Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Legg inn
av Magnus N848 » 04 des 2007, 23:26
Hei, jeg har vært på Saab i kiruna og bytta turbo.
Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal kjøre i begynnelsen, og hvor lenge jeg evt skal kjøre sånn?
Jeg kjørte ganske pent de 18 milene hjem, uten noe særlig "turbokjøring".
Litt ble det jo selvfølgelig, men det går vel bra?

-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 04 des 2007, 23:52
Om det er noe spess innkjøring for turboen, så skal ikke jeg si hva jeg gjorde...
Selvfølgelig så ble den kjørt på starteren (med frakoblet DI), så oljetrykket fikk bygd seg opp, og så turboen fikk smøringa si, men noe utover dette kan jeg nesten ikke si den fikk....
Eller, jo...den gikk 15-20 minutter på tomgang før jeg testkjørte bilen.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Legg inn
av Magnus N848 » 05 des 2007, 00:00
Den ble testkjørt på verkstedet, så regner med de gjorde det du sier der
Men det som irriterer meg mest er at kompisen min med Nissan Primera kjørte ifra meg, fordi jeg rett og slett skulle være litt snill med turboen i begynnelsen..

-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 05 des 2007, 00:55
Din turbo är inkörd nu, folk i turbo-bransjen som jag pratat med säger 10mil lugnt körning, se kan du ge fullt.
Det som däremot är viktigt är att motorn får bli varm innan man ger full gas och att man ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Legg inn
av Magnus N848 » 05 des 2007, 18:22
Okei, takk skal dere ha!

Nå skal jeg holde meg på rødmerkinga.

-
haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Legg inn
av haarstad » 05 des 2007, 20:12
Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
-
Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Legg inn
av Henrik N449 » 05 des 2007, 22:00
haarstad skrev:Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
da ville jo ingen valgt f.eks. saab, "de motorene er så dårlige at bilen må sto på tomgang i 2 min etter den er brukt" eller noe i den duren.
Grunnen til at man skal gjøre dette er fordi turboen skal avkjøles med oljetrykk, i tillegg til at den skal nå minimal rotasjonshastighet for eksostrykket kuttes, for at den ikke skal spinne uten oljetrykk/kjøling.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 05 des 2007, 22:06
Henrik N449 skrev:
det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
Da har du ikke lest så mange instruktsjonsbøker skjønner jeg
Stod i alle fall i instruksjonsboka på OG'en jeg hadde... Står i boka til Volvoen til bestemor også...
Og dersom noen skulle mene at SAAB har et problem fordi turboen må kjøles ned etter hard kjøring bør vel egentlig begynne med sine egne problemer

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 05 des 2007, 22:08
Henrik N449 skrev:det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
Men hvis du vipper ned solskyggen inni bilen står det der
Om det gjør det på alle modellene kan jeg ikke svare på men det gjør hvertfall det på de gamle OGene...
Hadde tenkt på å sette inn turbotimer, men det var det å få ut nøkkelen da når bilen står i revers. Går jo ann å¨få ut nøkkelen men kan liksom ikke slippe clutchen og da er jo poenget borte

-
audun-eg N228
- 1,5 bar

- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Legg inn
av audun-eg N228 » 05 des 2007, 22:54
haarstad skrev:Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
Står både i instruksjonsbok og i solskjermen på min 9000, men husker ikke at det var så mye som 2 min? 20-30 sek. er tall som popper opp, men.
Det har vel kanskje litt å si hvor hardt man har kjørt, eller?
-
9-5.1999
- Innlegg: 16
- Registrert: 23 nov 2007, 20:43
Legg inn
av 9-5.1999 » 05 des 2007, 23:01
Man behøver ikke å la motoren stå å svive på tomgang i 2 min om man ikke akkurat har kjørt hardt, og Turboen har blitt veldig varm.
Grunnen til at man MÅ kjøle ned er forskjellen i legeringen i stålet som finnes i en turbo, og derfor forskjellig utvidelse/krymping. Kjøles dette gjamt ned slipper man lagerras.
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 06 des 2007, 00:35
Hvis du har kjørt på litt, og stopper motoren uten og la turboen kjøle seg litt ned, så vil olja som er i tilførsel- og returen til turboen sakte men sikkert kokse igjen når oljetrykket blir borte.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
audun-eg N228
- 1,5 bar

- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Legg inn
av audun-eg N228 » 06 des 2007, 00:41
alex_ander3@hotmail.com skrev:Hvis du har kjørt på litt, og stopper motoren uten og la turboen kjøle seg litt ned, så vil olja som er i tilførsel- og returen til turboen sakte men sikkert kokse igjen når oljetrykket blir borte.
Men hvis du "krypkjører" de siste 100m i et byggefelt (uten turbotrykk) før du svinger inn i garasjen; må du da fortsatt la bilen stå på tomgang før du skrur av?
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 06 des 2007, 00:47
9-5.1999 skrev:Grunnen til at man MÅ kjøle ned er forskjellen i legeringen i stålet som finnes i en turbo, og derfor forskjellig utvidelse/krymping. Kjøles dette gjamt ned slipper man lagerras.
Ikke bare det, men også det at når man stopper en glovarm turbo vil oljen som da befinner seg i turboen kokse seg og svi seg fast, som igjen resulterer i dårligere smøring etter hvert.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Legg inn
av Magnus N848 » 07 des 2007, 02:04
Jeg er jo rimelig ny med turbo da, så jeg har et par ganger glemt meg av, og bare stoppa bilen etter en kjøretur. Men i samme sekund som jeg stopper kommer jeg på hva jeg har gjort, og starter bilen igjen, den tar vel ikke skade av å være avslått i 5 sek?
