Side 1 av 2
Innkjøring av turbo.
Lagt inn: 04 des 2007, 23:26
av Magnus N848
Hei, jeg har vært på Saab i kiruna og bytta turbo.
Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal kjøre i begynnelsen, og hvor lenge jeg evt skal kjøre sånn?
Jeg kjørte ganske pent de 18 milene hjem, uten noe særlig "turbokjøring".
Litt ble det jo selvfølgelig, men det går vel bra?

Lagt inn: 04 des 2007, 23:52
av matrox N522
Om det er noe spess innkjøring for turboen, så skal ikke jeg si hva jeg gjorde...
Selvfølgelig så ble den kjørt på starteren (med frakoblet DI), så oljetrykket fikk bygd seg opp, og så turboen fikk smøringa si, men noe utover dette kan jeg nesten ikke si den fikk....
Eller, jo...den gikk 15-20 minutter på tomgang før jeg testkjørte bilen.
Lagt inn: 05 des 2007, 00:00
av Magnus N848
Den ble testkjørt på verkstedet, så regner med de gjorde det du sier der
Men det som irriterer meg mest er at kompisen min med Nissan Primera kjørte ifra meg, fordi jeg rett og slett skulle være litt snill med turboen i begynnelsen..

Lagt inn: 05 des 2007, 00:55
av Saab900STCR
Din turbo är inkörd nu, folk i turbo-bransjen som jag pratat med säger 10mil lugnt körning, se kan du ge fullt.
Det som däremot är viktigt är att motorn får bli varm innan man ger full gas och att man ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
Mvh
Lagt inn: 05 des 2007, 18:22
av Magnus N848
Okei, takk skal dere ha!

Nå skal jeg holde meg på rødmerkinga.

Lagt inn: 05 des 2007, 20:12
av haarstad
Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
Lagt inn: 05 des 2007, 22:00
av Henrik N449
haarstad skrev:Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
da ville jo ingen valgt f.eks. saab, "de motorene er så dårlige at bilen må sto på tomgang i 2 min etter den er brukt" eller noe i den duren.
Grunnen til at man skal gjøre dette er fordi turboen skal avkjøles med oljetrykk, i tillegg til at den skal nå minimal rotasjonshastighet for eksostrykket kuttes, for at den ikke skal spinne uten oljetrykk/kjøling.
Lagt inn: 05 des 2007, 22:06
av KongerudN344
Henrik N449 skrev:
det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
Da har du ikke lest så mange instruktsjonsbøker skjønner jeg
Stod i alle fall i instruksjonsboka på OG'en jeg hadde... Står i boka til Volvoen til bestemor også...
Og dersom noen skulle mene at SAAB har et problem fordi turboen må kjøles ned etter hard kjøring bør vel egentlig begynne med sine egne problemer

Lagt inn: 05 des 2007, 22:08
av zero900t
Henrik N449 skrev:det gjelder alle turbomotorer, og har såvidt jeg har skjønt aldri stått i noen instruksjonsbok.
Men hvis du vipper ned solskyggen inni bilen står det der
Om det gjør det på alle modellene kan jeg ikke svare på men det gjør hvertfall det på de gamle OGene...
Hadde tenkt på å sette inn turbotimer, men det var det å få ut nøkkelen da når bilen står i revers. Går jo ann å¨få ut nøkkelen men kan liksom ikke slippe clutchen og da er jo poenget borte

Lagt inn: 05 des 2007, 22:54
av audun-eg N228
haarstad skrev:Saab900STCR skrev:som ger den en eller 2 minuter på tomgång innan man slår av den när man varit ute å kört!
Det gäller alla turbo-motorer då.
gjelder dette T7 motorene? står ingenting om det i manualen min ihvertfall
Står både i instruksjonsbok og i solskjermen på min 9000, men husker ikke at det var så mye som 2 min? 20-30 sek. er tall som popper opp, men.
Det har vel kanskje litt å si hvor hardt man har kjørt, eller?
Lagt inn: 05 des 2007, 23:01
av 9-5.1999
Man behøver ikke å la motoren stå å svive på tomgang i 2 min om man ikke akkurat har kjørt hardt, og Turboen har blitt veldig varm.
Grunnen til at man MÅ kjøle ned er forskjellen i legeringen i stålet som finnes i en turbo, og derfor forskjellig utvidelse/krymping. Kjøles dette gjamt ned slipper man lagerras.
Lagt inn: 06 des 2007, 00:35
av alex_ander3@hotmail.com
Hvis du har kjørt på litt, og stopper motoren uten og la turboen kjøle seg litt ned, så vil olja som er i tilførsel- og returen til turboen sakte men sikkert kokse igjen når oljetrykket blir borte.
Lagt inn: 06 des 2007, 00:41
av audun-eg N228
alex_ander3@hotmail.com skrev:Hvis du har kjørt på litt, og stopper motoren uten og la turboen kjøle seg litt ned, så vil olja som er i tilførsel- og returen til turboen sakte men sikkert kokse igjen når oljetrykket blir borte.
Men hvis du "krypkjører" de siste 100m i et byggefelt (uten turbotrykk) før du svinger inn i garasjen; må du da fortsatt la bilen stå på tomgang før du skrur av?
Lagt inn: 06 des 2007, 00:47
av EdHunter N815
9-5.1999 skrev:Grunnen til at man MÅ kjøle ned er forskjellen i legeringen i stålet som finnes i en turbo, og derfor forskjellig utvidelse/krymping. Kjøles dette gjamt ned slipper man lagerras.
Ikke bare det, men også det at når man stopper en glovarm turbo vil oljen som da befinner seg i turboen kokse seg og svi seg fast, som igjen resulterer i dårligere smøring etter hvert.
Lagt inn: 07 des 2007, 02:04
av Magnus N848
Jeg er jo rimelig ny med turbo da, så jeg har et par ganger glemt meg av, og bare stoppa bilen etter en kjøretur. Men i samme sekund som jeg stopper kommer jeg på hva jeg har gjort, og starter bilen igjen, den tar vel ikke skade av å være avslått i 5 sek?
