Manglende motorkraft

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Manglende motorkraft

Legg inn av Rusta N832 » 04 nov 2007, 23:35

Hjelp !!!
Etter litt hissig bruk av gasspedalen ikveld mistet jeg plutselig mye kraft i motoren. Virker som om motoren er tregere helt fra bunnen av og at trykket stiger saktere. Får tenningsbank ved ca 0,6 bar. Har sjekket vakuumslanger og MV uten å finne noen feil. Noen som har forslag til videre feilsøking ??, Kan turboen ha tatt kvelden ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 04 nov 2007, 23:41

Er det så møkje tenningsbank at du kan høyra det sjølv, eller har du diode som markerar dette?
APC'en regulerar ned trykket pga tenningsbank. Men den kan registrera støy frå dårlegt tenningsanlegg som tenningsbank. Kontroller pluggar ledningar rotor/fordelerlokk osb


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 04 nov 2007, 23:55

har tenningsbankdiode ja, men hører det i tillegg. Det som er rart er at den er blitt tregere fra bunnen av. ( den gikk jo som ei kule tidligere i dag )
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2007, 23:56

Bensinpumpe?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 05 nov 2007, 00:05

testet bensinpumpa i sommer. Da leverte den rett mengde (over 9 dl på 30 sek.) rart hvis den plutselig begynner å levere litt mindre. Men kan være verd en sjekk :?
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 05 nov 2007, 00:27

Er veldig smart å sjekke pumpa hvis det er noe som helst tvil.. motorhavari er innen rekkevidde med dårlig bensinpumpe..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 nov 2007, 01:15

Tett bensinfilter.

Min tanke.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 05 nov 2007, 09:53

Bensinfilter er byttet i sommer . Lurer på om kanksje tomgangsturtallet er blitt litt høyere etter at dette sjedde ?. ( Får jo litt noja og begynner å legge merke til rare ting når sånt skjer ). Kanskje tenningsinstillingen kan ha flyttet på seg ??. Noen som vet symtomene ved deffekt turbo ???
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2007, 11:51

Tipper på tenningsinnstillinga. For deg som har både tenningslampe og sylinder for å trykksette klokka på fordeleren så er det iallfall fort gjort å sjekke!
Kanskje dette er den ekstra dytten du trenger for å kaste trykklokka så langt du får den, og montere MSD-tenning?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 05 nov 2007, 16:45

Ingvar N629 skrev:Tipper på tenningsinnstillinga. For deg som har både tenningslampe og sylinder for å trykksette klokka på fordeleren så er det iallfall fort gjort å sjekke!
Kanskje dette er den ekstra dytten du trenger for å kaste trykklokka så langt du får den, og montere MSD-tenning?
Må sjekke tenningsinnstillinga , sjekka trykk-klokka igår og den virket ok. Men MSD-tenning frister litt mer idag enn tidligere igår for å si det sånn.
Skulle ikke ha prøvd på å kjøre skjorta av en viss 9-5 foran meg igår..det var jo da det skjedde.. :D
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2007, 16:52

Husk å sjekke tenningsinnstilling ved trykksetting også da, slik som vi gjorde sist. Tipper det er der det ligger, som sist. Du får jo litt høyere trykk nå enn sist vi holdt på, hvis du får 0,6 bar nå før den begynner å banke, men det kan jo hende at den senker tenninga litt, men ikke nok.
Rusta N832 skrev: Skulle ikke ha prøvd på å kjøre skjorta av en viss 9-5 foran meg igår..det var jo da det skjedde.. :D
Det har vi ikke sett :roll:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 09 nov 2007, 00:03

Etter noen dager med inflens, så ble det feilsøking i garasjen i kveld, og yess...jeg fant feilen med en gang. Tenningen hadde flyttet seg MYE. den hadde forsyvet seg til over 30gr FØDP på tomgang. Den skal være 16gr FØDP. Ikke rart tomgangen var litt høyere og at jeg fikk tenningsbank ved 0,6 bar. Egentlig rart det ikke var mer som klikka ved så feil tenningsinstilling. MEN..det rare er at hvordan i helv...kan tenningsinstillingen endre seg sånn??. Edit: (fordeleren) satt dønn den :?
Sist redigert av Rusta N832 den 09 nov 2007, 00:31, redigert 1 gang totalt.
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 nov 2007, 00:16

Rusta N832 skrev:Coilen satt dønn den :?
Håper du mener fordeleren ;)

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 09 nov 2007, 00:30

Eirik N396 skrev:
Rusta N832 skrev:Coilen satt dønn den :?
Håper du mener fordeleren ;)
:oops: Flaut..ja..jeg mente fordeleren
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 nov 2007, 01:05

Bygg om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar