oljeskift
Moderator: Moderatorer
- Kjell N1179
- 1,5 bar
- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
oljeskift
Hei hei....
Lurte på om det er noen som har noe motorolje å annbefale på en trimmet 900, 95mod. Ca. 250hk.
Tenkte jeg skulle ta et oljeskift nå, derfor lurte jeg på hvilken olje folka her er mest fornøyd med på sin saab?
Kjell
Lurte på om det er noen som har noe motorolje å annbefale på en trimmet 900, 95mod. Ca. 250hk.
Tenkte jeg skulle ta et oljeskift nå, derfor lurte jeg på hvilken olje folka her er mest fornøyd med på sin saab?
Kjell
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg bytta nettopp te Mobil 1 olja på 900'en. anbefale den.
va den dyraste oljå eg fant av mobil 1. ca 800,- for 4 liter.
gjorde dette i forbindelse med dieselrens av motor. brukte biltema olja for å få vekk restene av dieselen. denna oljå såg ferdig brukt ut når eg helte den på. mobil 1 oljå såg lys og fin ut. nesten som honning.![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
va den dyraste oljå eg fant av mobil 1. ca 800,- for 4 liter.
gjorde dette i forbindelse med dieselrens av motor. brukte biltema olja for å få vekk restene av dieselen. denna oljå såg ferdig brukt ut når eg helte den på. mobil 1 oljå såg lys og fin ut. nesten som honning.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
selv bruker jeg AGIP 10-60, denne koster ca 500-600 for 4 liter.
Brukte Castrol TWS 10-60 før, men denne er for meg vanskligere å få tak i, og mye dyrere, ca doble prisen. Generelt så er jeg av den oppfattning at helsyntetiske oljer som er konstruert for best smøring ved høye temperaturer er den beste løsningen, og at man bør finne seg en olje og holde seg til den, og ikke bytte/veksle mellom merker og typer, og mange forskjellige egenskaper. Men det er like mange meniger om dette som det er biler og eigere, gamle sugemotorer har jeg mange som mener at Penzoil 20-40 oljer er det beste, enten det er til racing eller vanlig bruk. Når det gjeler å ha en 10-60 om vinteren, istedet for 0-40 eller tilsvarende, så løser jeg det med å altid bruke motorvarmer. Og motorvarmer anbefales uansett. Ellers så bytter jeg svært ofte, min erfaring med Castrol og Agip er at disse er bedre en mobil 1, som etter min mening har vilt på lauvbærene lenge og lever kun på gammel storhet.
Bakgrunenn for det er at jeg brukte mobil 1 på min 9000 turbo, og den så altid møkkete ut innvendig, olja ble fort svart og tjukk, men ikke unormalt mye for en dårlig olje, mens det med Agip Og Castrol har sett skinnende nytt og fint ut, olja blir sort, men forandrer ikke konsistens, og med mine regelmessige bytter, ser altså det meget pent ut under ventil dekslet. Dessuten får du ikke Mobil 1 i 10-60 utgave.... og jeg skal aldri ha noen olje som er noe mindre en ---60 under høye temperaturer...
Brukte Castrol TWS 10-60 før, men denne er for meg vanskligere å få tak i, og mye dyrere, ca doble prisen. Generelt så er jeg av den oppfattning at helsyntetiske oljer som er konstruert for best smøring ved høye temperaturer er den beste løsningen, og at man bør finne seg en olje og holde seg til den, og ikke bytte/veksle mellom merker og typer, og mange forskjellige egenskaper. Men det er like mange meniger om dette som det er biler og eigere, gamle sugemotorer har jeg mange som mener at Penzoil 20-40 oljer er det beste, enten det er til racing eller vanlig bruk. Når det gjeler å ha en 10-60 om vinteren, istedet for 0-40 eller tilsvarende, så løser jeg det med å altid bruke motorvarmer. Og motorvarmer anbefales uansett. Ellers så bytter jeg svært ofte, min erfaring med Castrol og Agip er at disse er bedre en mobil 1, som etter min mening har vilt på lauvbærene lenge og lever kun på gammel storhet.
