Side 1 av 4
oljeskift
Lagt inn: 21 okt 2007, 00:36
av Kjell N1179
Hei hei....
Lurte på om det er noen som har noe motorolje å annbefale på en trimmet 900, 95mod. Ca. 250hk.
Tenkte jeg skulle ta et oljeskift nå, derfor lurte jeg på hvilken olje folka her er mest fornøyd med på sin saab?
Kjell
Lagt inn: 21 okt 2007, 01:46
av matrox N522
Bruk søkefunksjonen, så kommer du langt.
Men uansett så er mobil 1 olje anbefalt av Saab.
Lagt inn: 21 okt 2007, 02:00
av Frode N073
eg bytta nettopp te Mobil 1 olja på 900'en. anbefale den.
va den dyraste oljå eg fant av mobil 1. ca 800,- for 4 liter.
gjorde dette i forbindelse med dieselrens av motor. brukte biltema olja for å få vekk restene av dieselen. denna oljå såg ferdig brukt ut når eg helte den på. mobil 1 oljå såg lys og fin ut. nesten som honning.

Lagt inn: 21 okt 2007, 11:43
av frkristiansen
selv bruker jeg AGIP 10-60, denne koster ca 500-600 for 4 liter.
Brukte Castrol TWS 10-60 før, men denne er for meg vanskligere å få tak i, og mye dyrere, ca doble prisen. Generelt så er jeg av den oppfattning at helsyntetiske oljer som er konstruert for best smøring ved høye temperaturer er den beste løsningen, og at man bør finne seg en olje og holde seg til den, og ikke bytte/veksle mellom merker og typer, og mange forskjellige egenskaper. Men det er like mange meniger om dette som det er biler og eigere, gamle sugemotorer har jeg mange som mener at Penzoil 20-40 oljer er det beste, enten det er til racing eller vanlig bruk. Når det gjeler å ha en 10-60 om vinteren, istedet for 0-40 eller tilsvarende, så løser jeg det med å altid bruke motorvarmer. Og motorvarmer anbefales uansett. Ellers så bytter jeg svært ofte, min erfaring med Castrol og Agip er at disse er bedre en mobil 1, som etter min mening har vilt på lauvbærene lenge og lever kun på gammel storhet.
Bakgrunenn for det er at jeg brukte mobil 1 på min 9000 turbo, og den så altid møkkete ut innvendig, olja ble fort svart og tjukk, men ikke unormalt mye for en dårlig olje, mens det med Agip Og Castrol har sett skinnende nytt og fint ut, olja blir sort, men forandrer ikke konsistens, og med mine regelmessige bytter, ser altså det meget pent ut under ventil dekslet. Dessuten får du ikke Mobil 1 i 10-60 utgave.... og jeg skal aldri ha noen olje som er noe mindre en ---60 under høye temperaturer...
Lagt inn: 21 okt 2007, 12:22
av jan magnus n634
Frode N073 skrev:eg bytta nettopp te Mobil 1 olja på 900'en. anbefale den.
va den dyraste oljå eg fant av mobil 1. ca 800,- for 4 liter.
gjorde dette i forbindelse med dieselrens av motor. brukte biltema olja for å få vekk restene av dieselen. denna oljå såg ferdig brukt ut når eg helte den på. mobil 1 oljå såg lys og fin ut. nesten som honning.

et lite tips, kjøpte samme oljen på europris bare at den koster 100 kr pr/0,96L og det er billig, så ut som honning den og

Lagt inn: 21 okt 2007, 13:19
av Frode N073
mobil 1 har forskjellige typa olja. den eg kjøpte va den dyraste og beste de hadde.
de hadde ei så va billigare.
kan sjekka ut ka den hette seinare når eg ska hjem te na mor og få kaga

Lagt inn: 21 okt 2007, 13:30
av jan magnus n634
det er ihvertfall samma ojla saab anbefaler
Lagt inn: 21 okt 2007, 13:46
av Arnesl N1394
Men hvis SAAB anbefaler Mobil 1, hvorfor bruker da SAAB-Verkstedet (ihvertfall i mitt tilfelle) Valvoline Maxlife olje da? Burde ikke de holdt seg til Mobil 1 der også? Vet ikke hva de bruker på andre Saab-verksteder men..
Men nå har jeg stort sett tatt alle skiftene selv, og jeg holder meg til Castrol Magnatec GTX 5w-40.. Er denne grei? Ble ihvertfall anbefalt denne av en tidligere Saab-mekaniker..
Lagt inn: 21 okt 2007, 13:46
av Pancho N497
jeg bruker saab sin delsyntetiske olje på min ng900 95 mod turbo.
er den saab anbefaler.
Lagt inn: 21 okt 2007, 13:58
av Ola Pituetten N703

Som vanlig kom det mange gode forslag her,jeg bruker en av disse oljene som er foreslått.Så da er det bare for trådstarter å gjøre som oss andre velge!!.Ellers ha en god SAAB søndag.

Lagt inn: 21 okt 2007, 13:58
av frkristiansen
Vet ikke hvor kjente dere er med Audi sine V6 diesel motorer. Men disse hadde fra starten av store problemer med kammene og ventil styringen. Disse ble fra fabrikken levert med Shell olje, etter mange havarier, vlagte de å bytte olje leverandør, i stedet for å endre på motorkonsruksjonen. Dette problemet har siden bare vert sporadiske snarere en satndarden, ettersom ikke alle bruker gode oljer på bilene sine. et annet problem er den long life filosofien til vag, som er et annet kapittel, men så til poenget, Jeg har vert norti audier med symptomer på slike ventil problemer som har byttet til AGIP, og blit mere eller mindre helt kurert, alle symtomer har forsvunnet, og fortsatt kjører de problemfrie mil etter mil ertter at de byttet til bra olje. Men ettersom vi kjører saab er jo ikke dette noe problem for oss, men viss de stusselig alu vag produktene lever lengre og bedre med slik olje så bør det vel kunne gjøre godt for SAAB en også.
Lagt inn: 21 okt 2007, 14:02
av Ingvar N629
Dere koster på...
Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.
Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Lagt inn: 21 okt 2007, 14:04
av Peter
Klubben har 30%
rabatt på Mobil 1 olje

Lagt inn: 21 okt 2007, 14:24
av Pancho N497
mener og ha lest et sted at, gamle saab motorer skal ha saab's delsyntetiske (og900, ng900, og9-3) og ecopower motor(9-5), diesel og ng9-3 skal ha helsyntetisk olje.
Lagt inn: 21 okt 2007, 14:28
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:Dere koster på...
Mener forøvrig at Saabs "originalolje" nå er Castrol, ikke Mobil 1. Dvs kjøper dere Castrol 5W30 fullsyntet så er det den som er anbefalt av Saab.
Viskositeten påvirker bl a oljetrykket, rett viskositet er spesielt viktig på B2X5 motorer. Tikking i ventiltrykkere kan også ha sammenheng med feil viskositet.
Det må ha skjedd i seinare tid ihvertfall, på gammer'n sin 9-3 1.9TiD 8v som vart teken ut i mai er det Mobil1 klistemerkje i motorromet ihvertfall.
Ellers vil eg anbefale å bruke klubbrabatten vi har på Mobil1 olje, lurer på om eg betalte mellom 4-500 for 4 liter heilsyntetisk Rallyforumula 5W50.