisk feil/startsperre eller lignende. Har dere noen tips? Bilen er rimelig ubrukelig når man ikke kan stole på den. Jeg har hatt den i 4 år og dette har kommet de siste ukene-månedene.

Takk!

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Aero som ikke vil starte

Legg inn av zero900t » 10 okt 2007, 21:28

Hei.

Da jeg lånte 95en til pappa i sommer så skjedde det samme med meg, selvfølgelig når jeg hadde bilen da :roll:

Men falken henta bilen og jeg var med ned på saab, etter snaut 2 timers feilsøking fant dem ut feilen.

Dem bytta bensin pumpa så var bilen frisk igjen :D

Kansje det på din også?
Bare et tips
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2007, 21:35

Neppe pumpa hvis starteren ikke går rundt.

Startsperra kan ha noe med det å gjøre. Om feilen er i nøkkelen så får du melding om det i SID, noe det ikke virker som om du gjør. Men om startsperra er aktivert så går den på to ting, trionicboksen gir ikke åpningssignal til dysene, og startreleet drar ikke. Er jo egentlig bare å bruke et multimeter og sjekke om det er spenning og jord der det skal være i kontaktene til startreleet når nøkkelen vris til start... Kan være TWICE-boksen som har blitt litt forkjølet, men på 9-5 er det en del muligheter. Skal se litt på dette senere når jeg får litt bedre tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 okt 2007, 21:56

Har akkurat samme probemet på pappa sin bil... Har også byttet mye deler bl. a starter... Men starter fortsatt kun når det passer den, oftest når den er parkert i bakker. På flatmark starter den sjelden :roll:

Dette er en 1993 mod Ford Mondeo da :oops:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
modda
Innlegg: 27
Registrert: 18 mar 2007, 00:23
Navn: Modda
Bil: Saab 9-5
Sted: Sola

Legg inn av modda » 10 okt 2007, 23:03

Hadde samme problemet med min bil en dag. Den bare døde midt i rush trafikken. Alt elektronisk virket, men starteren virket plutselig ikke. Løsningen i midt tilfellet var å laste inn ny software og bilen var som ny.
01 SAAB 9-5 Vector Estate 2,3

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 11 okt 2007, 00:26

Har hatt liknende problem... Fikk ikke reaksjon når jeg skulle kjøre fra biltilsynet... Prøvde i 15 minutter, alt jeg kom på der & da, låste og låste opp, sjekket sikringer, men absolutt ikke noe reaksjon når jeg skulle dra starteren. Gikk derfra til Slatlem, lokal forhandler, så på jobb.
På ettermiddagen, når Øystein hadde tid, var jeg ferdig på jobb, han kom fram før meg, og bilen startet som et skudd!
Har skjedd en gang til, stod på en bensinstasjon og skulle dra derfra. Gikk ut, vaska ruta, henta en kopp kaffe, satt meg inn og kjørte derfra uten flere startproblem.. :?
Har tenkt på å regjøre tenningslåsen og å sjekke ledninger på starteren.
Men syns det virker litt startsperreaktig dette her, selv om det ikke dukker opp melding i Sid... :-k
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

topper
Innlegg: 3
Registrert: 10 okt 2007, 21:14

Legg inn av topper » 11 okt 2007, 12:54

Tydeligvis fler som har/har hatt lignende problem.

Der dukker ingenting opp i SID, og det virker som om problemet er økende. Den starter ikke stadig oftere.

Vi får se om det kommer noe svar etterhvert...Bilen skal tilbake til merkeverkstedet...som for øvrig har opptrådd eksemplarisk med god service og virkelig stått på...men altså ikke klart å finne problemet :P

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 11 okt 2007, 17:28

Faren min hadde også samme problem på en Honda Accord. Han skiftet rele til startsperren. Ble mye bedre, men fortsatt jukser den innimellom. Den kommer vanligvis hvis han er veldig rask til å starte igjen etter et "mislykket" forsøk.

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 15 okt 2007, 10:56

Tviler på at det er startsperren. Tipper at det første verkstedet forsøkte var å omprogramere sperren. Siden starter, rele og tenningslåsbryter er byttet, synes jeg det høres ut som om du kan ha et ledningsbrudd som kommer og går. Har bilen vært forsøkt stjålet noen gang?

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

topper
Innlegg: 3
Registrert: 10 okt 2007, 21:14

Legg inn av topper » 15 okt 2007, 22:43

Bilen er ikke forsøkt stjålet.

Men det skal sies at den har vært gjennom "oil sludge"-problematikken og har for 1-2 år siden byttet mye av motoren. Likevel ingen åpenbar kobling i tid mellom den store reparasjonen og dette problemet.

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 16 okt 2007, 08:51

Er det slik at bilen ikke starter når den er varm? Men hvis den står så den blir kald igjen, så starter den med en gang?
Slik var 9-5'n til faren min. Tror det var en sensor eller noe som ikke likte varmen, og da startet den ikke. Husker ikke helt hva dette var, men skal prøve å få sjekket det ut.
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 okt 2007, 09:07

Pp8s skrev: Tror det var en sensor eller noe som ikke likte varmen, og da startet den ikke. Husker ikke helt hva dette var, men skal prøve å få sjekket det ut.
Det var nok veivakselgiveren.
Ingvar N629 skrev:bruke et multimeter og sjekke om det er spenning og jord der det skal være i kontaktene til startreleet når nøkkelen vris til start...
Har du prøvd dette?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 16 okt 2007, 10:27

Pp8s skrev:
Tror det var en sensor eller noe som ikke likte varmen, og da startet den ikke. Husker ikke helt hva dette var, men skal prøve å få sjekket det ut.
Det var nok veivakselgiveren.
Ja, det kan nok stemme.
95 mod. Saab 900 Turbo

kjelli`s
Innlegg: 8
Registrert: 21 sep 2007, 15:12

Legg inn av kjelli`s » 16 okt 2007, 12:17

kjøp deg en ny nøkkel du,og kod den... da er den nok som ny igjen.... har hatt mange sånne inne på jobben,har heller ikke fått feilkoder på dem... men kundene sier at bilene har blitt bra etter dette... (om den ikke går på starteren når du prøver og starte)!! GUTTER.... MOTOREN GÅR PÅ STARTEREN OM BENSINPUMPA HAR TATT KVELDEN...!!

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 17 okt 2007, 02:09

kjelli's skrev:
kjøp deg en ny nøkkel du,og kod den... da er den nok som ny igjen.... har hatt mange sånne inne på jobben,har heller ikke fått feilkoder på dem... men kundene sier at bilene har blitt bra etter dette... (om den ikke går på starteren når du prøver og starte)!! GUTTER.... MOTOREN GÅR PÅ STARTEREN OM BENSINPUMPA HAR TATT KVELDEN...!!
Det høres ut som du jobber på et Saab-verksted, ut i fra det du skriver. Hvis dette med kjøp av ny nøkkel og omkoding, medfører riktighet og det i tillegg er et velkjent problem, er det ganske hårreisende at man i dette tilfelle, ved dette Saab-verkstedet, har byttet både det ene og det andre uten å forsøke et såpass enkelt grep først. Og dessuten belastet kunden med en stor verkstedregning, så fremt man ikke fortsatt har garanti på bilen da. Jeg har litt vanskelig for å tro deg, men jeg har dog vært borte i endel rare verksteder, så hvem vet.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Svar