Side 1 av 1
Parkbrems 9-5
Lagt inn: 28 okt 2007, 17:35
av Morten S.
Hvordan justeres park bremsen på 9-5 (estate 2002).
Er det samme type som 9-3 (f.eks 1998) med de sære rullene inne i trommelen? Eller virker wiren rett på caliperen?
Lagt inn: 28 okt 2007, 18:30
av Kenster N800
ifølge Epc tegningene er det de rullene inni trommelen ja, ikke noe justeringsmuligheter midt under bilen som på 900/93.
så det er nok av med hjulet, kjedelig jobb

Lagt inn: 28 okt 2007, 21:52
av jaktry
Kenster skrev:
så det er nok av med hjulet, kjedelig jobb

det holder å fjerne en hjulbolt så kommer du til å får vridd justeringshjulet med en flattrekker
Lagt inn: 28 okt 2007, 22:43
av Pancho N497
eller vist du er lat så justerer du bare på vaieren inne i bilen
Men du bør justere bandene til grunninstilling før du justerer vaieren..
Lagt inn: 05 nov 2007, 21:00
av Sondreot
Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
Lagt inn: 05 nov 2007, 22:40
av Pancho N497
sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
Lagt inn: 06 nov 2007, 00:08
av audun-eg N228
Er det samme justeringsmåte på 9000? Har aldri hatt bra håndbrems på mine 9000.

Lagt inn: 06 nov 2007, 00:11
av Tor N12
audun-eg skrev:Er det samme justeringsmåte på 9000? Har aldri hatt bra håndbrems på mine 9000.

Nei.. Litt vanskelig å forklare uten bilder, søk litt her eller på STCS for jeg vet at det har vært oppe tidligere evt kjøp deg ei Haynes-bok eller lignende slik at du får illustrasjonene.
Selve jobben er enkel.
Lagt inn: 06 nov 2007, 01:39
av Sondreot
Pancho N497 skrev:sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
Selvfølgelig må wiren etterstrammes, men poenget er at altfor mange justerer uten å ha peiling på hva de driver med. Dersom parkbremsen er slakk på en 9-5, er det på grunn av klaring på banda, ikkje wireslakk. Har drevet veldig mye med 9-5, og wirejustering har enda ikkje vært nødvendig. Det viktigste er å justere banda på rett måte!
Lagt inn: 06 nov 2007, 23:33
av Morten S.
Sondreot skrev:NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
Dette er min første 9-5, og spurte her på forumet før jeg gadd å skru av bakhjulene for å se. Har justert på 9-3 med godt resultat, men håpet at Saab hadde tatt til vett og byttet ut GM bremsene på 9-5