Bakgrunenn for det er at jeg brukte mobil 1 på min 9000 turbo, og den så altid møkkete ut innvendig, olja ble fort svart og tjukk, men ikke unormalt mye for en dårlig olje, mens det med Agip Og Castrol har sett skinnende nytt og fint ut, olja blir sort, men forandrer ikke konsistens, og med mine regelmessige bytter, ser altså det meget pent ut under ventil dekslet. Dessuten får du ikke Mobil 1 i 10-60 utgave.... og jeg skal aldri ha noen olje som er noe mindre en ---60 under høye temperaturer...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
et lite tips, kjøpte samme oljen på europris bare at den koster 100 kr pr/0,96L og det er billig, så ut som honning den ogFrode N073 skrev:eg bytta nettopp te Mobil 1 olja på 900'en. anbefale den.
va den dyraste oljå eg fant av mobil 1. ca 800,- for 4 liter.
gjorde dette i forbindelse med dieselrens av motor. brukte biltema olja for å få vekk restene av dieselen. denna oljå såg ferdig brukt ut når eg helte den på. mobil 1 oljå såg lys og fin ut. nesten som honning.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"
![Shhh :-$](./images/smilies/eusa_shhh.gif)
![X-Mas Rudolph :xmasrudolph:](./images/smilies/icon_xmasrudolph.gif)
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
mobil 1 har forskjellige typa olja. den eg kjøpte va den dyraste og beste de hadde.
de hadde ei så va billigare.
kan sjekka ut ka den hette seinare når eg ska hjem te na mor og få kaga![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
de hadde ei så va billigare.
kan sjekka ut ka den hette seinare når eg ska hjem te na mor og få kaga
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1271
- Registrert: 16 mar 2006, 18:27
- Medlemsnummer: 634
- Navn: jan magnus
- Sted: Jessheim
- Kontakt:
det er ihvertfall samma ojla saab anbefaler
Jan magnus
9-3SS "Aero"
edition:
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
9-3SS "Aero"
![Shhh :-$](./images/smilies/eusa_shhh.gif)
![X-Mas Rudolph :xmasrudolph:](./images/smilies/icon_xmasrudolph.gif)
Prosjekt
Tidligere biler
saab 05mod 9-3ss "aero"
Saab 96mod 900"93" cab
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Men hvis SAAB anbefaler Mobil 1, hvorfor bruker da SAAB-Verkstedet (ihvertfall i mitt tilfelle) Valvoline Maxlife olje da? Burde ikke de holdt seg til Mobil 1 der også? Vet ikke hva de bruker på andre Saab-verksteder men..
Men nå har jeg stort sett tatt alle skiftene selv, og jeg holder meg til Castrol Magnatec GTX 5w-40.. Er denne grei? Ble ihvertfall anbefalt denne av en tidligere Saab-mekaniker..
Men nå har jeg stort sett tatt alle skiftene selv, og jeg holder meg til Castrol Magnatec GTX 5w-40.. Er denne grei? Ble ihvertfall anbefalt denne av en tidligere Saab-mekaniker..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
jeg bruker saab sin delsyntetiske olje på min ng900 95 mod turbo.
er den saab anbefaler.
er den saab anbefaler.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
Vet ikke hvor kjente dere er med Audi sine V6 diesel motorer. Men disse hadde fra starten av store problemer med kammene og ventil styringen. Disse ble fra fabrikken levert med Shell olje, etter mange havarier, vlagte de å bytte olje leverandør, i stedet for å endre på motorkonsruksjonen. Dette problemet har siden bare vert sporadiske snarere en satndarden, ettersom ikke alle bruker gode oljer på bilene sine. et annet problem er den long life filosofien til vag, som er et annet kapittel, men så til poenget, Jeg har vert norti audier med symptomer på slike ventil problemer som har byttet til AGIP, og blit mere eller mindre helt kurert, alle symtomer har forsvunnet, og fortsatt kjører de problemfrie mil etter mil ertter at de byttet til bra olje. Men ettersom vi kjører saab er jo ikke dette noe problem for oss, men viss de stusselig alu vag produktene lever lengre og bedre med slik olje så bør det vel kunne gjøre godt for SAAB en også.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Dere koster på...
Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.
Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.
Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Klubben har 30% rabatt på Mobil 1 olje ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
mener og ha lest et sted at, gamle saab motorer skal ha saab's delsyntetiske (og900, ng900, og9-3) og ecopower motor(9-5), diesel og ng9-3 skal ha helsyntetisk olje.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det må ha skjedd i seinare tid ihvertfall, på gammer'n sin 9-3 1.9TiD 8v som vart teken ut i mai er det Mobil1 klistemerkje i motorromet ihvertfall.Ingvar N629 skrev:Dere koster på...
Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.
Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Ellers vil eg anbefale å bruke klubbrabatten vi har på Mobil1 olje, lurer på om eg betalte mellom 4-500 for 4 liter heilsyntetisk Rallyforumula 5W50.