Turbo trykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Turbo trykk

Legg inn av Kjell N1179 » 17 nov 2007, 13:34

Hei.... opplevde i går noe rart med turbo'n min. Når jeg trykker jernet flatt nøkker den på turbo trykket. Heletiden mens jernet er flatt går trykket å hakker mellom 1.0-1.4 i trykk. Dette er på 4 og 5 gir. Mens på 2 og 3 gir vil den ikke mer enn max 1,0 i trykk. Før gikk den stabilt på alle girene opp til max trykket som er 1,4.
Føler det har skjedd noe veldig rart, for det har blitt mer lyd ifra turbo'n tror jeg.

Har en NG900,95''

Kjell

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 17 nov 2007, 17:23

Treng ikke være turboen,kan være at du ha en lekasje på noen av slangene slik at han blåser lufta ut og ikke inni sylinderen. Dette kan du sjekke med en boks startgass,start motoren og sprøyt startgass på slangene,hvis motoren ruser seg opp har du nokk en lekasje ja.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 17 nov 2007, 19:40

hmm.... oki.
Og en ting til! Hvorfor ligger turbotrykket på -0,5 da den går på tomgang?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 nov 2007, 19:45

kjallemann skrev:Hvorfor ligger turbotrykket på -0,5 da den går på tomgang?
Fordi du da har undertrykk i innsuget ;)

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 17 nov 2007, 20:12

Det kommer av?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2007, 20:21

kjallemann skrev:Det kommer av?
Tja.. motoren drar jo inn luft, og når gasspjeldet er lukket så blir det undertrykk. Samme med motorbrems, men siden motoren da går på høyere turtall, så vil du få mer undertrykk enn på tomgang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 17 nov 2007, 21:42

Den er god....=)

Men over til det jeg lurte på, noen som har noen flere råd?

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 18 nov 2007, 22:08

Kan det være dumpventilen som fusker ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 18 nov 2007, 23:05

tviler.....
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 19 nov 2007, 01:51

Har du elektronisk ladestyring på bilen din? mulig den kan fjuske litt der?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2007, 02:03

Prøv et søk.. fant f eks denne for deg: viewtopic.php?t=16074&highlight=magnetventil+ohm

Du kan begynne med å måle magnetventilen som det står i den tråden.

Avlastningsventilen kan ha begynt å lekke for deg, faktisk meget trolig dersom du mener at du hører mer turbolyd enn før. Kan også være en ørliten sprekk i en gummiflens.

Og sjekk etter slakk i turboen din!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar