Side 1 av 2

Fra 1.3 til 1.5 bars ladetrykk

Lagt inn: 25 nov 2007, 17:24
av 9-5.1999
Hei.

Har kjøpt meg en 9-5, og tror den går på max 1.3 med fult trykk org. Tåler disse motorene og gå til 1,5 i trykk eller for man fort problemer da ?.

Lagt inn: 25 nov 2007, 17:29
av Tor N12
Hva er gjort med bilen din da? For å svare deg så må du nok komme med bedre beskrivelse.

Hvis du skal opp på så mye i ladetrykk så krever det i allefall kraftige modifiseringer om du skal ha en motor som holder.

Lagt inn: 25 nov 2007, 17:35
av 9-5.1999
Større dyser og større IC er det som er byttet..dysene kommer fra Aero, vet ikke hvor IC kommer fra, men større en orginalen. Chiptunet....

Lagt inn: 25 nov 2007, 20:51
av Hjelle, N6
Går utifrå at du har en 2.0t eller 2.3t motor.
Lavtrykksturbomotorane har eit ladetrykk på 0.4 bar, Aero har eit ladetrykk på 1.4 bar originalt.

Lagt inn: 25 nov 2007, 21:06
av 9-5.1999
Beklager. Har 2.0 literen ja....

Men tåler denne motoren å kjøre opp i 1.5 ?

Lagt inn: 25 nov 2007, 23:37
av Pancho N497
styrer du ladetrykket manuelt med bleedventil eller?
har lest på svenskeforumet at t7 stemplene ikke er glad i mye trim, men hvor mye de tåler vet jeg ikke.

Lagt inn: 25 nov 2007, 23:52
av 9-5.1999
Jupp...manuell styring. Bør kanskje holde meg til 1.3 og når min kompis med 9000 med orginalt 200 hk kommer for man dra opp litt....hehehe.

Lagt inn: 26 nov 2007, 01:11
av Pancho N497
bleedventil på t7 biler er ikke og anbefale, kan fort bli veldig dyrt!
Når man trimmer t7 så bør man oppgradere software i bilen og ikke bruke bleedventil. du har ingenting som sikrer motoren mot tenningsbank og det kan ende i motorhavari!

Lagt inn: 26 nov 2007, 03:05
av Tor N12
9-5.1999 skrev:Jupp...manuell styring. Bør kanskje holde meg til 1.3 og når min kompis med 9000 med orginalt 200 hk kommer for man dra opp litt....hehehe.

Det er desverre IDIOTISK!!!! Fjern den!!!!

For å prøve å forklare det enkelt:
Biler med T7 har både LMM og Map-sensor, samtidig som spjellhuset er elektronisk styrt.
T7 motorene jobber slik at motorstyringen jobber for å oppnå rett moment, dermed så er det ingen fasitsvar på hvor mye den skal lade, den jobber alltid med å oppnå tiltenkt moment så ladetrykket vil variere.

La os da ta et eksempel, si at motoren beregner at du skal ha 1.2 i ladetrykk for å oppnå rett moment, hvis du da bruker "blåkran" og skrur opp trykket så vil T7 registrere dette med map-sensoren og dermed stenge gass-spjeldet. Du vil med andre ord oppleve at bilen prøver å lade med delvis stengt gass-spjell, det er jo sikkert lurt ;)

Hvis du har lyst å ha en motor som varer og ikke minst faktisk går bra, ikke bare har høyt ladetrykk så er det nok best du tar deg en tur innom et firma som faktisk kan å trimme en Saab med T7

Håper for all del at dette er noe du har funnet på selv og at det ikke er et firma som har kommet med den ide'en???

Lagt inn: 26 nov 2007, 10:01
av 9-5.1999
Bilen er kjøpt slik.
Jeg har ingen erfaring med SAAB, så derfor måtte jeg spør da det varierer jo hvor godt forskjellige motormerker tåler økt ladetrykk.

Takker for alle svar...

Lagt inn: 26 nov 2007, 11:10
av Ingvar N629
T7 jobber ikke mot forespurt ladetrykk, men forespurt luftmasse. Om du skrur opp trykket manuelt så får du ikke mer effekt, for som Tor sier så vil ikke gasspjeldet åpne særlig mye. Still den til original igjen, og skaff ordentlig trim.

Lagt inn: 29 nov 2007, 14:33
av 9-5.1999
Den manuelle turbotrykksmåleren er koblet på den orginale, slik at motoren "tror" at det er den som styrer trykket....

Noen erfaringer med å gjøre det slik ? Skadelig ?

Lagt inn: 29 nov 2007, 15:11
av HansWF N416
Blåkran er vel ikke noe god løsning på noen biler, heller ikke Saab.
Du får software til en ok pris, og det er flere seriøse firmaer man kan velge mellom.
Hvis du en gang i fremtiden skal selge bilen vil du helt sikkert "få" igjen pengene du legger i oppgradert software, mot for at den har blitt kjørt med blåkran.

Lagt inn: 29 nov 2007, 15:43
av Stalfa
Når det gjelder Saab er det meste testet ut, og det som er vellykket finner du garantert noen ord om her eller på det svenske saab forumet.

Anbefaler at du holder deg til oppskriften til en av de maaaaaange vellykkede trim prosjektene med samme motor.

Uten at jeg er kjøpt og betalt så anbefaler jeg å ta kontakt med:

Speedparts
Kjeller Vest 1-3
2007 Kjeller

Tlf.: 64 83 06 10
Email: info@speedpartsnorway.no

Eller andre seriøse aktører på markedet. :)

Lagt inn: 29 nov 2007, 16:07
av Tor N12
9-5.1999 skrev:Den manuelle turbotrykksmåleren er koblet på den orginale, slik at motoren "tror" at det er den som styrer trykket....

Noen erfaringer med å gjøre det slik ? Skadelig ?

Ladetrykk mot stengt gass-spjeld..... "sikkert lurt" eller..... ;)